اولین نشست تخصصی زنان و پدافند غیرعامل؛

نقش مؤثر زنان در مقابله با «تهدیدات نوین»/ سند نقش زنان در پدافند غیرعامل رونمایی شد

سردار جلالی با تأکید بر نقش مؤثر زنان در مقابله با تهدیدات نوین، گفت: زن انقلابی نسبت به حوزه‌های مختلف انسان‌ساز است و در طول انقلاب اسلامی، نقش تأثیرگذار زنان را بار‌ها ملاحظه کرده‌ایم.
کد خبر: ۴۸۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰ - 06November 2021

پدافند غیرعاملبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در اولین نشست تخصصی زنان و پدافند غیرعامل که صبح امروز (شنبه) در این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: بحث زن و دفاع از کشور موضوعی جدی است؛ زیرا در طول انقلاب اسلامی نقش تأثیرگذار زنان را بار‌ها ملاحظه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه زن انقلابی نسبت به حوزه‌های مختلف انسان‌ساز است و هیچ فرزندی نیست که نشان از مادر نداشته باشد، افزود: اگر امروز شهید «ابراهیم هادی» به‌عنوان شخصیت اسوه و ورزشکار شناخته می‌شود، نتیجه نقش‌آفرینی خواهر این شهید بزرگوار است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: انقلاب اسلامی با تهدیدات متنوعی روبه‌رو است که مقابله با آن‌ها زن و مرد نمی‌شناسد؛ هرچند شکل تهدیدات تغییر یافته است که برای مقابله با این تهدیدات نوین، نقش زنان بسیار مهم است؛ ازجمله تغییر رشد جمعیتی، که به دلیل کوتاهی‌ها در بعد از دهه ۶۰ با کاهش رشد جمعیتی مواجه هستیم.

سردار جلالی با بیان اینکه کاهش رشد جمعیت در بخش دفاعی هم تأثیر منفی خواهد داشت، گفت: در جهت مقابله با این تهدید بزرگ، نقش زنان بسیار مهم است و این در حالی است که در سایر حوزه‌ها با تنوعی از تهدیدات در عرصه تکنولوژی و فناوری‌ها روبه‌رو هستیم؛ مثل تهدیدات زیستی که در این تهدید، الگوی غذایی ما در حال تغییر است به شکلی که جوانان به دنبال غذا‌های فست‌فودی هستند.

وی اضافه کرد: غذا موضوع اساسی برای ما محسوب می‌شود؛ لذا با دست‌کاری‌هایی که در چرخه تولید مواد اولیه غذایی صورت می‌گیرد، شاهد تغییراتی در الگوی مصرف مواد غذایی در جامعه هستیم؛ به همین جهت مبنای تأمین سفره غذایی سالم، حلال و قابل دسترس، از کارکرد‌های اساسی زنان است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور عنوان کرد: امروز در جنگ اقتصادی نیز عامل پیشران آن سلایق زنان است؛ یعنی در مباحث اقتصادی تعیین سبک زندگی ایرانی-اسلامی و عدم اسراف و زیاده‌روی و عدم افتخار به کالا‌های خارجی از کارکرد‌های اساسی زنان در خانواده محسوب می‌شود.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته شبکه اجتماعی امنیت، مردم و اقتصاد در قالب جنگ نرم ترکیبی شکل گرفته است که در این جنگ، دشمن به دنبال القای موضوع کمبود مصنوعی و کاهش ارزش پول ملی مثل کشاندن مردم برای خرید سکه و دلار و انتقال سرمایه‌ها به خارج از کشور است و این را با استفاده از شبکه‌های اجتماعی ترویج می‌کند؛ موضوعی که در آغاز شیوع ویروس کرونا با آن مواجه بودیم.

وی یادآور شد: در مبارزات هند با استعمار انگلیس، هندی‌ها تأکید بر مصرف داخلی و استفاده از کرباس هندی علی‌رغم کیفیت پایین آن در مقابل پارچه‌های باکیفیت فاستونی انگلیسی داشتند، اما امروز فاصله کالای ایرانی ما فاصله بین کرباس هندی تا فاستونی انگلیسی نیست؛ کالاهای ایرانی کیفیت خوبی دارند؛ به شرط آن که در خانواده دست از «چشم و هم‌چشمی» برداریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه تأکید کرد: نقش زنان در پدافند غیرعامل مهم است؛ البته برای بیان نقش زنان ابتدا باید تهدید و مدل‌های دفاع را برای نقش‌آفرینی آن‌ها بشناسیم؛ یک نگاه مبنی بر «زن مساوی با مرد» داریم، مانند نگاه فمنیست‌ها، یک نگاه مبنی بر «زن مساوی با کالا» در غرب داریم و یک نگاه متعالی هم به این بخش از جامعه داریم که اسلام بر آن تأکید دارد.

سردار جلالی با بیان اینکه «جهاد دفاعی» یعنی دفاع از خود در برابر هر تهدید که یک حکم دینی است و تفاوتی هم بین زن و مرد ندارد، افزود: به غیر از «جهاد ابتدایی» زنان می‌توانند در تمامی عرصه‌های جهادی حضور یابند؛ به عبارت دیگر، به جز نقش دفاعی و عرصه‌هایی که دین منع کرده است، زنان می‌توانند در پدافند غیرعامل نقش‌آفرینی کنند و امروز در حوزه‌های مختلفی شاهد حضور زنان در پدافند غیرعامل مانند عرصه پدافند زیستی هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره حمله سایبری به سامانه‌های سوخت کشور نیز عنوان کرد: حمله سایبری به سامانه‌های سوخت کشور، هدف مردمی داشت تا مردم به واسطه آن عصبی و ناراحت شوند و دشمنان با استفاده از جنگ روانی و پروپاگاندا، مردم را دعوت به اغتشاش کنند.

در پایان این مراسم از سند نقش زنان در پدافند غیرعامل نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار