رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ایتالیا:

مشکل رفت‌وآمدهای اروپایی‌ها محسوس نبودن نتایج مذاکرات است

عصر امروز؛ نخست وزیر ایتالیا با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.
کد خبر: ۷۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳ - 12April 2016

مشکل رفت‌وآمدهای اروپایی‌ها محسوس نبودن نتایج مذاکرات است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سهشنبه) در دیدار آقای «متئو رنتزی» نخستوزیر ایتالیا با اشاره به روابط خوب دو کشور در گذشته و استقبال از افزایش همکاریها، مشکل و ضعف رفتوآمدهای اخیر هیئتهای اروپایی به ایران را محسوس نبودن نتایج عملی مذاکرات خواندند و خاطرنشان کردند: نگاه ما در همکاری با ایتالیا و دولت شما، نگاهی متفاوت و مثبت است و امیدواریم این سفر نیز در جهت تقویت همین دیدگاه باشد.

حضرت آیت الله خامنهای رفتار ایتالیا را در دوران اِعمال تحریمهای تحمیلی علیه ایران، منطقیتر از برخی کشورهای غربی برشمردند و گفتند: جمهوری اسلامی از پیشرفت روابط با ایتالیا در زمینههای مختلف بهویژه در بخش همکاریهای اقتصادی استقبال میکند.

رهبر انقلاب، مسئله مهم در رفتوآمد و مذاکرات خارجی را عملیاتی و اجرایی شدن توافقات خواندند و خاطرنشان کردند: بعضی دولتها و شرکتهای اروپایی در رفتوآمد به ایران و مذاکره هستند اما محصول این مذاکرات تاکنون محسوس نبوده است!

رهبر انقلاب افزودند: عدهای تقصیر این مسئله را به گردن امریکاییها میاندازند که با توجه به سابقه و رفتار آنها این ارزیابی قابل قبول به نظر میرسد، همچنان که اکنون نیز در اجرای تعهدات خود در مذاکرات هستهای آنچنان که باید، عمل نمیکنند و با اظهارات و اقداماتشان، طرفهای مقابل را از همکاری با ایران میترسانند.

رهبر انقلاب، با اشاره به اولین سفر اروپایی آقای روحانی رئیسجمهور کشورمان به ایتالیا، نگاه ایران به ایتالیا را نگاهی مثبت و خوشبینانه خواندند و افزودند: البته ما این نگاه مثبت را به برخی کشورهای اروپایی نداریم، زیرا نگاه آنها فقط به امریکاست تا طبق دیکته او عمل کنند.

ایشان مبارزه با تروریزم را موضوع دیگری در همکاریهای دو کشور دانستند و گفتند: تعدادی از کشورهای اروپایی از بعضی گروههای خشن تروریستی تا مدتها حمایت میکردند و امروز موج خطرناک و فراگیر تروریزم به اروپا نیز رسیده است.

حضرت آیت الله خامنهای کمکهای مالی و تسلیحاتی امریکا به گروههای تروریستی را از موانع حل مسئله تروریزم برشمردند و افزودند: اخبار مستند و دقیقی از کمکهای امریکا به داعش و برخی گروههای تررویستی دیگر وجود دارد و همین حالا هم که ائتلاف ضد داعش تشکیل دادهاند، برخی دستگاههای امریکایی بهشکل دیگری در حال کمک به داعش هستند.

رهبر انقلاب با تأیید اظهارات نخستوزیر ایتالیا در خصوص «مبارزه فرهنگی با تروریزم در کنار مبارزه نظامی و مالی» خاطرنشان کردند: دستگاههای عظیم تبلیغاتی در دنیا که تحت سلطه سیاستمداران غربی هستند، به بهانه اقدامات عدهای شرور و تروریست، اسلام ستیزی به راه میاندازند و توطئههای پشت پرده سیاسی، کار را در مبارزه فرهنگی مشکل میکند.

در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا گفت: در ملاقاتهای امروز درباره مسائل مهمی بهویژه موضوعات اقتصادی صحبت کردیم و باید سازوکارهای اقتصادی و مالی را اصلاح و تقویت کنیم.

آقای رنتزی گفت: اراده ایتالیا کاملاً در جهت احترام به توافقات قرار دارد و بر همین اساس معتقدیم که با توافق هسته ای باید تحریمها علیه ایران برداشته شود و ما نیز نگران نبوده و مصمم هستیم که بر طبق قولی که دادهایم، عمل کنیم.

آقای رنتزی در ادامه با اشاره به گسترش دامنه تروریزم به اروپا، راه مقابله با آن را ریشهکنی نظامی سازمانهای تروریستی و قطع منابع مالی آنان در فروش نفت و آثار باستانی خواند و گفت: ریشهکنی داعش برای ما در اولویت قرار دارد و خرسندیم که در این زمینه نظرات مشترکی با ایران داریم.

نخست وزیر ایتالیا با ابراز تاسف از تخریب وجهه اسلام به بهانه تروریزم، گفت: امروز وقتی اقدامی تروریستی در اروپا انجام میشود، بعضی مسئولین بهجای محکوم کردن تروریزم، اسلام را محکوم می کنند و مثلاً نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا در تبلیغات خود ادعا میکند مقصر مسئله تروریزم، اسلام است!

آقای رنتزی، کار فرهنگی را بخش دیگری از مبارزه با تروریزم دانست و افزود: ما باید نشان دهیم که ادیان در پی صلح، گفتوگو و همزیستی مسالمتآمیز بشر هستند و اقتدار و نقش جنابعالی بهعنوان رهبر عالی جهان اسلام در ترویج این نگاه، بسیار حائز اهمیت است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار