مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر:

سامانه اسناد فضا‌های فرهنگی ایران راه‌اندازی می‌شود

عارف‌نیا از راه‌اندازی سامانه اسناد فضا‌های فرهنگی ایران برای حفاظت از اسناد و ارائه خدمات آرشیوی به پژوهشگران و کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر خبر داد.
کد خبر: ۴۷۳۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲ - 24August 2021

سامانه اسناد فضا‌های فرهنگی ایران راه‌اندازی می‌شودبه گزارش گره فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «امین عارف‌نیا» مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در جلسه مجمع عمومی این موسسه که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: ارتقای مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توسعه و بهره برداری از فضا‌های فرهنگی و هنری ضروری است.

عارف نیا با اشاره به اصول برنامه راهبردی موسسه گفت: برنامه‌ریزی، تسهیل‌گری و مشارکت در ایجاد گذر‌های فرهنگ و هنر، ایجاد سامانه اسناد توسعه فضا‌های فرهنگی ایران، برگزاری سمینار‌های مجازی، بررسی روند توسعه فضا‌های فرهنگی در جهان، مستند سازی تاریخ شفاهی احداث بنا‌های فرهنگی ایران، تهیه مدل بهره برداری از مراکز فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه خدمات گردشگری به خادمان فرهنگ و هنر عناوین اصلی برنامه‌های موسسه در سال ۱۳۹۹ بوده است.

مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با اشاره به اینکه پرونده ۱۸ گذر فرهنگ و هنر در دست اقدام است، گفت: در صورت اعطای تسهیلات به کسب و کار‌های متقاضی فعالیت در این گذر‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ می‌توانیم شاهد راه اندازی این گذر‌ها باشیم.

عارف نیا ضمن تبیین روند ایجاد سامانه اسناد فضا‌های فرهنگی ایران افزود: این سامانه ضمن تجمیع اسناد و مدارک مرتبط با بنا‌های فرهنگی، دسترسی پژوهشگران و کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر به اسناد مرتبط با فضا‌های فرهنگی کشور را تسهیل می‌کند.

تاکنون بیش از هشتاد هزار برگ سند مرتبط از مراکز اسنادی کشور گردآوری، توصیف و بر روی سامانه بارگذاری شده است و پس از اتصال به درگاه‌های دولت الکترونیک در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با اشاره به برگزاری ده سمینار مجازی برای بررسی روند توسعه و نظام بهره برداری از فضا‌های فرهنگی و هنری در کشور‌های مختلف گفت: رهیافت‌های این وبینار‌ها در تدوین مدل بهره برداری از مراکز فرهنگی و هنری کشور که در دست تدوین است، مورد توجه خواهد بود.

در سال‌های گذشته روند بهره برداری از مجتمع‌های فرهنگی و هنری و تالار‌های شهر با اخلال‌هایی مواجه بوده که باید برای ایجاد رونق در این مراکز چاره اندیشی کرد.

عارف نیا به ضرورت مستندسازی تجارب دست اندرکاران احداث بنا‌های فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: در پروژه مستند سازی تاریخ شفاهی این حوزه با سیاستگذاران، برنامه ریزان، طراحان و مجریان احداث فضا‌های فرهنگی ایران مصاحبه‌های عمیق صورت گرفته است و به زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

مدیر عامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با تاکید بر تدوین اسناد فضا‌های فرهنگی کلان شهر‌ها افزود: از برنامه‌های این موسسه در سال ۱۴۰۰، همکاری با شهرداری‌ها برای تدوین این اسناد و تهیه طرح‌های موضوعی و موضعی توسعه فرهنگی به تفکیک بخش‌ها و ترسیم فضایی فرهنگی شهرهاست.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار