یادداشت/ سعید امینی

تعلل کشور‌های اسلامی در قطع همکاری‌ اقتصادی با رژیم صهیونیستی!

کشور‌های اسلامی تا به امروز از قطع همکاری‌های اقتصادی با رژیم صهیونیستی ممانعت کرده‌اند و همین مسئله موجب جری‌تر شدن این رژیم شده است.
کد خبر: ۶۳۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰ - 21November 2023

چرا کشور‌های اسلامی در قطع همکاری‌های اقتصادی با رژیم صهیونیستی تعلل می‌کنند؟گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- سعید امینی؛ حضرت امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان بازدید از آخرین دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای چندمین بار بر ضرورت قطع همکاری‌های اقتصادی دولت‌های مسلمان با رژیم صهیونیستی تأکید کردند. اینکه ایشان روی قطع اینگونه همکاری‌ها اصرار دارند و از دولت‌های اسلامی می‌خواهند اگر به صورت دائم نمی‌توانند قطع همکاری کنند حداقل برای مدت محدود و کوتاه به این اقدام مهم دست بزنند، ریشه در دیدگاه استراتژیک معظم‌له دارد.

یک واقعیتی که در عرصه تحلیل تحولات اخیر فلسطین باید به آن اشاره کرد این است که ادامه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی حکام عرب و سایر دولت‌های اسلامی با رژیم صهیونیستی، این رژیم را جری‌تر می‌سازد. درواقع در شرایط کنونی اسرائیل چنین برداشت می‌کند که اتحاد و انسجامی میان کشور‌های اسلامی حول مسئله غزه وجود ندارد و از این انشقاق و شکاف نهایت بهره را برای پیشبرد پروژه‌های شوم و ذلیلانه خود استفاده خواهد کرد.

اسرائیلی‌ها بخش قابل توجهی از انرژی خود را از طریق کشور‌های عربی و اسلامی تأمین می‌کنند و این رژیم در ازای واردات انرژی، به این کشور‌ها فناوری و گاهاً صنایع نظامی را صادر می‌کند. اما مسئله مهم این است که حجم صادرات نفت و گاز کشور‌های اسلامی به رژیم صهیونیستی آنقدر نیست که اگر صادراتی به اسرائیل نداشته باشند اقتصادشان با مشکلات اساسی مواجه شود؛ چون آمریکا، غرب و کشور‌های شرق آسیا بزرگترین واردکنندگان انرژی از خاورمیانه هستند و لذا این موضوع را باید حکام عرب مدنظر قرار دهند و از سوی دیگر فناوری‌های اسرائیلی را می‌توان با فناوری‌ها مشابه که در شرق آسیا یا در غرب تولید می‌شوند جایگزین کرد.

اما سؤال اصلی این است؛ پس چرا کشور‌های عربی و اسلامی صادرات انرژی به رژیم صهیونیستی را قطع نمی‌کنند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که اغلب کشور‌های اسلامی و عربی در سیاست خارجی استقلال کافی ندارند و به شدت تحت تأثیر فشار‌های ایالات متحده و غرب قرار دارند و از بیم اینکه مبادا با واکنش منفی آمریکا و غرب مواجه شوند، تا به امروز از قطع رابطه اقتصادی با رژیم صهیونیستی ممانعت به عمل آورده‌اند. با وجود اینکه کشور‌های اسلامی از پیشنهاد ایران استقبال کرده‌اند، ولی در عمل بنا به این دلیل آن را به اجرا درنیاورده‌اند.

دلیل دوم در پاسخ به این پرسش این است که اغلب کشور‌های اسلامی دیدگاه‌های سیاسی و جناحی را ارجح‌تر از مسائل حقوق بشری و آینده جهان اسلام می‌دانند. به عبارت بهتر اکثر کشور‌های اسلامی با اخوان المسلمین و جبهه مقاومت و خود حماس مشکل دارند و به همین دلیل دچار نوعی سردرگمی هستند که اگر صادرات انرژی به رژیم صهیونیستی را متوقف کنند آن وقت اخوان المسلمین دست بالاتر را خواهد داشت و به خاطر همین رویکرد‌های غلط سیاسی تصمیم گرفته‌اند نظاره‌گر محض باشند تا اقدام‌کننده.

در پایان باید مورد تأکید قرار داد که ادامه رویکرد خنثی کشور‌های اسلامی، وضعیت مردم مظلوم غزه را بدتر از قبل خواهد کرد و جسارت رژیم صهیونیستی را هم بیشتر، پس باید رویکرد‌های خنثی را کنار گذاشت و با انجام لابی با دیگر کشورها، تشدید فشار‌ها و اتخاذ مواضع فعال‌تری حلقه محاصره را برای رژیم صهیونیستی به شدت تنگ کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار