نقد و بررسی فیلم «روز صفر»:

ساعد سهیلی انتخاب نادرستی برای نقش ریگی بود

وحید امیرخانی در نقد و بررسی «روز صفر» ضمن اینکه همکاری بهرام توکلی و سعید ملکان را استاندارد و هیجان‌انگیز دانست گفت که ساعد سهیلی انتخاب درستی برای نقش ریگی نبود.
کد خبر: ۳۸۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ - 04February 2020

ساعد سهیلی انتخاب نادرستی برای نقش ریگی بودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، یک کارگردان سینما در «نگاه نقره‌ای» در خصوص فیلم «روز صفر» سعید ملکان اظهار داشت: همه توقع داشتیم و منتظر بودیم که اولین فیلم ملکان در مقام کارگردان را با توجه ویژه‌ای ببینیم ضمن اینکه فراموش نکنیم فیلم موضوعی دارد که همه ما درباره آن اطلاعات فرامتنی و خارج از سالن سینما داریم.

وی افزود: ظاهرا همان سال‌هایی که ریگی را گرفتند عملیات هیجان‌انگیزی رخ داده و این موضوع توقعاتی را برای مخاطب ایجاد می‌کند. بیشتر نقد‌هایی که به این فیلم شده بود متوجه این بود که اگر فیلم یک پایان باشکوه‌تری می‌داشت بهتر بود.

این فیلمساز ادامه داد: «روز صفر» خیلی سعی کرده که به عملیات واقعی گرفتن ریگی نزدیک باشد، اطلاعات داشتن ما درباره شخصیت ریگی کمی کار را سخت می‌کند و توقع بیش از اندازه‌ای ایجاد می‌کند. این فیلم، فیلم بسیار سختی است و در واقع یک فیلم جاده‌ای، اکشن و جنایی است؛ به جز آلمان تمام فضا‌های فیلم دکور است و این قضیه نشان می‌دهد که سازندگان «روز صفر» چند پله و چند قدم سینما را از نظر تکنیکی جلو بردند.

امیرخانی به راکوردها، روند گریم و فیلمبرداری تمیز و درجه یک «روز صفر» اشاره کرد و گفت که این موارد ذهن را متوجه فیلم‌های هالیوودی و اکشن در سطح بین‌الملل می‌کند. او همچنین عنوان کرد: این موارد از نقاط قوت فیلم است ضمن اینکه یک مامور اطلاعاتی جدیدی را به ما نشان می‌دهد که تا کنون در سینما ندیدم.

این کارگردان درمورد کارگردانی فیلم نیز بیان کرد: «روز صفر» فیلم اول کارگردان است و شاید بشود غلط‌هایی را در آن گرفت، اما باید از کنار این غلط‌ها بگذریم.

او درخصوص فیلمنامه نیز تصریح کرد: بیشترین بحثی که درباره فیلمنامه وجود دارد این است که می‌خواهیم درباره یکسری از اتفاقاتی که در جریان قصه می‌افتد بدانیم، ولی نویسنده از کنار آن‌ها عبور می‌کند و از پیش فرض‌های قصه استفاده می‌کند تا صحنه‌های هیجان‌انگیزتری ببینیم.

امیرخانی همچنین درباره همکاری بهرام توکلی و سعید ملکان گفت: سعید ملکان و بهرام توکلی آنقدر با هم کار کردند که با یکدیگر ممزوج و در هم تنیده شدند و نمی‌توان آن‌ها را از هم تفکیک کرد، اما نتیجه این همکاری نتیجه استاندارد و هیجان‌انگیزی است.

این فیلمساز سینما درباره بازیگران «روز صفر» نیز اظهار داشت: توانایی بازیگران در سینما شاید ۵۰ درصد عاملی باشد که آن‌ها رشد می‌کنند و ۵۰ درصد دیگر هوش بازیگران برای انتخاب درست نقش است. امیر جدیدی برای نقش مامور امنیتی انتخاب درستی بوده است، اما ساعد سهیلی انتخاب درستی برای عبدالمالک ریگی نبود. من عبدالمالک ریگی فیلم نرگس آبیار را بیشتر عبدالمالک ریگی می‌دیدم.

امیرخانی در پایان نیز عنوان کرد که تا کنون «شنای پروانه» و «روز صفر» مورد پسند او قرار گرفته است.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها