شبهه ای دیگر در مورد روزهای اول انقلاب:

چرا «امام خمینی» در مورد «بختیار»، قولش را عملی نکرد؟

در بیانیه‌ای که در اخبار ساعت ۱۰ شب روز ۷ بهمن ۱۳۵۷ پخش شد شاپور بختیار اعلام کرده بود تا ۲۴ ساعت آینده برای دیدار امام به پاریس خواهد رفت و اعلام شد که متن اعلامیه(۱) زیر مورد پذیرش امام واقع شده است.
کد خبر: ۴۰۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲ - 03February 2015

چرا «امام خمینی» در مورد «بختیار»، قولش را عملی نکرد؟

به گزارش دفاع پرس، یکی از مسائل تاریخی که دشمنان انقلاب با ارائه روایت جدید از آن واقعه، سعی در قلب واقعیت دارند و به وسیله آن، تهمت ناروای نقض عهد را به بزرگان انقلاب بخصوص امام راحل روا میدارند، مسئله عدم پذیرش امام برای در خواست ملاقات بختیار است، آنها با خلط تعدادی از خاطرات و نادیده گرفتن برشهای حقیقی از تاریخ، مدعی شدند انقلاب در این رابطه زیر پیمان خود زده است.

ماجرا از این قرار است که یک خبر جعلی از قول امام و از پاریس به تهران و به اعضای شورای انقلاب ارسال میشود. این شورا و نیز روحانیون تهران و شهرستانها که جهت استقبال از امام به تهران آمدهاند با ملاقات امام با بختیار قبل از استعفا موافقت میکنند و قرار میشود متن نامه مورد موافقت شورای امنیت کشور (متشکل از فرماندهان ارتش و بختیار) که بر اساس همین خبر جعلی نوشته شده، در رادیو خوانده شود.

در بیانیهای که در اخبار ساعت ۱۰ شب روز ۷ بهمن ۱۳۵۷ پخش شد شاپور بختیار اعلام کرده بود تا ۲۴ ساعت آینده برای دیدار امام به پاریس خواهد رفت و اعلام شد که متن اعلامیه(۱) زیر مورد پذیرش امام واقع شده است:
«من بعنوان یک ایرانی وطن دوست که خود را جزء کوچکی از این نهضت و قیام عظیم ملّی و اسلامی میدانم و اعتقاد صادقانه دارم که رهبری و زعامت حضرت آیت الله العظمی امام خمینی و رأی ایشان میتواند راهگشای مشکلات امروزی، و ضامن ثبات و امنیّت کشور گردد، تصمیم گرفتم که ظرف ۴۸ ساعت آینده شخصاً به پاریس مسافرت کرده و به زیارت معظمٌ له نائل آیم و با گزارشی از اوضاع خاص کشور و اقدامات خود ، ضمن درک فیض ، درباره آینده کشور کسب نظر نمایم.»
 


***بختیار از پذیرش درخواست امام برای ملاقات با ایشان میگوید

در تماسی که تعدادی از روحانیون به پاریس میگیرند و مخالفت خود را با ملاقات بختیار با امام اعلام میدارند پرده از «خبر جعلی از جانب امام» و توطئهای که طراحی شده بود برداشته میشود و امام بلافاصله با صدور اطلاعیهای دروغ بودن موافقت خود با پذیرش بختیار با سمت نخستوزیری را اعلام میدارند.

متن این اطلاعیه به این صورت است :
بسم اللّه الرحمن الرحیم
حضرت حجج اسلام تهران و شهرستانها ، دامت برکاتهم
آنچه ذکر شده است که شاپور بختیار را در سمت نخست وزیری من می پذیرم، دروغ است، بلکه تا استعفاء نداده است او را نمی پذیرم. چون اورا قانونی نمی دانم. حضرات آقایان به ملّت ابلاغ فرمایند که توطئه ای در دست اجراست و از این امور جاریه گول نخورند . من با بختیار تفاهمی نکرده ام و آنچه سابق گفته است که گفت و گو بین من و او بوده دروغ محض است. ملّت باید موضع خود را حفظ بکند و مراقب توطئة ها باشد .
والسلام علیکم و رحمت اللّه وبرکاته(۲)

آنچه مهم است دروغی است که در تهران از جانب امام مبنی بر پذیرش بختیار قبل از استعفای او از نخست وزیری شایع شده است آنهم توسط شخصی از پاریس که آنقدر به او اعتماد بوده است که وقتی از جانب امام خبر را به تهران داده است توسط مهندس بازرگان به راحتی پذیرفته شده است و امام در پایان شب با اعتراض چند نفر از روحانیون و شنیدن نوار صدای آنان به این توطئه پی میبرند و در اعلامیّه خود نیز از آن سخن میگویند.

 

منبع:جهان

نظر شما
پربیننده ها