شیخ احمد یاسین؛ بنیانگذار «حماس» و سمبل مقاومت

مردم فلسطین از «شیخ احمد یاسین» بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی «حماس» به عنوان بنیانگذار و پیشوای این جنبش مقاومت و «سمبل مقاومت» یاد می‌کنند.
کد خبر: ۶۵۸۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۵ - 29March 2024

شیخ احمد یاسین؛ بنیانگذار «حماس» و سمبل مقاومتگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «احمد یاسین» در ماه ژوئن ۱۹۳۶، در روستای جورات عسقلان، ناحیه مجدال، در جنوب نوار غزه متولد شد. به او لقب شیخ مجاهدان و نماد مقاومت داده‌اند. احمد یاسین، رهبر اخوان‌المسلمین در فلسطین و بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی حماس بود که در سحرگاه ۲۲ مارس سال ۲۰۰۴ میلادی توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

زندگی‌نامه و تولد

شیخ احمداسماعیل یاسین در ربیع الثانی ۱۳۵۵ هجری قمری برابر با ژوئن ۱۹۳۶ میلادی، سالی که شاهد اولین انقلاب مسلحانه علیه نفوذ روزافزون صهیونیست‌ها بود، به دنیا آمد. ایشان به دبستان الجوره رفت و تا کلاس پنجم در آنجا به تحصیل ادامه داد تا اینکه فاجعه‌ای که فلسطین را گرفتار کرد و مردم آن را آواره کرد؛ بنابراین در سن ۱۲ سالگی پس از جنگ ۱۹۴۸ به همراه خانواده خود به نوار غزه گریخت. او در سال ۱۹۴۹ خانواده هفت نفره خود را با کار در یک رستوران حبوبات در غزه اداره می‌کرد.

معلولیت

شیخ احمداسماعیل یاسین در ۱۶ سالگی در معرض تصادف شدیدی قرار گرفت که تمام زندگی او را تحت تاثیر قرار داد. او در سال ۱۹۵۲ میلادی هنگام بازی با تعدادی از همسالان خود دچار شکستگی مهره‌های گردن شد. او به هیچکس، حتی به خانواده‌اش، از ترس بروز مشکلات خانوادگی بین خانواده او و خطیب نگفته بود که در هنگام کشتی گرفتن با یکی از دوستانش (عبدالله الخطیب) مجروح شده و این امر تا سال ۱۹۸۹ میلادی آشکار نشد.

پس از ۴۵ روز از قرار دادن گردنش در گچ، مشخص شد که او در اثر فلجی که در آن دوران متحمل شده بود، تا پایان عمر این‌گونه زندگی خواهد کرد. وی علاوه بر فلج کامل، از بیماری‌های بسیاری از جمله از دست دادن بینایی چشم راست در دوران زندان، ضعف شدید در دید چشم چپ، التهاب مزمن گوش و حساسیت در ریه‌ها و برخی بیماری‌ها و سایر عفونت‌های روده‌ای نیز رنج می‌برد.

تدریس

شیخ احمداسماعیل یاسین، تحصیلات متوسطه خود را در سال تحصیلی ۱۹۵۷ میلادی به پایان رساند و با وجود مخالفت اولیه به دلیل وضعیت سلامتی خود، موفق به یافتن فرصت شغلی شد.

بازداشت و آزادی

شیخ احمداسماعیل یاسین، در جریان فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود به تدریج در مساجد غزه به سخنرانی و تدریس پرداخت تا اینکه به عنوان یکی از مشهورترین سخنرانان نوارغزه تبدیل شد. این شخصیت برجسته فلسطینی در سال ۱۹۸۳ توسط رژیم صهیونیستی بازداشت شد و پس از محاکمه در دادگاه نظامی این رژیم به ۱۳ سال حبس محکوم گشت. با این حال، شیخ احمد یاسین در سال ۱۹۸۵ با ۲ نظامی صهیونیست که پیشتر توسط فلسطینیان بازداشت شده بودند، مبادله شد و آزاد گشت.

بنیانگذاری «حماس»

این شخصیت فلسطینی در سال ۱۹۸۷ به همراه شماری از گروه‌های فلسطینی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را بنیانگذاری کرد. از همان زمان، حساسیت‌های رژیم صهیونیستی در قبال شیخ یاسین بیش از پیش افزایش یافت. در ماه اکتبر سال ۱۹۹۱ بود که دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی، شیخ یاسین را بنا بر اتهامات واهی مختلف و نیز نقش وی در تأسیس جنبش حماس، به حبس ابد محکوم کرد.

رهبر اخوان‌المسلمین در فلسطین

شیخ احمداسماعیل یاسین، پس از پذیرش عقاید اخوان‌المسلمین که در سال ۱۹۲۸ میلادی توسط حسن البنا در مصر تأسیس شد و خواستار درک واقعی اسلام و جامعیت در کاربرد آن در جنبه‌های مختلف زندگی است. رهبر این گروه در فلسطین محسوب می‌شود. در سال ۱۹۶۸ میلادی شیخ احمد یاسین به رهبری نهضت در فلسطین برگزیده شد و از این رو به تشکیل بدنه نهضت پرداخت و جامعه اسلامی و سپس شورای اسلامی را تأسیس کرد و در تأسیس دانشگاه اسلامی نقش برجسته‌ای داشت؛ و همواره در فکر اقدام نظامی بود.

شیخ انتفاضه

در جریان انتفاضه مسجدالاقصی که در پایان سپتامبر ۲۰۰۰ میلادی فوران کرد، حماس به رهبری شیخ یاسین، پس از سازماندهی مجدد صفوف مقاومت فلسطین و ایجاد دستگاه نظامی خود علیه صهیونیست فعالانه در راهپیمایی مقاومت فلسطین شرکت کرد.

قرار گرفتن در لیست سازمان‌های تروریستی

مقامات اشغالگر رژیم صهیونیستی، حماس که تحت رهبری یاسین بود را متهم کردند و نیرو‌های اشغالگر باقی ماندند و رژیم صهیونیستی کشور‌های جهان را تحریک می‌کرد که آن را یک جنبش تروریستی تلقی کنند و سرمایه‌های خود را مسدود کنند، این همان چیزی است که اروپا اخیراً در زمان اتحادیه اروپا به آن واکنش نشان داد. روز شنبه ۶ سپتامبر ۲۰۰۳ در برابر فشار‌های آمریکایی و صهیونیستی تسلیم شد و جنبش را با شاخه سیاسی خود در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

حبس خانگی

به دلیل تفاوت در سیاست حماس با مرجعیت، این مرجع اغلب به فشار بر حماس متوسل شد و در این زمینه، حکومت خودگردان فلسطین بیش از یک بار حبس خانگی شیخ احمد یاسین را تحمیل کرد.

ترور

شیخ احمد یاسین در ۶ سپتامبر ۲۰۰۳ هنگامی که در یکی از آپارتمان‌های غزه همراه با اسماعیل هنیه - نخست‌وزیر کنونی غزه - بود، مورد سوءقصد نافرجام قرار گرفت و موشک شلیک شده توسط هواپیما‌های جنگی رژیم صهیونیستی ساختمان آپارتمانی در غزه را هدف قرار داد که محل سکونت وی بود و وی و ۱۵ فلسطینی را مجروح کرد، اما جراحات وی جدی نبود؛ لکن بار دیگر قصد ترور وی را کردند. زمانی که ایشان بعد از نماز صبح با ویلچر از مجتمع اسلامی خارج می‌شد هواپیما‌های رژیم صهیونیستی با سه موشک آن محل را بمباران کردند و او را به شهادت رسانند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار