شهید بابارستمی الگویی از تمام رزمندگان دفاع مقدس بود

در آزادسازی سوسنگرد که در دو مرحله به دست دشمن اشغال‌شده بود شهید بابا رستمی نقش مؤثری در سازمان‌دهی نیروها و ارتباط دادن آن‌ها با برادران ارتش داشت و برای تحقق این امر وی مستقیم با سرلشکر شهید فلاحی ارتباط داشت و با او هماهنگی¬های لازم را انجام می¬داد.
کد خبر: ۳۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴ - 08January 2015

شهید بابارستمی الگویی از تمام رزمندگان دفاع مقدس بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد، مراسم گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید محمدبابارستمی مسئول عملیات سپاه خراسان به همت هیئت سراج و شهرداری منطقه 6 مشهد با حضور خانواده معظم شهدا و جمعی از مسئولین در مسجد امام هادی (ع) برگزار شد.

در این مراسم سردار علی مولوی از همرزمان شهید بابا رستمی، او را از افتخارات خراسان دانست و گفت: شهید بابا رستمی مثل شهیدان بابا نظر، برونسی، شوشتری، کاوه، علیمردانی، ناصری و خیلی دیگر از شهدا جایگاهی دارد و ما می­توانیم وزن این جایگاه را ازنظر معنوی بسنجیم. اگر شهید بابا رستمی در مقطع هشت سال جنگ حضور داشت شخصیت حقیقی بابا رستمی به مراتبی می­رسید که مانند شهید صیادشیرازی که از افتخارات خراسان در ارتش جمهوری اسلامی بود ارتقا می­یافت. شهید بابا رستمی در مقطعی در دفاع مقدس ورود پیدا کرد که حتی نحوه مقابله با دشمن در جبهه جنوب نظم و انضباط خاصی نداشت.. او یک شخصیت انقلابی و مبارزاتی بود که قبل از پیروزی انقلاب پا بهپای مردم در تقابل با رژیم طاغوت بود.

وی در ادامه افزود: شهید بابا رستمی دو نقش اساسی در روزهای اول جنگ و بعدازآن ایفا کرد یکی اعزام و استقرار نیروها و دوم بهکارگیری نیروها درصحنه عملیات قبل از اینکه جنگ نظم پیدا کند.

سردار مولوی نقش شهید بابا رستمی را در آزادسازی سوسنگرد مهم ارزیابی کرد و اظهار کرد: شهید بابا رستمی نیروهای اعزامی خراسان را به گروههای کوچک تقسیم کرده بود و با ارتباطی که با شهید چمران داشت بر اساس نیاز این نیروها را به مکانهای موردنظر اعزام می­کرد. در آزادسازی سوسنگرد که در دو مرحله به دست دشمن اشغالشده بود و با تلاش رزمندگان اسلام آزاد شد شهید بابا رستمی نقش مؤثری در سازماندهی نیروها و ارتباط دادن آنها با برادران ارتش داشت و برای تحقق این امر وی مستقیم با سرلشکر شهید فلاحی ارتباط داشت و با او هماهنگی­های لازم را انجام می­داد.

همرزم شهید گفت: شهید بابا رستمی قبل از شکل­گیری سلسله عملیات دفاع و در آن روزی که امام راحل فرمودند: «مگر جوانان اهوازی مرده­اند؟» وی با جوانان اهواز جلو پیشروی عراق را گرفتند. بابا رستمی زود خدا را ملاقات کرد کمتر از 5 ماه از 31 شهریور 59 که جنگ آغاز شد. او تا زمان شهادت در مشهد و شهرستانها و در خوزستان و ستاد عملیاتی و در سوسنگرد و پادگان حمید یکلحظه آرام ننشست. او الگویی از تمام رزمندگان دفاع مقدس است و تقدیر بود که زود خدا را ملاقات کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجالس شهدا برای ما پیامهایی را به همراه دارد یکی از این پیامها که شهدا به ما دادند اطاعت از امام بود. آنها امام را تنها نگذاشتند و ما این درس را می­گیریم که ما هم اماممان را تنها نگذاریم.

در ابتدای مراسم علیرضا دلبریان رزمنده و راوی دفاع مقدس با اشاره به زندگی شهید بابا رستمی و نقش که او در روزهای اولیه جنگ ایفا کرد گفت: شهید بابا رستمی هم در علم هم در سن و سال و هم در شجاعت بابای جبهه­ها بود. آن زمان که بابا رستمی از همهچیز خود گذشت و با حداقل امکانات و با مظلومیت از این شهر بهطرف جبهه­ها حرکت کرد همه نیامدند. در هیچ برهه­ای از تاریخ همه نیامدند. راه حق مظلوم بوده است.

این راوی دفاع مقدس افزود:  بابا رستمی برای رضای خدا به جبهه رفت و بااینکه فرمانده بود اما در کنار نیروهایش حاضر می­شد و با آنها نشستوبرخاست می­کرد. امروز با همان روحیه می­شود کار کرد. بابا رستمیها متواضعانه به جبهه رفتند و بااینکه کسی آنها را نمی­شناخت در عین گمنامی به دفاع از این مرزوبوم پرداختند و به دلیل اخلاصی که داشتند موفق شدند. در دوره کنونی اگر ما به دنبال دنیا برویم و فرهنگ بابا رستمیها را فراموش کنیم فرهنگ عاشورایی امام حسین (ع) را فراموش کردیم و شکست خواهیم خورد.

وی در ادامه علت عقبافتادگی کشور را در بعضی بخشها دور شدن از فرهنگ دفاع مقدس دانست و خاطرنشان کرد: در هر بخشی از کشور که دچار عقبافتادگی هستیم علتش دو رماندن از فرهنگ دفاع مقدس است. چون این فرهنگ را تا حدودی پشت خاکریزها دفن کردیم. همانطور که بعد از سالها شهدا را در مناطق عملیاتی تفحص می­کنند متولیان فرهنگی نیز باید فرهنگ دفاع مقدس را تفحص کرده و به جامعه عرضه کنند و این فرهنگ سینهبهسینه منتقل شود.

این رزمنده دفاع مقدس در ادامه به جایگاه شهدا و اقتدای آنها به فرهنگ حسینی اشاره کرد و افزود: یادمان نرود که شهدا نشانه هستند تا راه را گم نکنیم. راه شهدا مثل نور می­درخشد. در هر مکان مقدسی که می­رویم زینتبخش آنجا تصاویر شهداست که بیانگر این است که ما برای عدالت­خواهی و ظلمستیزی به حسین زمانمان اقتدا کردیم. ما شهدا را به جامعه معرفی نکردیم. فرماندهان دفاع مقدس همانطور که شهدا را در زمان جنگ می­شناختند همانطور هم آنها را به جامعه امروز معرفی کنند و این با عمل به سیره شهدا محقق می­شود. وگرنه بهصرف برگزاری یادواره شهدا فرهنگ ایثار ترویج نمی­شود بلکه باید نوری از سیره شهدا و فرهنگ آن دوران در زندگی ما متجلی شود که اگر این نشد جامعه به این فرهنگ بدبین می­شوند.

دلبری در بخش پایانی سخنانش گفت: در دفاع مقدس، رزمندگان با امکانات خیلی محدود و درزمانی که همه می­گفتند نمی­شود در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادگی کرده و جلو عراق را سد کردند. شهدا ناامیدی را در دل خیلی­ها شکستند. امروز هم عده­ای حرفهای آن دوران را تکرار می­کنند ولی ما باید تجربیاتی را که در دفاع مقدس به دست آوردیم را به یاد بیاوریم که برگزاری یادواره­های شهدا ما را در این امر کمک می­کند. رمز پیروزی ما در دفاع مقدس توکل و توجه به خدا بود. و معنویت بود که ما را پیروز میدان کرد. ما برای برونرفت از مشکلات به روحیات دفاع مقدس که وحدت، ولایتمداری بود نیازمندیم.

لازم به ذکر است که در مدتزمان اجرای برنامه، تصویر شهید محمد بابا رستمی توسط هنرمند بسیجی احمد منصوب بهصورت زنده روی بوم نقاشی شد.

پخش کلیپ، مدیحهسرایی در رثای اهلبیت عصمت و طهارت و شهدا توسط شاعر اهلبیت هاشم طوسی و تقدیر از خانواده شهید بابا رستمی از دیگر برنامه­های این مراسم بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار