عضو مجلس خبرگان رهبری:

فرهنگ جهاد مردنی نیست/ قرآن شهادت را پیروزی می‌داند

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه جنگ مدت‌هاست تمام شده اما فرهنگ جهاد مردنی نیست، گفت: فرهنگ شهادت این است که شهادت را باخت ندانیم چراکه قرآن شهادت را پیروزی می‌داند.
کد خبر: ۶۵۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸ - 04March 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از ۱۹ جلد کتاب «آیات الجهاد» از تولیدات موسسه جهاد و مقاومت، با حضور آیت‌الله «کاظم صدیقی» امام جمعه موقت تهران، آیت‌الله «سید محمدعلی موسوی جزایری» عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله «سید احمد خاتمی» عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله «عباس کعبی» عضو مجلس خبرگان رهبری، امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حجت‌الاسلام «حیدر مصلحی» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، سردار «حسن حسن‌زاده» فرمانده سپاه حضرت محمد رسول(ص) تهران بزرگ و جمعی از روحانیون، نویسندگان و خانواده‌های شهدا در محل سپاه تهران بزرگ برگزار شد.

آیت‌الله خاتمی برگزاری کنگره شهدای تهران را یک اقدام بزرگ دانست و به مجموعه ۱۹ جلدی آیات الجهاد اشاره کرد و با تاکید براینکه یک اقدام فاخر در این مجموعه صورت گرفته است، اظهار داشت: جنگ مدت‌هاست تمام شده است اما فرهنگ جهاد مردنی نیست؛ این فرهنگ باید زنده بماند. این فرهنگ حیات یک ملت است؛ آنچه که ۴۵ سال است دشمنان را پشت مرزها قرار داده این فرهنگ است که باید از آن صیانت کرد و این کتاب‌هایی که در این مسیر چاپ می‌شوند، احیای این فرهنگ جهاد است. 

وی با بیان اینکه ما موظف به حفظ گوهر فرهنگ شهادت هستیم، تاکید کرد: آیات جهاد در قرآن فراوان است و سوره توبه کانون آیات جهاد است که مربوط به جنگ تبوک است؛ این جنگ از جنگ‌های سخت پیامبر(ص) بود که در فصل تابستان رقم خورد و در فاصله‌ی ۴۰۰ کیلومتر از مدینه و در اوج فعالیت منافقین بود که این سوره در تبیین ابعاد این جنگ نازل شد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری سوره توبه را تماماً در تببین فرهنگ جهاد و شهادت دانست و عنوان کرد: اگر بخواهیم این فرهنگ زنده بماند این سوره راهنما است. نکته اول، در این مسیر فرهنگ خداباوری است. که یکی از این خداباورهای دوران ما امام(ره) راحل بودند؛ ایشان فقط و فقط برخدا توکل داشت و انقلاب چنین پیروز شد و این اعتقاد با تمام وجود در جانشین ایشان رهبر معظم انقلاب اسلامی وجود دارد. در انتخابات اخیر خداباوری مقام معظم رهبری را به خوبی دیدیم؛ حضور مردم در انتخابات، حضوری گسترده بود درحالی که دشمنان انقلاب تبلیغ حضوری ۱۰ تا ۱۵ درصدی می‌کرد و این خداباوری که رهبری دارند تبلور پیدا کرد که از فرهنگ شهادت است. فرهنگ شهادت این است که شهادت را باخت ندانیم چراکه قرآن شهادت را پیروزی می‌داند.

در ادامه، آیت‌الله موسوی جزایری به بیان حدیثی از امیرالمومنین (ع) پرداخت و با بیان اینکه در موضوع جهاد از امیرالمومنین آمده است که دری از بهشت که مروبط به جهادگران است با دیگر درها فرق دارد و این در مخصوص خواص و اولیا خداست، گفت: شهادت دو مرحله دارد؛ مرحله‌ی اول اختیاری و مرحله بعد غیراختیاری است. مرحله اختیاری یعنی انسان به جبهه نبرد می‌رود و در معرض شهادت است و چنین رزمنده‌ای با اینکه به شهادت نرسد، فضیلت بزرگی دارد.

وی به تاثیر رهبری امام (ره) در پیروزی جنگ پرداخت و ادامه داد: حضرت امام زمانی که در پاریس تشریف داشتند اصطلاحی را بیان می‌کردند که تا قبل از ایشان وجود نداشت؛ ایشان در مواقعی که شهادتی صورت می‌گرفت در پیام‌های خود می‌فرمودند «به ملت ایران این شهادت را تبریک و تسلیت می‌گویم»؛ لفظ تبریک برای شهادت مخصوص ایشان بود که ایجاد کرده بودند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شهدای روحانی و غیر روحانی جانشان را تقدیم کردند و جان دیگری به ملت ایران تقدیم کردند، در رابطه با ۵۸۰ شهید طلبه تهران گفت: من بخاطر این ایثارگری در تهران سر تعظیم فرود می‌آورم که این حجم از طلاب به جبهه رفته‌اند درحالی که فکر می‌کردم طلاب ما در استان خوزستان بیشترین حضور در جبهه‌های نبرد را داشته‌اند.

آیت‌الله موسوی جزایری شهدای ۱۷ شهریور را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این شهدا باعث شدند رژیم شاهنشاهی احساس خطر کند درحالی که شهدای زیادی قبل از این واقعه وجود داشتند، ادامه داد: باید سعی کنیم مردم خودمان را در تهران و دیگر نقاط کشور راضی نگه داریم و آن‌ها را نسبت به انقلاب و دستاوردهای انقلاب رضایت‌مند کنیم تا از دستاوردهای نظام صیانت شود.

در پایان این مراسم از  ۱۹ جلد کتاب «آیات الجهاد» رونمایی شد و پژوهشگران و نویسندگان با حضور مسوولین مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار