امیر پورداراب در گفت‌وگو با دفاع پرس:

3 ماه قبل از کودتای نقاب، احتمال وقوع توطئه داده می‌شد/ بدنه ارتش انقلابی بود

«سه ماه قبل از کشف کودتای نقاب عوامل اطلاعاتی، سازمان‌های مسئول اطلاعاتی کشور و حتی برخی از مسئولان رده بالا از چنین طرحی که امکان دارد انجام شود، اطلاع داشتند.»
کد خبر: ۲۴۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ - 11July 2017
3 ماه قبل از کودتای نقاب، احتمال وقوع توطئه داده می‌شد/ بدنه ارتش انقلابی بودامیر سرتیپ دوم ستاد «سعید پورداراب» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، درباره «کودتای نقاب» اظهار داشت: زمانی که این کودتا در شرف اتفاق و اجرا بود، من در پادگان قصر در تیپ یک لشکر 2 مرکز به فرماندهی سرتیپ نیکزاد، فرمانده گردان 131 رزمی بودم و قرار بود که این گردان پس از گردان 140 به بانه اعزام شود.
 
وی ادامه داد: گردان‌های تیپ ما به ترتیب 6 ماه را در بانه می‌گذراندند، که اولین مرتبه امیر سلیمان‌جاه و بعد گردان 140 به فرماندهی جناب علی رزمی رفت و نوبت بعدی من بودم و در ان زمان هنوز هیچ صحبتی از کودتا و این حرف‌ها در پادگان نبود اما عوامل مختلف در کشور در حال توطئه بودند از جمله بختیار، منافقین، سلطنت طلبان، کمونیست‌ها و خلق عرب که تلاش داشتند تا ضربات مختلفی را به جمهوری اسلامی بزنند، از جمله اینکه کردستان و شمالغرب را به آشوب بکشانند.
 
امیر پورداراب گفت: شاید عموم مردم ندانند که ما بیش از یک هزار و 700 پایگاه در کوهستان‌های صعب العبور، در جاده‌ها، نقاط سخت و خطرناک و منطقه شمالغرب با همکاری ژاندارمری و سپاه مدیریت می‌کردیم تا بتوانیم امنیت و آرامش را در شمالغرب برقرار کنیم.
 
وی بیان کرد: توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران زیاد بود. من در آن زمان فرمانده گردانی بودم که در پادگان قصر خدمت می‌کردم و تمام تلاشم این بود که این گردان که یک گردان آموزشی بود و می‌خواست به یک گردان رزمی تبدیل شود، به طور کامل آموزش ببیند و تجهیز شود تا در نوبت بعدی به بانه اعزام بشود.

امیر پورداراب عنوان کرد: یکی از همکاران ما در لشکر 2 مرکز به جلسه‌ای دعوت شد و در آنجا نواری از صحبت‌های بختیار پخش می‌کنند که بختیار به بیان اقدامات ناشایستی که می‌خواهند انجام دهند و از این طریق ضربه‌ای به نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد سازند، می‌پردازد و در آن جلسه از همکار ما درخواست می‌کنند که همکاری کند. همین امر سبب می‌شود که وی طرح کودتا را به مقامات اطلاع و آن‌ها را در جریان روند جزیی کودتا قرار دهد و از حضور تعدادی از عناصر در اجرای این طرح در یگان‌های زمینی و هوایی ارتش خبر دهد؛ لذا از سه ماه قبل از کشف این کودتا، عوامل اطلاعاتی و سازمان‌های مسئول اطلاعاتی کشور و حتی برخی از مسئولان رده بالا از چنین طرحی که امکان دارد، انجام شود (عملیاتی شدن آن احتمالی و بالقوه بود) اطلاع داشتند.
 
وی خاطرنشان کرد: در تاریخ بیست و یکم تیر سال 58 در پایگاه شهید نوژه افرادی که در جلسات پنهانی شرکت داشتند و اسامی‌شان مشخص بود؛ مانند رئیس ستاد لشکر 2 مرکز، رئیس دژبان، رئیس آجودانی و حدود 10 نفر از پرسنل ستاد لشکر 2 بازداشت شدند و ما یک مرتبه متوجه شدیم که چه مسائلی پشت پرده بوده و اینها می‌خواستند کودتا انجام بدهند و عده‌ای از طریق هوا و عده‌ای از طریق زمین می‌خواستند اقدام علیه انقلاب کنند که خوشبختانه این موضوع کشف شد و جلوی این حرکت ننگین که به تحریک دشمنانِ مردم، انقلاب اسلامی و امام در آستانه اجرا بود، خنثی شد و مانند سایر توطئه‌های دیگر با خون شهدا طرح کودتا کشف شد و دشمنان و فریب خوردگان نتوانستند به اهداف خود برسند و نظام مقدس جمهوری اسلامی به حول و قوه الهی تا به امروز تداوم پیدا کرد.

امیر پورداراب در پاسخ به این سوال که آیا سازمان‌های دیگری هم برای اجرایی شدن کودتای نقاب اقدام و تلاش داشتند، گفت: 90 درصد بدنه ارتش که از درجات پایین بودند با حضرت امام (ره) بیعت کردند که تا پای جان از انقلاب و کشور دفاع می‌کنند؛ قطعا اگر اکثریت متوجه چنین اقدامی می‌شدند، گزارش می‌دادند و اگر خود من هم متوجه می‌شدم اولین نفری بودم که می‌رفتم و اطلاع می‌دادم اما ما در آن دوران در جریان نبودیم.

وی عنوان کرد: به هر حال این توطئه ناجوانمردانه با افشاگری همین بدنه مومن و متعهد ارتش که با انقلاب و امام همگام شده بود، کشف و خنثی شد و آن‌هایی هم که در اجرای آن مقصر بودند به دار مجازات آویخته شدند.

امیر پورداراب در پایان گفت: به واسطه انقلاب اسلامی یک رژیم ستم‌شاهی سرنگون شد و بدین ترتیب منافع بسیاری از کشورها به خطر افتاد. همچنین منافع بسیاری از داخلی‌ها نیز به خطر افتاد و آن‌هایی که در صحنه عمل نبودند و منافعشان به خطر افتاده بود، به هر راهی که امکان داشت متوسل شدند تا ماشین انقلاب اسلامی را متوقف کنند؛ لذا در گنبد، خوزستان، مهاباد، سردشت، بانه و سنندج آشوب‌هایی برپا کردند که در مقابله با امام و امت ناکام ماندند.
 
انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار