حضور در اجلاس شانگهای برای تثبیت عضویت ایران اهمیت بالایی دارد

نوش‌آبادی گفت: حضور در اجلاس شانگهای به میزبانی تاجیکستان برای تثبیت عضویت ایران و تبدیل شدن به عضو دائم از اهمیت بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۴۷۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵ - 15September 2021

حضور در اجلاس شانگهای برای تثبیت عضویت ایران اهمیت بالایی دارد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسین نوش‌آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به اولین سفر دیپلماتیک رئیس جمهور به تاجیکستان، اظهار داشت: با توجه به اهمیت مسئله افغانستان، جغرافیا و مرز مشترک ایران و تاجیکستان، برگزاری اجلاس دوشنبه در شرایط فعلی پیام مهمی خواهد داشت.

وی افزود:حضور قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در اجلاس «سران سازمان همکاری شانگهای» برای تثبیت عضویت ایران اهمیت بالایی دارد و از آنجایی که ما در تلاش برای تبدیل عضویت خود از عضو ناظر به عضو دائمی هستیم اینگونه حضور‌ها می‌تواند مؤثر باشد.

نماینده مردم ورامین تصریح کرد: این حضور می‌تواند زمینه‌ساز عضویت رسمی ایران باشد و به دنبال آن می‌توان از ظرفیت‌های فراوان کشور‌های عضو بهره برد همچنین با توجه به شرایط خاص حاکم بر غرب آسیا و بحران‌های منطقه‌ای گفت‌وگو‌های دو و چند جانبه بین همسایگان در حاشیه اجلاس نیز فرصت دیگری است که اهمیت این سفر را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد؛ و پس از آن جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان عضو ناظر به عضویت آن درآمد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار