یادداشت/ سید محمد طالبیان

پشتیبانی آذری‌ها در دفاع از ایران

طی ۵۰۰ سال گذشته از جنگ چالدران به بعد، همواره آذری‌های ایران در خط مقدم دفاع در برابر تجاوز تجاوزات عثمانی‌ها قرار داشته و همواره رأس و بدنه اصلی سپاهیان ایرانی در مقاومت در برابر تجاوزات همسایه غربی را تشکیل داده‌اند.
کد خبر: ۴۳۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ - 17December 2020

گروه استان‌های دفاع‌پرس – «سید محمد طالبیان» پژوهشگر دفاع مقدس؛ تقدیر جغرافیای ایران این بوده است که همواره در طول تاریخ از سوی پیرامون خود به دلیل موقعیت جغرافیایی و منابع غنی، مورد طمع و تهاجم باشد و ناحیه شمال غربی ایران نقطه ثقل تهدیدهای حیاتی بر ضد ایران طی ۵۰۰ سال گذشته بوده است.

این منطقه بارهاوبارها توسط ترکان عثمانی و روس‌ها مورد تهاجم و تجاوز قرار گرفته و بخش‌های مهمی از آن را از دست داده‌ایم.

ایران همانگونه که طی ۵۰۰ سال توسعه‌طلبی امپراتوری عثمانی به سمت شرق را عقیم گذاشته است، این بار نیز توانایی مقابله در برابر رویاهای مشابه کنونی را که تنها کاریکاتوری از رویاهای عثمانی است، دارد.

طی ۵۰۰ سال گذشته از جنگ چالدران به بعد، همواره آذری‌های ایران در خط مقدم دفاع در برابر تجاوز تجاوزات عثمانی‌ها قرار داشته و همواره رأس و بدنه اصلی سپاهیان ایرانی در مقاومت در برابر تجاوزات همسایه غربی را تشکیل داده‌اند.

رویای پان‌ترکیسم که سه دهه گذشته در خفا و آشکار در ترکیه و جمهوری آذربایجان پیگیری شده امروز توسط اردوغان در صریح‌ترین شکل ابراز شد. ترکیه در دو سه دهه گذشته اندیشه احیای نفوذ در قلمرو سابق امپراتوری عثمانی بوده است، در حالی که تمرکز پادشاهان عثمانی بر پیشروی در اروپا بوده است.

سرود «ارس‌ارس» که بخشی از آن را اردوغان در مراسم رژه پیروزی در باکو خواند، سرودی است که آذری‌های ایران در غم شکست از روسیه تزاری و سوگ فراق از همزبانان خود در آن سوی ارس سروده و خوانده‌اند که همیشه مورد حمایت تمام ایرانیان نیز بوده است.

دلیل بیان صریح تمایلات توسعه‌طلبانه توسط اردوغان در این موقعیت زمانی چیزی غیر از این نیست که رهبران ترکیه تصور می‌کنند ایران به دلیل درگیری در جبهه‌های گوناگون امکان واکنشی در خور به تهدید آشکار به تمامیت ارضی‌اش را ندارد.

دولتمردان ترکیه باید بدانند اهالی آذربایجان ایران اگر چه به دلایل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نارضایتی‌هایی از نحوه عملکرد دولتمردان ایران دارند، اما نارضایتی آنها دقیقاً از جنس همان نارضایتی‌هایی است که در سایر نقاط ایران وجود دارد.

شعر خوانی اردوغان بیش از آنکه توهین به ایران و یادآوری عطف تاریخی جدایی دو سوی «ارس» باشد استقلال کشور میزبان را نشانه رفته است.

اردوغان و دیگر دولتمردان ترکیه باید بدانند آذری‌ها همانگونه که در گذشته در کنار سایر برادران ایرانی خود از تمامیت ارضی ایران دفاع کرده‌اند اکنون و در آینده نیز همراه با سایر اقوام ایرانی از استقلال و تمامیت ایران دفاع کرده و خواهند کرد چنانکه در طول تاریخ و بالاخص در تجاوز بعثیان نیز ز آن را اثبات کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها