معرفی کتاب؛

«سردار سبلان»

کتاب «سردار سبلان» گل گشتی در زندگی سردار سرلشکر پاسدار شهید داور یسری که گردآوری و تدوین عمار احمدی توسط انتشارات «یاوریان» در سال ۱۳۸۷ منتشر شده است.
کد خبر: ۶۶۵۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۷ - 08May 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، کتاب «سردار سبلان» مروری بر زندگی سردار شهید «داور یسری» که توسط انتشارات «یاوریان» در ۱۰۰۰ نسخه با حمایت مالی «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل» و با همت «اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل» به چاپ رسیده است
 
داور یسری متولد سال ۱۳۳۲ می‌باشد، با شروع نهضت اسلامی زیر نظر «آیت‌الله مشگینی» و دیگر مبارزین هسته مقاومت تشکیل داده و به مبارزات ضد رژیم پهلوی پرداخت.
 
وی در تابستان سال ۱۳۵۶ توسط ساواک دستگیر شد و به شدت مورد شکنجه قرار گرفت  یسری بعد از انقلاب مدتی در خدمت حضرت امام بود و سپس به فرماندهی سپاه اردبیل منصوب شد و در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید.
 
در بخشی از کتاب آمده است: 
 
داور را به داخل حمام پاسگاه زرین شهر بردند و با باتوم لاستیکی حدود نیم ساعت او را به نوبت می‌زدند و من فقط صدای الله اکبر او را شنیدم تا این که صدای او آرام آرام به ضعف گرایید و بی هوش شد.
 
داور زیر شلاق‌های دژخیمان تکبیر میگفت و با هر ضربه حسرت آه گفتن را به دل مزدوران می‌گذاشت و آنان را، چون گرگی در کشتن خود حریص می‌نمود.
 
 او همچنان در زندان مقاومت می‌کرد، تا آن که در اثر تظاهرات مردم در سال ۱۳۵۷ رژیم ناچار به آزاد کردن تعدادی از زندانیان سیاسی شد و به دین ترتیب داور از چنگ ساواک رهایی یافت.
 
داور در مرداد ماه ۱۳۵۷ از مرکز آموزشی متالوژی اصفهان به دلیل محکومیت سیاسی و فعالیت علیه رژیم اخراج شد و بعد از اخراج دانشگاه به زادگاه خود اردبیل بازگشت و از شهریور ۱۳۵۷ تا 
پیروزی انقلاب حضور فعالانه‌ای در در مبارزات مردم اردبیل داشت و رهبری برخی جناح‌های شهر را به عهده گرفت.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها