روزشمار انقلاب اسلامی در مازندران (۱۳)

حکایت به شهادت رسیدن ۶ مازندرانی در روز ۲۱ بهمن ۵۷

در تظاهرات و راهپیمایی‌های مردم مازندران در شهرهای مختلف استان در روز ۲۱ بهمن ۵۷ تعداد ۶ تن به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۶۹۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ - 10February 2016

حکایت به شهادت رسیدن ۶ مازندرانی در روز ۲۱ بهمن ۵۷

به گزارش دفاع پرس از مازندران، روزشمار انقلاب اسلامی استان مازندران در تاریخ ۱۳۵۷/۱۱/۲۱ در ادامه میآید:

آمل و محمودآباد (۱۳۵۷/۱۱/۲۱)

 شهادت محمدجان رضایی، شهید مردم را برای تصرف پاسگاه ژاندارمری شهرستان محمودآباد هدایت میکرد و در همان جا در حال تصرف پاسگاه در اثر اصابت گلوگه به شهادت رسید.

شهادت سید محسن خاتمی مقدم، شهید در بیست و یکم بهمن ماه به منظور کمک به برادران انقلابی عازم تهران شد. در کنار در پادگان عشرت آباد اسلحهای تحویل گرفت و پس از آن دیگر او را ندیدند، تا اینکه خانوادهاش تصویر خونین شهید را در دفتر بایگانی آیت الله طالقانی مشاهده کردند که بر اثر اصابت گلوله به گلو و سوختگی شانه راست به شهادت رسید.

هزاران تن از جوانان و مردم آمل آمادگی خود را برای کمک به مردم تهران اعلام کردند و با چند دستگاه مینی بوس راهی تهران شدند.

بابل(۱۳۵۷/۱۱/۲۱)

 مردم و جوانان بابل کنترل شهر را به عهده گرفتند. جوانان و حوزههای علمی بابل از عزیزانی که از بندپی غربی و شرقی و روستاهای اطراف برای شرکت در تظاهرات به بابل میآمدند، کمیتههای استقبال و پذیرایی تشکیل دادند و از مردم پذیرایی میکردند.

در راهپیمایی و اجتماع چندین هزار نفری مردم بابل و آمل در گورستان بابل ا اقدام همافران و کارکنان ارتش که با انقلاب ملت ایران همراه شدند، حمایت شد. در این اجتماع یک قطعنامه شش مادهای صادر شد که در آن تأکید شده است با توجه به رأی اکثریت، آنان خواهان حکومت اسلامی هستند. تظاهر کنندگان از تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران و مسجد امام مشهد پشتیبانی کردند.

در بابل تظاهراتی برای بزرگداشت قیام سیاهکل برگزار شد. در این تظاهرات در چند نقظه بین تظاهر کنندگان و عدهای ناشناس درگیری روی داد و یک میلیون کمپرسی که به میان جمعیت آمده بود، آتش زده شد و در این حادثه 5 نفر مجروح شدند.

بابلسر و فریدونکنار (۱۳۵۷/۱۱/۲۱)

هزاران نفر از مردم بابلسر روز پنجشنبه طی یک راهپیمایی آرام پشتیبانی خود را از امام خمینی و مهندس بازرگان اعلام کردند.

بهشهر و نکا (۱۳۵۷/۱۱/۲۱)

هزاران نفر از مردم بهشهر به طرفداری از دولت بازرگان به راهپیمایی در شهر پرداختند و طی آن خواستار استعفای بختیار شدند.

رامسر(۱۳۵۷/۱۱/۲۱)

بیش از 30 هزار نفر از مردم رامسر در یک راهپیمایی به حمایت از مهندس بازرگان دست به تظاهرات زدند.

شهادت هادی قاسمی شالکوهی، شهید در تظاهرات میدان ونک تهران به شهادت رسید.

قائم شهر (۱۳۵۷/۱۱/۲۱)

 مردم با نیروهای ارتشی دوشادوش هم در حالی که گل به نیروهای ارتشی اهدا میکردند به تظاهرات پرداختند.

نور(۱۳۵۷/۱۱/۲۱)

شهادت علی اصغر دیوسالار، شهید که پس از آمدن امام، در گروه انتظامات محافظ امام بود به همراه چند تن از دوستانش قصد تصرف پاسگاه کلانتری خیابان شوش را داشتند که بر اثر اصابت چهار گلوله به سختی مجروح و در روز بیست و یکم بهمن به شهادت رسید.

شهادت عبدالله ایزدی، شهید در تظاهرات و جنگ و گریزی که در منطقه باغ شاه تهران صورت گرفته بود، بر اثر اصابت گلولهی مزدوران گارد رژیم به شهادت رسید.

نوشهر و چالوس (۱۳۵۷/۱۱/۲۱)

از طرف حجت الاسلام حجت الله موسوی و مردم چالوس از «والرس ژسکاردسن» رئیس جمهور فرانسه و «لوشانو» بابت مهمان نوازی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

چند هزار نفر از مردم شهر چالوس طی قطعنامهی 17 مادهای انزجار خود را از دولت بختیار اعلام داشتند و کمیته برگزاری اجتماعات را تشکیل دادند.

شهادت صالح محمدی، ایشان برای کلانتری نارمک تهران به یاری همرزمانش شتافت و در درگیری بر اثر اصابت گلوله از ناحیه شکم به سختی مصدوم شد و به شهادت نائل آمد.

چندین هزار نفر از اهالی چالوس و حومه به حمایت از مهندس بازرگان دست به راهپیمایی عظیمی زدند. در این راهپیمایی روحانیون، بازاریان، فرهنگیان، کشاورزان، زنان و کلیه طبقات شرکت داشتند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار