در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

بچه‌ها شخصیت میرزا کوچک خان جنگلی در نمایش را دوست داشتند

کارگردان نمایش «مرد مهربان جنگل» با تاکید براینکه نمایش کاغذی صرفا مخصوص مخاطب کودک نیست بلکه می‌تواند حامل مفاهیم دینی باشد، گفت: کودکانی که نمایش مرد مهربان جنگل را دیدند از شخصیت میرزا کوچک‌خان جنگلی خوششان آمد.
کد خبر: ۶۵۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴ - 12March 2024

ولی منصوریان؛ «مینا حسنی» کارگردان نمایش «مرد مهربان جنگل» از استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اظهار کرد: از سال ۷۵ به طور حرفه‌ای وارد عرصه نمایش شدم و سال ۸۳ در دانشگاه سوره کارگردانی تئاتر خواندم و در پخش تئاتر کاغذی جشنواره ملی تئاتر شبستان شرکت کردم. نمایش «مرد مهربان جنگل» مناسبت صد سالگی میرزا کوچک خان به شیوه بونراکو و برای معرفی میرزا برای بچه‌های گیلان اجرا شد و تا امروز ۷۰۰۰ کودک این نمایش را دیدند.

وی ادامه داد: در تئاتر ملی شبستان نیز نمایش را به شیوه کاغذی برای معرفی میرزا به بچه‌های ایران ارائه کردیم. خدا را شکر بازخورد نمایشمان در تهران خوب بود با وجود آنکه آنقدر که بچه‌های گیلان میرزا را می‌شناسند بچه‌های تهران او را نمی‌شناختند.

کارگردان نمایش «مرد مهربان جنگل» در مورد محتوای و نحوه ارائه شخصیت نمایش به کودکان گفت: در سال‌های اخیر نمایش‌ها و آثار مربوط به کودکان خالی از شخصیت‌های ملی شده بود و شخصیت‌های خیالی با ویژگی‌های ماورایی جای خالی اسطوره‌های ملی را پر کرده بودند. ما با نمایش میرزا به بچه‌ها یادآور می‌شویم که برای قهرمان شدن نیاز به ویژگی‌های خاص و کارهای معجزه آسا وجود ندارد. بلکه خود آنها اگر تلاش کنند و هدف درستی را دنبال کنند می‌توانند قهرمان شوند.

بچه‌ها شخصیت میرزا کوچک خان جنگلی در نمایش را دوست داشتند

حسنی به وجود شخصیت یونس پسر کوچک داستان اشاره کرد و افزود: یونس دقیقاً هم نام میرزا کوچک خان است و برای دفاع از پدرش که اسیر روس‌ها شده است به جنگل می‌رود و از حیوانات کمک می‌گیرد و در نهایت به میرزا کوچک خان جنگلی می‌رسد. بچه‌ها در این نمایش یاد می‌گیرند که اگر بخواهند قهرمان باشند نیازی به نیروهای فرا واقعی نیست، می‌توانند آنها هم فداکاری کنند. امیدوارم به نتیجه برسد و بچه‌ها هر کدام فکر کنند که می‌توانند یک قهرمان ملی باشند.

وی گفت: بچه‌هایی که نمایش «مرد مهربان جنگل» را می‌دیدند واکنش‌های متفاوتی داشتند برخی از آنها میرزا را می‌شناختند و برای برخی دیگر کاملاً تازگی داشت. داستان با عروسک‌های جذاب و متفاوتی شکل گرفته از آنجایی که با عروسی شروع می‌شود و در جنگل حیوانات جذابی را در دل خود جا داده وجود همه این‌ها وقتی از بچه‌ها می‌پرسیدیم کدام عروسک را دوست داشتید می‌گفتند میرزا با وجدان که میرزا در پایان‌بندی نمایش فقط ۵ دقیقه نقش داشت. شاید به دلیل آن قدرتی که از میرزا حس می‌کردند از او خوششان آمده است.

کارگردان نمایش «مرد مهربان جنگل» به اصول و مؤلفه‌هایی پرداخت که برای آموزه‌های دینی به وسیله نمایش برای کودکان قابل استفاده است و قابل استفاده است و افزود: ما فکر می‌کنیم برای معرفی مسائل دینی باید همیشه بخش‌های عزاداری و غم را ارائه کنیم در حالی که حتی در عاشورا نیز بچه‌ها حضور داشتند و آنها درکی از جنگ نداشتند و فقط زیبایی‌ها را می‌دیدند همانطور که کودکی ما نیز در جنگ سپری شد و ما ادراکی از واقعیت جنگ نداشتیم و زیبایی‌های موشک‌ها در آسمان را می‌دیدیم.

وی ادامه داد: حضرت زهرا با بچه‌های خود بازی می‌کرند. می‌توانیم بخش‌ها را برای بچه‌ها روایت کنیم و دین را به آنها را معرفی کنیم. حالا که جشنواره تئاتر شبستان راه افتاده خوب است که از ظرفیت‌های نمایش برای آموزش بچه‌ها کمک گرفت. یادمان باشد که یک زمانی حتی برگزاری عروسی‌ها در مسجد انجام می‌شد در حالی که ما برای اجرای نمایش «مرد مهربان جنگل» در مسجد نگران بودیم مبادا کسی از میان جمع بلند شود و بگوید چرا در نمایشتان عروسی دارید.

کارگردان نمایش «مرد مهربان جنگل» گفت: بازخورد تماشاچیان هنگام اجرا بسیار خوب بود و این نشان می‌دهد که مسجد فقط جای عزاداری نیست و مردم در آن دنبال شادی هم هستند.

بچه‌ها شخصیت میرزا کوچک خان جنگلی در نمایش را دوست داشتند

حسنی در مورد تئاتر کاغذی بیان کرد: تاریخچه این نمایش به پیش از اختراع تلویزیون برمی‌گردد در آن زمان حتی در مهمانی‌ها نیز عده‌ای بودند که تئاتر کاغذی اجرا می‌کردند. به این شیوه نمایش حتی تئاتر اسباب بازی نیز می‌گفتند. با آمدن تلویزیون تئاتر کاغذی به کلی فراموش شد اما حالا چند سالیست که دوباره احیا شده. خیلی خوب بود که در جشنواره ملی تئاتر شبستان بخش تئاتر کاغذی در نظر گرفته شد حتی این بخش در تئاتر تخصصی جشنواره کودکان نیز وجود نداشت.

وی همچنین بیان کرد: امیدوارم این جشنواره ادامه دار باشد و فکر می‌کنم در سال‌های آینده بخش تئاتر کاغذی بسیار پررونق‌تر نیز بشود.
کارگردان نمایش «مرد مهربان جنگل» در مورد اجرای نمایش در مساجد نیز که مورد پرسش واقع شد اظهار کرد: البته این مهم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد اما ما اولین اجرای ما در یک مسجد با حداقل ۲۰۰ تماشاچی بود که اکثر آنها پیرزن و پیرمردانی بودند که برای خواندن نماز آنجا حضور داشتند و واکنش خیلی خوبی هم به نمایش ما داشتند که تصورش را نمی‌کردیم. وقتی در مناسبت‌ها مثل شعبان و غدیر تئاتر در مساجد اجرا شود این فرهنگ که در گذشته وجود داشته احیا می‌شود البته استمرار چنین کارهایی سخت است.

حسنی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها و کودکان از برگزاری نمایش در مسجد و مدرسه استقبال می‌کنند به ویژه که بلیط تئاتر بسیار گران است و همه نمی‌توانند آن را خریداری کنند و در مساجد ارزان و یا رایگان این اجراها انجام می‌شود. خوب است که برای استمرار فعالیت‌های تئاتری به ویژه تئاتر کاغذی آموزش‌های درست و حرفه‌ای انجام شود.

«نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان» به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور؛ از ۱۳ الی ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ با شعار «مسجد، تئاتر، آگاهی» در سطح مساجد تهران برگزار شد. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار