دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حمایت از رویکرد عدالت‌محوری سازمان صدا و سیما با افزایش بودجه در سال ۱۴۰۱

به‌نظر می‌رسد افزایش سهم بودجه سازمان صدا و سیما در لایحه ۱۴۰۱ با هدف حمایت از این سازمان در راستای تغییر رویکرد در تولید محتوا‌های فرهنگی و وابستگی بیش از پیش به تبلیغات بازرگانی است.
کد خبر: ۴۹۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 24December 2021

سهم بالای صداوسیما در بودجه ۱۴۰۱ / آیا تغییر رویکرد در رسانه ملی اتفاق خواهد افتاد؟به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، لایحه بودجه سال آینده که هر سال حوالی آذرماه از سوی دولت تقدیم مجلس می‌شود در طول سال‌های اخیر همیشه محل بحث و نقد بوده است و هرطور هم که تقسیم شود در نهایت اعتراض عده‌ای را به همراه خواهد داشت.

با این حال در طول سال‌های اخیر و بنا به موارد مختلفی چون تحریم‌ها، درآمد‌های ارزی کشور بسیار بیش از گذشته کاهش پیدا کرده و در چنین شرایطی تخصیص بودجه به مواردی که در اولویت کشور قرار دارند، اهمیتی مضاعف پیدا کرده است.

سهم بالای صدا و سیما از بودجه ۱۴۰۱

بهداشت و سلامت (به خصوص پس از دوران همه‌گیری کرونا که موجب فرسودگی سیستم درمانی کشور شده) و آموزش (برای تربیت بهتر نسل‌های آینده) از جمله مواردی است که تقریباً همه شهروندان بر اختصاص سهم بیشتری از بودجه به این بخش‌ها توافق دارند.

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان بودجه اختصاص پیدا کرده به سازمان صداوسیما ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این رقم، شامل حوزه‌های تولید و پخش خبر، مستندات خبری و گزارش، تولید و پخش سیما، تولید و پخش صدا و حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی می‌شود.

همچنین بیشترین رقم اختصاص یافته از این بودجه (۳ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان که تقریبا به میزان کل بودجه سال گذشته این سازمان است)، قرار است در بخش تولیدات تلویزیونی صرف شود.

در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰، دولت سهم سازمان صداوسیما را برای تولید برنامه‌های صوتی و تصویری ۲۶۱۹ میلیارد تومان در نظر گرفته بود که این میزان در نهایت به رقمی برابر با ۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان رسید.

ناگفته نماند که سازمان صداوسیما از موارد دیگری، چون تبلیغات و نیز تولید برنامه‌های مشارکتی و حمایتی (در قالب اسپانسرها) هم کسب درآمد می‌کند.

افزایش بودجه هر ساله صداوسیما در شرایطی صورت می‌پذیرد که به عقیده بسیاری از کارشناسان و حتی عموم مردم، رسانه ملی نفوذ و مقبولیتش را در جامعه از دست داده است و دیگر چندان پرمخاطب محسوب نمی‌شود.

البته در خصوص اینکه چرا صداوسیما افول کرد دلایل متعددی را می‌توان ذکر کرد: بخشی از آن به گسترش فضای مجازی و دیگر پلتفرم‌های سرگرمی‌ساز برمی‌گردد که نه فقط در ایران، بلکه همه‌جای دنیا رواج پیدا کردند و شکل سنتی تلویزیون دیدن را تغییر دادند.

از سوی دیگر تقریبا می‌شود گفت شبکه‌های نمایش خانگی و سریال‌های تولید شده در بخش خصوصی حرف اول را در جذب مخاطب می‌زنند و ایران هم از این قضیه استثنا نیست اما باز در این قضیه، نقش صداوسیما و تولیداتش را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

صداوسیمایی که روزگاری مجموعه‌های نمایشی محبوبش خیابان‌ها را خلوت می‌کردند و راهی برای معرفی و مشهور کردن بازیگران بود در ادامه با تولید سریال‌های نمایشی بی‌کیفیت و محتوای نه چندان مناسب، مخاطبانش را از دست داد.

همچنین حذف برنامه‌های پرمخاطبی، چون ۹۰ یا چهره‌هایی مثل عادل فردوسی‌پور از دیگر ضربه‌هایی بود که به پیکره این سازمان آسیب زد و مخاطبان را از آن روی‌گردان کرد.

امید به تغییر رویکرد صداوسیما

بررسی روند ۶ ساله اعتبارات هزینه‌ای سازمان صداوسیما نشان می‌دهد که بخش کمک دولت از محل بودجه عمومی کشور در ۱۳۹۶ نسبت به آنچه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ منظور شده، چند برابر شده است.

فارغ از نگاه‌های آماری به بودجه‌های اعلام‌شده برای سازمان عریض و طویلی مانند صداوسیما که رقمی به‌مراتب بالاتر از دیگر نهاد‌های فرهنگی به خود اختصاص می‌دهد، هرساله اعلام این منابع مالی، پرسش‌های متعددی را درباره عملکرد رسانه ملّی در سطح شبکه‌های داخلی بین‌المللی از سوی صاحب‌نظران و مخاطبان به میان می‌آورد، این‌که؛ آنچه به‌عنوان خروجی شبکه‌ها از آنتن صداوسیما پخش می‌شود، چقدر با بودجه اختصاص‌یافته، همخوانی و تناسب دارد؟

البته سؤالات و نکات دیگری هم در این زمینه وجود دارد و هر ساله محل بحث بوده است از جمله اینکه؛ چطور بودجه میان برنامه‌سازان، سریال‌سازان، شبکه‌ها و بخش‌های مختلف رسانه ملّی تقسیم می‌شود؟ آیا بودجه امسال کفافِ مشکلات بخش‌های برون‌مرزی را خواهد داد؟ چقدر دوباره امسال باید شاهد تبلیغات گسترده و آگهی‌های بازرگانی و حضور اسپانسر‌ها باشیم که این پاسخ را از مدیران بشنویم "بودجه کفاف نمی‌دهد مجبوریم به پخش آگهی بازرگانی. "؟!

صحبت‌های رئیس جدید رسانه ملّی در خصوص تحول صدا و سیما گروه‌های مختلفی را امیدوار کرده است. به خصوص مخاطبینی که منتظرند این تحولات را روی آنتنِ رادیو و تلویزیون مشاهده کنند.

همان‌طور که «پیمان جبلی» در بخشی دیگر از گفت‌وگویش با رسانه‌ها تأکید کرد که: «باید حجم، نوع و کیفیت آگهی‌های بازرگانی متناسب با مأموریت فرهنگی که ما به عنوان امانت‌دار آن را در جامعه دنبال می‌کنیم، باشد.

شاید در حال حاضر ما با روش‌های محدودی برای تأمین درآمد‌های سازمان مواجه باشیم که آگهی بازرگانی یکی از مهمترین راه‌های تأمین آن است. ان‌شاءالله تلاش خواهیم کرد که اولاً سهمِ بودجه سازمان صداوسیما را در بودجه دولتی و همکاری که باید با دولت و مجلس اتفاق بیفتد را انجام دهیم. ثانیاً روش‌های متنوع دیگری را برای افزایش درآمد صداوسیما به وجود بیاوریم تا نیازِ اجباری ما به پخشِ آگهی کمتر شود و آگهی در راستای هدفِ فرهنگی ما تهیه، تولید و پخش شود.»

به‌نظر می‌رسد علاوه بر رویکرد توسعه‌محوری و عدالت‌گستری رئیس جدید سازمان صدا و سیما، نمایندگان مردم در خانه ملت هم بر این باور هستند که می‌بایست با حمایت از این سازمان از وابستگی آنتن به تبلیغات کاسته و آن را در راستای هدایت در مسیر رسانه در تراز گام دوم انقلاب یاری رسانند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار