افتتاح نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف با حضور وزیر ارشاد

حجت‌الاسلام عادل از برپایی نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف خبر داد و گفت: این نمایشگاه که با مشارکت ۳۹ شرکت دانش‌بنیان و حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح خواهد شد، ارائه فعالیت‌های سازمان اوقاف برای اطلاع عموم مردم است.
کد خبر: ۶۶۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷ - 22April 2024

افتتاح نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف با حضور وزیر ارشادبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان مورد حمایت این سازمان امروز، سوم‌ اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام «غلامرضا عادل» سخنگو و معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، حجت‌الاسلام عادل اظهار داشت: می‌توان مدعی شد که سازمان اوقاف از مردمی‌ترین سازمان‌هاست و هویت آن را مردم با وقف و امور خیریه رقم می‌زنند. در اماکن متبرکه هیئت‌های امنا به صورت صلواتی حضور پیدا کرده و برنامه‌های مختلف فرهنگی ـ اجتماعی و قرآنی اجرا می‌کنند.

وی افزود: امروز امین موقوفات بیش از هزار موقوفه شاخص کشور را مدیریت و با مجوز قانونی سازمان اوقاف در راستای سیاست‌گذاری برنامه‌های موقوفات فعالیت می‌کنند؛ لذا ادعای مردمی‌ترین سازمان برای اوقاف طبق شاخص‌های ویژه قابل اثبات است. اوقاف یکی از شفاف‌ترین سازمان‌های کشور است، اما گاهی نکاتی در رابطه با این سازمان مطرح شد که به نوعی اجحاف در حق این سازمان بود. امروز تمام عملیات اجرایی و فرایند‌های مالی موقوفات در سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف درج شده و همگان می‌توانند آن را مشاهده کنند.

عادل تصریح کرد: در بعد نظارتی نیز اداره‌کل تحقیق سازمان اوقاف بررسی تک تک اسناد و هزینه‌های انجام شده موقوفات را برعهده دارد. مؤسسه حسابرسی مفید راهبر نیز هر سال از طرف دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی برنامه‌ها و فرآیند‌های مختلف موقوفات را حسابرسی می‌کند. علاوه بر این، دستگاه‌های نظارتی دیگر کشور نیز بر تمامی این فرآیند‌ها نظارت دارد و می‌توان گفت که سازمان اوقاف از شفاف‌ترین نهاد‌های کشور است.

سخنگوی سازمان اوقاف بیان کرد: از طرفی سازمان اوقاف بر خود لازم می‌داند که عملکرد خود را برای مردم به صورت کامل شفاف‌سازی کند که این برنامه در رسانه‌های مختلف پیگیری می‌شود. در همین راستا نیز نمایشگاه ویژه دستاورد‌های سازمان اوقاف از پنجم تا نهم اردیبهشت‌ماه در محل مجموعه فرهنگی هتل ارم تهران برگزار خواهد شد.

عادل ادامه داد: این نمایشگاه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ آماده ارائه خدمات به بازدیدکنندگان است. میهمانان ویژه در مراسم افتتاحیه رئیس سازمان اوقاف، وزیر ارشاد، معاون علمی ریاست جمهوری و رئیس جهاددانشگاهی خواهند بود. بسیاری از وزرای دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز برای بازدید از این نمایشگاه دعوت شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه بازدید از نمایشگاه برای عموم مردم آزاد است، گفت: هدف ما از برپایی نمایشگاه این است که مردم از برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان اوقاف آگاه باشند و در جریان این فعالیت‌ها قرار گیرند. بخش‌های مختلفی برای نمایشگاه درنظر گرفته شده است که غرفه‌هایی از حدود ۳۹ شرکت دانش‌بنیان را شامل می‌شود.

حمایت اوقاف از شرکت‌های دانش‌بنیان

عادل اظهار کرد: سازمان اوقاف به اقتضای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان از ایشان حمایت می‌کند. البته لازمه حمایت این است که شرکت‌های دانش‌بنیان به مرحله تجاری‌سازی رسیده باشند. در این سازمان اوقاف در نظر دارد زمینه بالای ۵۰ درصد سهام متعلق به خود شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. تولیدات این شرکت‌ها نیز در بخش‌های تجهیزات پزشکی، دامپروری و کشاورزی، صنایع آبزیان و ... خواهد بود.

وی بیان کرد: بسیاری از تولیدات این شرکت‌های دانش‌بنیان به جامعه عرضه شده و حتی به ارزآوری برای کشور نیز دست پیدا کرده‌اند. در مجموعه سازمان اوقاف سه فرآیند اصلی برای موقوفات مدنظر‌است که شامل حفظ عین موقوفه، بهره‌وری و عواید موقوفه و اجرای نیت واقفان است؛ لذا در فرایند برگزاری نمایشگاه این سه فرآیند به صورت کامل مدنظر قرار گرفته است. فعالیت‌های اقتصادی سازمان در این نمایشگاه به خوبی به نمایش گذاشته می‌شود و همگان می‌توانند در جریان این مسئله قرار گیرند.

اجرای طرح‌‌های ویژه‌ برای تحقق نیات واقفان

وی اظهار کرد: اجرای طرح‌‌های ویژه‌ برای تحقق نیات واقفان و عرصه تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلام در دستور کار نمایشگاه قرار دارد. فعالیت‌های قرآنی سازمان، فعالیت‌های مرکز امور خیریه، فعالیت‌های دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و ... نیز در این نمایشگاه ارائه خواهد شد. برنامه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات، مرکز چاپ و نشر اوقاف و برخی موقوفات شاخص کشور نیز در این نمایشگاه ارائه خواهد شد.

وی گفت: برگزاری پنل‌های مختلف با موضوعات مختلف عمران، صنعت و فناوری، کشاورزی نوآور؛ شیلات بهره‌ور، فناوری‌های نوین پزشکی، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و تخصصی و ... نیز از دیگر برنامه‌های ویژه نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف است. قرعه‌کشی روزانه سفر مشهد مقدس برای هشت نفر از بازدیدکنندگان نمایشگاه به همراه یک نفر از اعضای خانواده نیز از دیگر برنامه‌های نمایشگاه است. بنیاد توسعه و عمران موقوفات نیز فعالیت‌های خود را در نمایشگاه ارائه می‌کند. مدیران بقاع متبرکه شاخص نیز در نمایشگاه حضور پیدا کرده و فعالیت‌های خود را بیان می‌کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار