آیت‌الله آل‌هاشم؛ از همرزمی با شهید صیادشیرازی در جبهه‌ها تا همراهی رهبر انقلاب در آذربایجان‌شرقی

سیدمحمدعلی آل‌هاشم که از ۱۰ خردادماه سال ۱۳۹۶ به‌عنوان امام جمعه تبریز و نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی معرفی شده بود، در سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور، به شهادت رسید.
کد خبر: ۶۶۸۲۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳ - 20May 2024

آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم که بود؟گروه سیاسی دفاع‌پرس، آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم (زاده ۱۳۴۱ در تبریز)، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی است. وی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۱ تیرماه ۱۳۹۶ رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بوده و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران، عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، منتخب مردم استان آذربایجان شرقی در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و عضو میز آذربایجان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

وی فرزند آیت‌الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم از روحانیون برجسته تبریز بود که تحصیلات مقدماتی را در تبریز گذراند و سپس برای تحصیل علوم دینی به قم عزیمت کرد.

آیت‌الله آل‌هاشم، تحصیلات حوزوی را تا مقطع سطح چهار حوزوی (دکتری) گذراند و به مدت ۱۴ سال در درس خارج آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب حضور داشته و مدرک دکترای فقه و مبانی کسب کرده بود.

وی اولین امام جمعه‌ای بود که دستور داد نرده‌های مصلی که بین مردم و مسئولان فاصله ایجاد می‌کرد، برداشته شود، اما در سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور، درگذشت.

آیت‌الله آل‌هاشم در دوره ششم مجلس خبرگان رهبری به‌عنوان نماینده مردم آذربایجان‌شرقی به این مجلس راه یافته بود. او با کسب ۸۳۴ هزار و ۱۰۸ رای، بیشترین رای در ادوار مختلف خبرگان رهبری در استان آذربایجان شرقی را کسب کرد.

همراهی با شهید صیادشیرازی در جنگ تحمیلی

آیت‌الله آل‌هاشم سنوات بسیاری در مناطق عملیاتی جبهه‌های جنگ حق علیه باطل شرکت کرده و با فرماندهان بزرگی همچون شهید صیاد شیرازی همراه بوده و سابقه درخشانی در این زمینه دارد. وی همچنین از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ با حکم مقام معظم رهبری مسئولیت سنگین نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران را عهده دار بودند. همچنین در این دوره، سه بار موفق به کسب مقام اول بین سازمان‌های عقیدتی سیاسی نیرو‌های مسلح در اشراف فرماندهی معظم کل قوا شد.

از دیگر سمت‌های رسمی او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسئول ستاد نماز جمعه تبریز

مسئول عقیدتی سیاسی مرکز آموزش پشتیبانی نیرو‌های زمینی ارتش

رئیس عقیدتی سیاسی لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان

رئیس اداره عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان

معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان

جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش

جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش

معاون هماهنگ‌کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش

جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا

عضو میز آذربایجان در مجمع تشخیص مصلحت نظام

رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش.

از آل‌هاشم تالیفات تخصصی برای نیرو‌های مسلح، طلاب و روحانیون و تالیفات عمومی برجای مانده که شامل «شمیم اخلاق و تربیت اسلامی»، «سیره اخلاقی و تربیتی»، «بررسی فقهی جنگ روانی» «پیام جمعه - در شش جلد (خطبه‌های ایراد شده در نماز جمعه تبریز)» است.

متن حکم انتصاب توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد محمّدعلی آل‌هاشم دامت‌افاضاته

اکنون که جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای مجتهد شبستری پس از سال‌ها خدمات مجاهدت‌آمیز در جایگاه باعظمت امامت جمعه در شهر قهرمان تبریز، از ادامه‌ی این تلاش مکرّم معذور گشته و درخواست کناره‌گیری کرده‌اند، جنابعالی را که خود فرزند آن شهر عزیز و دارای سابقه‌ی خدمت موفق در مسئولیت‌های دیگر بوده و از شایستگی لازم برخوردار می‌باشید به نمایندگی خود در آن استان و امامت جمعه‌ی تبریز منصوب می‌کنم.

از جنابعالی انتظار می‌رود که با سلوک صمیمانه و تلاش خردمندانه با آن مردم مؤمن و پرانگیزه و شجاع که گام‌های بلندشان در مجاهدت‌های بزرگ در همه‌ی دورانها، کم‌نظیر است به‌ویژه با قشر جوان انقلابی و پرشور، جایگاه معتبر امامت جمعه را بیش از پیش در خدمت پیشرفت‌های فکری و عملی انقلاب قرار دهید.

تأکید بر وحدت کلمه‌ی عموم مردم، ارتباط مستحکم با روحانیت معظم و علمای اعلام، رابطه‌ی صمیمی با دانشگاهیان و فرزانگان، گسترش خدمات فرهنگی با کمک جوانان و مجموعه‌های مؤمن و انقلابی، و همدلی با ایثارگران و همدردی با ضعیفان، نیز همواره باید مدّنظر باشد.

توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

سیدعلی خامنه‌ای - ۱۰ خردادماه ۱۳۹۶

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار