دانشجویانی که غم غربت را به جان خریدند تا فانوس راه کشورشان شوند

جذب دانشجوی بین‌الملل یکی از اقدامات مهم وزارت‌علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم بوده است.
کد خبر: ۶۵۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸ - 29March 2024

دانشجویانی که غم غربت را به جان خریدند تا فانوس راه کشورشان شوندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، جذب و پذیرش دانشجویان خارجی همواره از برنامه‌های وزارت علوم و سازمان‌های تابعه بوده و تاکنون اقدامات زیادی به این منظور انجام شده است که ازجمله آن می‌توان به اعطای مجوز به موسسات فعال این حوزه، آموزش زبان فارسی به متقاضیان تحصیل در ایران، راه‌اندازی سامانه‌ای برای آشنایی با شرایط تحصیل در ایران و فراهم کردن زمینه اشتغال این دانشجویان اشاره کرد.

بیش از ۹۴ هزار و ۳۷۹ دانشجوی بین‌الملل از ۹۳ کشور جهان در ایران شاغل به تحصیل هستند و سازمان امور دانشجویان زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم رساندن تعداد این دانشجویان به عدد ۲۵۰ هزار نفر را در یک برنامه سه ساله هدف‌گذاری کرده است.

با توجه به تمهیداتی که وزارت علوم برای جذب دانشجویان بین‌الملل در نظر گرفته است، با دانشجویان بین‌الملل به گفت‌و‌گو پرداختیم و نظرشان را در رابطه با تمهیداتی برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند و تجربیات خود که در رابطه با مهاجرت به ایران کسب کردند گفت‌وگو کردیم.

«مونا الغبری» دانشجوی دکتری دانشگاه الزهرا از کشور سوریه در رابطه با مهاجرت تحصیلی خود در ایران می‌گوید: بنده از سال ۱۳۹۵ به کشور ایران مهاجرت کردم و در مقطع تحصیلی ارشد درس خواندم و اکنون نیز در مقطع دکتری در دانشگاه الزهرا درس می‌خوانم.

وی در رابطه با تحصیل در ایران می‌افزاید: درس‌ خواندن در ایران بسی مناسب است؛ چراکه از لحاظ سطح علمی ایران کشور بسیار سطح بالایی است و این یک مزیت خوبی محسوب می‌شود.

دانشجوی دکتری دانشگاه الزهرا در رابطه با متاهل بودن دانشجویان بین‌الملل می‌گوید: برای دانشجویان متاهل نیز بسیار شایسته است، با توجه به اینکه ایران کشور اسلامی است، فرزندان ما در محیط اسلامی بزرگ می‌شوند.

الغبری در پایان خاطرنشان می‌کند: به دانشجویان ایرانی می‌گویم که کشور بسیار زیبایی دارید و قدر کشور خودتان را بدانید و به فکر مهاجرت نباشید.

یکی دیگر از دانشجویان بین‌الملل در رابطه با مهاجرت خود می‌گوید: بنده «محمدعبدالیوسف» دانشجوی دکتری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از کشور نیجریه از سال ۱۳۹۹ به کشور ایران مهاجرت کردم و در مقطع تحصیلی ارشد در رشته تمدن اسلامی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) درس خواندم و اکنون در مقطع دکتری درس می‌خوانم.

وی در رابطه با امکانات تحصیلی دانشجویان ایرانی می‌افزاید: دانشجویان ایرانی باید از خداوند سپاسگذار باشند؛ برای نظامی که به آن‌ها اجازه تحصیل مناسب را می‌دهد تا آن‌ها پیشرفت کنند.

عبدالیوسف در پایان می‌گوید: در ایران شاهد افراد بی‌سواد بسیار کمی هستیم؛ اما در کشور‌های دیگر این‌گونه نیست، بالعکس در کشور‌های دیگر افراد توانایی درس خواندن را ندارند.

«محمد حماد» دانشجوی فلسطینی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز درباره مهاجرت خود خاطرنشان می‌کند: بنده از سال ۱۳۹۸ به کشور ایران مهاجرت کردم و اکنون دانشجوی روزنامه‌نگاری از دانشگاه علامه‌طباطبائی هستم. ایران به ویژه تهران برای من بسیار جذاب بود.

وی می‌افزاید: چراکه ایران از نظر امکانات رفاهی همچون خوابگاه و سلف بسیار متفاوت‌تر از دانشگاه کشور‌های دیگر است. ایران کشور بی‌نظیر است، تحصیل کردن در ایران برای فردی همچون من با بازه سنی ۲۰ تا ۲۳ ساله، بسیار متفاوت و جذاب است.

یکی دیگر از دانشجویان بین‌الملل در رابطه با مهاجرت خود می‌گوید: بنده «شعیب سعیدی» دانشجوی بین‌الملل رشته مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر از کنیا و از سال ۱۳۹۷ به ایران برای تحصیل مهاجرت کردم.

وی در رابطه با آموزش زبان فارسی می‌افزاید: زبان فارسی را در دانشگاه همدان آموختم، اکنون نیز در دانشگاه امیرکبیر رشته مهندسی شیمی می‌خوانم.

این دانشجوی بین‌الملل در رابطه با مشکلات مهاجرت خود در ایران خاطرنشان می‌کند: در ابتدا برایم آموختن زبان فارسی بسیار سخت بود؛ به گونه‌ای که اگر دوستانم و هم‌کلاسی‌ها سر کلاس با من شوخی می‌کردند، متوجه نمی‌شدم؛ اما الان به خوبی به زبان فارسی تسلط دارم.

«عبدالحنان» دانشجوی بین‌الملل از کشور سوریه در رابطه با تجربه مهاجرت تحصیلی خود به ایران می‌گوید: بنده یک سال است که به ایران مهاجرت کردم و اکنون در رشته مهندسی معماری در دانشگاه الزهرا درس می‌خوانم و زبان فارسی را در دانشگاه یاد می‌گیرم.

وی می‌افزاید: ایران برای تجربه مهاجرت تحصیلی بسیار مناسب است و مردم ایران بسیار مهربان هستند. از نظر تحصیلی دانشگاه‌های ایران سطح بالایی برخوردارهستند و از نظر امکانات رفاهی نیز مناسب است.

دانشجوی بین الملل در پایان می‌گوید: ایران شرایط تحصیل علمی بسیار مناسبی دارد و از مردم کشور سوریه دعوت می‌کنم که برای مهاجرت تحصیلی به ایران سفر کنند؛ چراکه ایران از نظر علمی و امکانات، شرایط مناسبی برای تحصیلات دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار