نشریه آمریکایی:

رشد صنایع دفاعی ایران نتیجه تحریم است

یک نشریه آمریکایی پیشرفت‌های ایران در زمینه ساخت تسلیحات بومی را ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران دانسته است.
کد خبر: ۶۶۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹ - 24April 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک پایگاه آمریکایی در تحلیلی روز سه‌شنبه با اشاره به رونمایی از نسخه پیشرفته سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ با استناد به مقامات ایران، از این سامانه به عنوان تسلیحاتی یاد کرده که قادر به نابود کردن هواپیما‌های پنهان‌کار آمریکا است.

پایگاه نیوزویک در این تحلیل به قلم «جان جکسون» نوشته است که باور ۳۷۳ که در داخل ایران تولید شده برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ عملیاتی شد و از لحاظ قابلیت‌ها می‌توان آن را با سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ روسیه و سامانه پاتریوت که ساخت آمریکا است مقایسه کرد. 

نویسنده با یادآوری اینکه ایران در جریان یک مراسم نظامی در روز ۱۷ آوریل از سامانه باور ۳۷۳ رونمایی کرد گفت این اقدام در شرایطی انجام شده که تنش‌ها میان ایران و اسرائیل بعد از پاسخ تهران به حمله تل‌آویو به ساختمان کنسولی ایران در سوریه کماکان ادامه دارند.

به نوشته نیوزویک، نشریه نظامی SOFREP به تازگی یکی از گزارش‌های خود را به بررسی نسخه جدید باور ۳۷۳ اختصاص داده و درباره آن نوشته است: «این تحولی مهم برای صنایع دفاعی ایران است که هم خوداتکایی فزاینده ایران و هم آرمان‌هایش برای داشتن یک شبکه دفاعی پیشرفته‌تر را نشان می‌دهد.»

SOFREP نوشته مقام‌های ایرانی «ادعا‌های جسورانه‌ای» درباره این سامانه مطرح کرده و از جمله گفته‌اند که قابلیت‌های آن با سیستم اس‌۴۰۰ روسی برابری دارد و حتی از آن نیز توانمندتر است.

این نشریه رشد بخش دفاعی ایران را به تحریم‌های بین‌المللی ربط داده و نوشته که این تحریم‌ها موجب شده تهران منابع بیشتری را به ساخت سلاح‌های داخلی اختصاص دهد. SOFREP علاوه بر این نوشته دلیل دیگر این است که ایران با کشور‌هایی مانند روسیه و چین همکاری‌های راهبردی دارد.

در بخش دیگری از گزارش نشریه مذکور تصریح شده که یکی از اهداف ایران از رونمایی از نسخه ارتقاءیافته باور ۳۷۳ ارسال پیام بازدارندگی علیه دشمنانش به ویژه در شرایط پیچیده ژئوپولیتیک در خاورمیانه است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار