نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

آمریکا با وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل منفورتر شد

الهیان در واکنش به وتو قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد از سوی آمریکا گفت: این کشور بیش از گذشته نزد افکار عمومی جهان منفور شده است.
کد خبر: ۶۶۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۲ - 21April 2024

الهیان«زهره الهیان» نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در واکنش به وتو قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل متحد از سوی ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: آمریکا با این اقدام اثبات کرد در جنایتهای امروز رژیم صهیونیستی در غزه شریک است.

وی ادامه داد: این کشور همواره حامی کشتار و جنایت‌ است و بیش از گذشته نزد افکار عمومی جهان منفور شده است.

رئیس کمیته حقوق‌ بشر مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکا که همواره ادعای دفاع از حقوق بشر و دموکراسی‌اش گوش جهان را کَر کرده است برای یک ملت حقی قائل نیست و به راحتی یک کشور را با وتوی خود از حضور در عرصه جهانی حذف می‌کند.

الهیان با تاکید بر اینکه آمریکا با این اقدام می‌خواهد که صدای ملت مظلوم فلسطین به جهان نرسد، تصریح کرد: اما ایالات متحده از این موضوع غافل است که نوع حمایتش از رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد که افکار عمومی جهان رژیم صهیونیستی و آمریکا را بایکوت کند.

به گزارش دفاع‌پرس، آمریکا بامداد جمعه در رای‌گیری شورای امنیت، قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد. همچنین از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۲ عضو  به این قطعنامه رای مثبت و انگلیس و سوئیس رای ممتنع دادند.

تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مستلزم آن است که حداقل ۹ رأی مثبت را بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به دست آورد.

پیش از این منابع آگاه اعلام کرده بودند که این قطعنامه از حمایت ۱۳ عضو شورای امنیت برخوردار است اما احتمالا آمریکا یکی از اعضای اصلی شورای امنیت و حامی همیشگی رژیم اسرائیل، با آن مخالفت و آن را وتو خواهد کرد.

فلسطین اکنون ناظر دائمی در سازمان ملل است. در سال ۲۰۱۱، فلسطین برای عضویت دائمی در سازمان ملل درخواست داده بود، اما بعداً تصمیم گرفت برای مدتی به عنوان ناظر دائمی باقی بماند. در ماه آوریل، فلسطین نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و درخواست کرد که پیوستن آن به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو دائمی را دوباره بررسی کند.

کشورهای دارای این وضعیت می توانند در اکثر جلسات شرکت کنند و تقریباً به تمام اسناد مربوطه دسترسی داشته باشند، اما حق رای ندارند. به جز فلسطین، واتیکان نیز دارای وضعیت ناظر دائمی در سازمان ملل است.

کشورها با تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل بنا به توصیه شورای امنیت در این نهاد بین المللی پذیرفته می شوند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار