کتاب «تحصن» در اصفهان رونمایی شد

کتاب «تحصن» همزمان با روز پنج رمضان و حماسه مردمی پنج رمضان اصفهان در خانه «ولایت و انقلاب اسلامی» این شهر رونمایی شد.
کد خبر: ۶۵۷۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴ - 17March 2024

کتاب «تحصن» در اصفهان رونمایی شدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اصفهان، کتاب «تحصن» همزمان با روز پنج رمضان و حماسه مردمی پنج رمضان اصفهان با حضور جمعی از پیشگامان انقلاب اسلامی در خانه «ولایت و انقلاب اسلامی» این شهر رونمایی شد.

کتاب «تحصن» روایت مردمی از واقعه پنج رمضان ۱۳۵۷ اصفهان است که بع همت انتشارات «راه یار» و واحد تاریخ شفاهی حسینیه هنر اصفهان رونمایی شد.

‌در پی تحصن تاریخی مردم اصفهان در حمایت از روحانیت، ۱۵ مرداد مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان رهبر کبیر انقلاب امام خمینی در پیامی با اشاره به قیام مردم اصفهان و در پشتیبانی از روحانیت، در اعتراض به اعمال غیرقانونی و انسانی رژیم خواستار اجتماع عظیم و فشرده مردم شدند و در ادامه این تحصن‌ها، شامگاه ۱۹ مرداد بود که به دستور فرماندار نظامی اصفهان، گارد ضد شورش به محل تحصن حمله کرده و با معترضان برخورد کردند که در این واقعه ۲ نفر کشته شدند و باعث پیچیدن‌تر شدن اوضاع شد.

بالاخره صبح روز ۵ رمضان، جمعیت متحصن تصمیم به کشاندن اعتراض به سطح شهر گرفتند که مأموران رژیم به کسانی که از منزل آیت الله خادمی بیرون می‌آمدند، حمله کرده و سبب به شهادت رسیدن ۱۰ شهید و مجروح شدن ۱۰۰ نفر شدند.

با بالا گرفتن اعتراضات و برخورد وحشیانه رژیم با مردم، امام خمینی در پیامی کشتار وحشیانه رژیم در اصفهان را محکوم کردند.

در بخشی از این پیام آمده بود: کشتار بی رحمانه اصفهان به دنبال حیله و دروغ و افترا موجب تأثر و تأسف بسیار است. اکنون اهالی اصفهان به اسم حکومت نظامی بدون مجوز قانونی در زیر چکمه خونخواران شاه از اجتماعات دینی ممنوع‌اند و حق اظهار نظر ندارند و از آزادی اعطایی برخوردارند!

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار