روزی که تلاش‌ها برای انحلال ارتش شکست خورد

گروهک‌ها و برخی افراد در تلاش برای انحلال ارتش بودند که بیانیه امام خمینی (ره) نقشه آنان را نقش بر آب کرد.
کد خبر: ۶۶۱۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۹ - 17April 2024

روزی که تلاش‌ها برای انحلال ارتش بی نتیجه ماندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ماجرای نام گذاری روز ۲۹ فروردین به نام روز ارتش به ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. ماجرای از آنجایی آغاز شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی زمزمه انحلال ارتش به عنوان یکی از مهمترین نهاد‌های وابسته به رژیم شاهنشاهی شنیده شد. در این میان برخی افراد و گروه‌ها نیز به حسب مقاصد سیاسی بر انحلال ارتش دامن می‌زدند.

گروه‌های نظیر فداییان خلق و سازمان مجاهدین در جریان انقلاب با حمله به پادگان‌ها و مراکز نظامی توانسته بودند اسلحه و تجهیزات نظامی به دست آوردند. آن‌ها جایگزینی هم برای ارتش داشتند و نام‌هایی از قبیل «ارتش خلق» و «ارتش بی طبقه توحید» را برای سازمان نظامی جدید برگزیده بودند چریک‌های فدایی خلق اسفند ۵۷ تجمعی برپا کردند که در پایان آن تجمع قطعنامه‌ای صادر شد.

در بخشی از آن قطعنامه آمده بود:

«ارتش و دستگاه‌های عریض و طویل اداری که ستون‌های رژیم وابسته به امپریالیسم به‌شمار می‌روند، باید هرچه زودتر منحل شوند و ارتش نوین خلق و ارگان‌های اداری نوین که پاسخ‌گوی شرایط نوین هستند، به وجود آیند.»

حرف‌ها در خصوص انحلال ارتش بالاگرفته بود و همین امر باعث شد تا سرلشکر محمدولی قرنی که پس از پیروزی انقلاب به حکم امام ریاست ستاد ارتش را برعهده بگیرد در ششم فروردین سال ۵۸ استعفا دهد که استعفای او مورد پذیرش امام قرار نگرفت، اما مورد قبول مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت موافقت شد. 

موضوع انحلال ارتش و تقاضای فرماندهان برای دیدار با امام خمینی (ره) و تکلیف وضعیت ارتش در نهایت با پیام امام خمینی (ره) پایان یافت. امام خمینی (ره) در روز ۲۸ فروردین در پیامی اعلام کردند: «روز چهارشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام مى‏‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌هاى بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ ایران و حضور خود را براى فداکارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى کشور اعلام نمایند. ملت ایران موظفند از ارتش اسلامى استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند.

اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامى است و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانى خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامى که حافظ استقلال و نگهبان مرزهاى آن است، جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید براى حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدان خاتمه دهیم.»

ارتش در ۲۸ فروردین سال ۵۸ تثبیت شد و با رژه ارتش در روز ۲۹ فروردین از سوی امام خمینی در همه شهرها، این روز به عنوان روز ارتش نام گذاری شد که همه ساله رژه ارتش در تهران و شهرستان‌ها برگزار می‌شود. 

ارتش به عنوان یکی از بازو‌های نظامی پر قدرت ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس نیز نقش حیاتی ایفا کرد و در طول ۸ سال جنگ تحمیلی ۴۸ هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرد. علاوه بر ۲۹ فروردین روز ارتش، روز نیروی هوایی ارتش در ۱۹ بهمن به مناسبت سالروز دیدار همافران با امام خمینی (ره) و همچنین ۷ آذر در سالروز عملیات مروارید روز نیروی دریایی ارتش نام گذازی شده است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار