سریال «حشاشین» به‌دنبال ربط دادن سرآغاز ترورها به اسلام است

هدف سریال حشاشین اینست که ترور و سرآغاز ترور را به اسلام و به خصوص به شیعه‌ها ربط دهد.
کد خبر: ۶۶۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱ - 30April 2024

سریال «حشاشین» به‌دنبال ربط دادن سرآغاز ترورها به اسلام استبه گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر بوده و در ماه مبارک رمضان از این شبکه پخش شد. این سریال مخاطب جهانی پیدا نکرد و با وجود اینکه با استفاده از نام یک سری بازی ویدیویی معروف سعی داشت تا جهانیان را به دنبال خود بکشاند، نتوانسته سر از سایت‌های معتبر بین‌المللی حوزه سینما و سرگرمی در بیاورد. با این حال واقعیت اینجاست که سریال توانسته در بازار کشورهای عرب زبان و مسلمان دیده شود. 

سریال حشاشین با بودجه ای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تاریخ کشورهای عرب زبان به شمار می‌رود. رسانه‌های عرب زبان مانند عرب نیوز و السینما و سی نیوز و…تبلیغات گسترده‌ای از قبل پخش سریال برای این عنوان داشتند و از آن با عنوان یک سریال Must See یاد می‌کردند، برچسبی که به عناوین شاهکار تاریخ سینما و تلویزیون گفته می‌شود و با توجه به تماشای سریال پس از سی قسمت و به پایان رسیدن آن، چسباندن این الفاظ به چنین سریالی اغراق آمیز به نظر می‌رسد.

سریال حشاشین نه از منظر جلوه‌های ویژه و نه از منظر روایت و نه حتی شخصیت پردازی و قدرت بازی بازیگران، در جایگاه بالایی قرار ندارد و در بهترین حالت، گام‌های زیادی از سریال‌های مذهبی-تاریخی ساخته شده در ایران و ترکیه عقب‌تر است. این سریال دست روی کاراکتری گذاشته که تاریخ درباره آن روایات متعددی را مطرح کرده و تاکنون دستمایه ساخت بازی‌های ویدیویی مشهوری با نام «اساسینز کرید» (فرقه آدمکشی) و تولید فیلم و سریالی به همین نام بر اساس این بازی و حتی نوشته شدن یک سری رمان و کمیک بوک (داستان مصور) از روی آن بوده است. نوجوانان جهان با دنیای دروغینی که کمپانی فرانسوی بازیسازی یوبیسافت از جهان حشاشین ساخته آشنایی دارند و متاسفانه فریب قصه‌های دروغ این بازی و مشتقات آن (کتاب‌ها و سریال و…) را خورده‌اند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و صدا و سیما تاکنون اقدام شایسته‌ای در برابر دروغ‌هایی که در این فرنچایز بازی ویدیویی مطرح شده انجام نداده است. این اتفاق برای سریال حشاشین محصول ۲۰۲۴ هم افتاده و توانسته در بین مخاطبین فارسی زبان گل کند.

نکته جالب توجه اینست که اولین اشاره به ساخت این سریال مصری در جامعه فارسی زبانان به شبکه اجتماعی ایکس و توییت خبرنگار بی بی سی یعنی نیما اکبرزاده برمی‌گردد. او با توییتی کوتاه و درج یک تریلر از این سریال، موجی ایجاد کرد که توسط دیگر کاربران این شبکه اجتماعی ادامه یافت. سریال‌های دانلود فیلم و سریال غیرقانونی مانند مووی جوان و مای موویز و… به درج این سریال در سایت خود پرداختند و این عنوان خیلی زود با دوبله فارسی سر از VODها در برآورد بدون آنکه به درونمایه آن توجه خاصی شود.

برجسته کردن فرقه ها از پروژه‌های مهم صهیونیسم جهانی به شمار می‌رود و تصور می‌شود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینه‌ای نیز با همین سیاست‌ها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، به اختلافاتی تاریخی دست می‌اندازد و سعی در پررنگ کردن آن‌ها به زیرپوستی‌ترین شکل ممکن دارد. 

هدف سریال حشاشین اینست که ترور و سرآغاز ترور را به اسلام و به خصوص به شیعه‌ها ربط دهد.

استفاده از رنگ سیاه به عنوان پرچم این گروه از منظر تاریخی غلط نیست (برخلاف برخی گزارش‌ها که این موضوع را غلط می‌دانند) اما تأکید بیش از حد روی این بیرق و رنگ آن شدیداً تداعی کننده داعش و سیاست‌های آن است. در بخشی از سریال نیز حسن صباح در پاسخ به کسانی که از او می‌خواهند با صلیبیون بجنگد و آن‌ها را نابود کند، این شخصیت از فتنه دور و نزدیک سخن می‌گوید که شبیه به صحبت یاران اهل جهاد در سال ۲۰۱۴ است. 

سریال حشاشین یک نگاه سیاسی ضد جمهوری اسلامی ایران دارد. ایران در بین برخی از کشورهای عرب زبان منطقه به عنوان فتنه منطقه شناخته می‌شود و موضوع کلید بهشت که در سریال بسیار به آن تأکید می‌شود تداعی کننده همین عبارت در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق است و مشخصا فیلمنامه مخصوصا روی این موضوع مانور می‌دهد. استفاده از جملاتی مثل زدن سر مار نیز به گفته برخی کارشناسان دلالت بر سران سیاسی ایران در دنیای عرب زبان‌ها دارد. ناگفته نماند اکانت‌های مختلف در شبکه اجتماعی ایکس، مشغول ربط دادن شخصیت حسن صباح به برخی مقامات عالی کشوری هستند و بسیاری از اقدامات این گروه در سریال را با اقدامات جمهوری اسلامی یکسان دانستند در حالی که گروه داخل سریال یک گروه افراطی و تندرو و تروریست نمایش داده شده و شباهت دانستن آنها با سیاست‌های نظام و نشر و توزیع و ترند کردن آن در شبکه اجتماعی ایکس، قطعا منشا ضد نظام دارد.

سریال ظاهرا در حال زدن القاعده و داعش است اما در عمق بیشتری شروع می‌کند به اینکه تروریست از اعراب نیامده و به شهرهای شهر ری و قم و اصفهان تأکید دارد. در بخشی از سریال که گروه حشاشین در کارهای خود گیر کرده، از اساتید گروه خود می‌پرسند که چه کنیم و آن‌ها می‌گویند ما فقط باید به قران و پیامبر مراجعه کنیم و خیلی ریز بحث امامت را کنار می‌گذارد . اشاره کردن به موضوع حشیش و زنانی که در خدمت گروه‌ حسن صباح بوده به روایات مارکوپولو مرتبط بوده و واقعیت تاریخی ندارد و در جهت تخریب این گروه روایت می‌شود. فیلمنامه طوری چیده شده که به روایات روز می‌پردازد.

نکته قابل توجه اینست که این سریال فقط به زدن جمهوری اسلامی ایران مبادرت نمی‌ورزد و اگر قرار باشد از نگاه ناسیونالیسمی به آن نگاه شود، به خود کشور ایران هم ضربه وارد می‌کند. در واقع می‌توان گفت که سریال فقط با اهداف سیاسی مخرب تولید نشده و از منظر ژئوپولتیک نیز انتقادات تند و تیز خود را روانه کشور ایران می‌کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها