مدیر گروه شهدای دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی خبر داد؛

معرفی هزار و 76 سردار شهید خراسان رضوی در دانشنامه دفاع مقدس استان

«طالبیان» گفت: با توجه به اینکه حجم اطلاعات درباره شهدای خراسانی دفاع مقدس بسیار زیاد است، هزار و 76 شهید بر مبنای همه ملاحظات تخصصی و علمی مورد شناسایی قرار گرفتند تا شناسنامه کامل آنان در دانشنامه استان گنجانده شود.
کد خبر: ۴۷۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸ - 18September 2021

«سید محمد طالبیان» مدیر گروه شهدای دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی در حاشیه نشست مشترک پژوهشگران و نویسندگان این پروژه مطالعاتی و در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد به تشریح نقش تأثیرگذار یگان‌های رزم خراسان در دفاع مقدس پرداخت و اظهار داشت: پیش از این، آمار شهدای خراسانی دفاع مقدس به 23 هزار شهید می‌رسید که البته این عدد مربوط به استان خراسان بزرگ و پیش از زمان تفکیک سه‌گانه آن است لذا پس از مطالعات دقیق‌تر، آمار شهدا به 17 هزار شهید رسید که به طور خاص مربوط به شهدای شهرستان‌هایی است که هم اکنون در حوزه تفکیک جغرافیایی استان خراسان رضوی هستند.

وی افزود: با توجه به این تکثر در تعداد، اطلاعات بسیار زیادی درباره شهدای خراسانی دفاع مقدس وجود دارد و به همین خاطر هم بود که بر مبنای نشست های تخصصی با تاریخ‌پژوهان و فرهیختگان دانشگاهی، هزار و 76 شهید بر مبنای همه ملاحظات تخصصی و علمی مورد شناسایی قرار گرفتند تا سیره و مشخصات آنان به طور کامل در دانشنامه استانی دفاع مقدس گنجانده شود.

مدیر گروه شهدای دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه انتخاب شهدا برای درج در سرفصل‌های دانشنامه خاطرنشان کرد: دانشنامه دفاع مقدس استان، سند روشنی برای تاریخ ایثار و شهادت خراسانی‌ها در دفاع مقدس است و به خاطر این شأنیت و مرتبه، مسئولیت سنگینی بر دوش پژوهشگران و نویسندگان دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی است. به طور کلی دو چالش عمده در پیش روی کارگروه‌های پژوهشی قرار دارد؛ اولاً اینکه برای بسیاری از شهدا اساساً هیچ سیره نامه، وصیت نامه و یا موضوع شاخصی برای درج در دانشنامه استانی دفاع مقدس وجود نداشت ولذا نمی‌توانستیم بر حجم این پروژه بیفزاییم.

وی ادامه داد: چالش دوم مربوط به شهدایی همچون شهید کاوه است که برعکس مورد نخست، اطلاعات بسیار وسیعی درباره سیره و زندگینامه آن‌ها وجود دارد که البته به خاطر شناخته‌شده بودن سرداران شهید خراسان، تعداد این شهدا بسیار زیاد است و این چالش به صورت عمده وجود دارد. در این خصوص، توجه ویژه‌ای شده تا اصول خلاصه‌نویسی فنی مورد توجه قرار بگیرد تا حقیقت جویان برای یافتن شناسنامه شهید موردنظر خود، در بین صفحات بی‌شماری از این دانشنامه سرگردان نباشند.

طالبیان تصریح کرد: حقیقت آن است که هرگز نمی‌توان میان شهدا تفاوتی قائل شد و همه آن‌ها اعم از شناخته‌شده‌ترین سردار شهید تا هر شهید گمنام و جاویدالاثر، سرمایه‌های معنوی و ذخایر الهی برای این ملت هستند اما به طور خاص در پروژه تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان، ملاک انتخاب این تعداد از شهدا اولاً مربوط به درجه نظامی آن‌هاست؛ به طوری که فرماندهان گردان‌ها به عنوان تراز در نظر گرفته شده و از این رده به بالا، در زمره شهدای معرفی‌شده قرار گرفتند و دوماً به این موضوع توجه شد که این رزمنده شهید در دفاع مقدس چه خلاقیت و ابتکار خاصی داشته و یا چه تأثیر مشخصی بر روند عملیات داشته است.

وی افزود: از سوی دیگر، تطبیق اسناد یک فرآیند بسیار مهم در مرحله گردآوری مطالب دانشنامه دفاع مقدس است و اهمیت آن زمانی مضاعف می‌شوند که بدانیم این امکان وجود دارد که به خاطر تشابه اسمی میان شهدا و رزمندگان، دو یا حتی چند شهید با نام و نام خانوادگی شناسنامه‌ای مشترک و حتی نام پدر متشابه وجود داشته باشند و در این موقعیت، تطبیق اسناد و مراجع تنها راهکار برای شناسایی این شهدا و استحصال یک سرفصل مطلوب خواهد بود.

طالبیان در انتها ابراز امیدواری کرد: امیدواریم تا به زودی دانشنامه استانی دفاع مقدس در قفسه مربوط به کتب مرجع در کتابخانه‌های استان قرار بگیرد و پژوهشگران، محققان و نویسندگان بتوانند از حقایق مستندشده دفاع مقدس بهره ببرند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها