یادداشت/ رامین مجنون پیله‌رود

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس؛ راهکار‌ها و شیوه‌های مؤثر

عملکرد خوب هیئت‌های اجرایی، هیئت نظارت، شورای محترم نگهبان و همچنین شیو‌های مناسب رفتار مسئولان و رعایت اخلاق سیاسی در انتخابات، زمینه‌ساز مشارکت حداکثری در انتخابات یازدهم اسفند ۱۴۰۲ خواهد بود.
کد خبر: ۶۵۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲ - 29February 2024

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس؛ راهکار‌ها و شیوه‌های موًثرگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس - رامین مجنون پیله‌رود؛ نتایج بررسی صلاحیت‌ها در مرحله هیئت‌های اجرایی روشن شده است و حالا بیش از پیش مسئله مشارکت حداکثری در انتخابات به عنوان یک دغدغه اساسی در کشور برای همه ما حائز اهمیت است. اینکه چه باید کرد تا همه آحاد ملت نسبت به انتخابات امیدوار شوند و بکوشند تا بهترین نتیجه در انتخابات رقم بخورد و مردم همیشه در صحنه، مشارکت سیاسی خود را به حداکثر برسانند، اهمیت دارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، چهار محور را برای ما بازگو نمودند: مشارکت انتخاباتی، امنیت انتخاباتی، سلامت انتخاباتی و رقابت سالم انتخاباتی.

بی‌شک اگر این چهار محور در دستور کار مسئولان قرار بگیرد، انتخاباتی با کیفیت را از هر لحاظ شاهد خواهیم بود. به این معنی که اگر مشارکت حداکثری رقم بخورد نتیجه به دست آمده، حاصل اراده مشترک اکثریت ملت است و در این صورت حتما همراهی عمومی با مجلس آینده بیشتر و بهتر خواهد شد که نهایتا در تصمیم گیری‌های خروجی آن برای همگان امیدوار کننده خواهد بود.

از طرفی مشارکت بالا همواره باعث افزایش اقتدار نظام سیاسی ایران در سطح بین المللی می‌باشد. مسئولان اگر بتوانند مردم را به این باور برسانند که امنیت و سلامت انتخاباتی تامین شده و از بروز هر گونه تخلف جلوگیری شده است، مردم هم به صورت گسترده‌ای در انتخابات شرکت خواهند کرد. در این وادی وظیفه ناظران محترم وزارت کشور و شورای نگهبان چشم گیر خواهد بود. همچنین رقابت نیز با توجه به عملکرد خوب مجریان انتخاباتی در درجه بالاتری قرار خواهد گرفت؛ لذا مهمترین گزینه‌ای که می‌تواند مردم را پای صندوق‌های رای بکشاند و آن‌ها در سطح گسترده‌ای مشارکت سیاسی بدهد، همین رقابت خواهد بود.

زمانی مشارکت سیاسی مردم بیشتر خواهد شد که همه آحاد ملت نامزد‌های مورد نظر خود را در عرصه رقابت حاضر ببینند و شاهد رقابت سالم، برابر و عادلانه از طرف تمامی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی کشور باشند. یعنی در واقع معنای حقیقی انتخابات زمانی به جای خود خواهد رسید که با رقابت سالم همراه باشد. انتخابات سالم در گرو رقابت همه گیر است.

در این میان تعدادی از نامزد‌ها که صلاحیت آن‌ها توسط فرمانداری‌ها و هیئت‌های اجرایی که بر آمده از خود مردم هستند، احراز نگردیده، می‌توانستند در وقت قانونی اعتراض و مدارک خود را به هیئت‌های نظارت و شورای محترم نگهبان ارائه نمایند. شورای نگهبان نیز وظیفه دارد، با نگاهی موسع و باز نسبت به احراز و تایید صلاحیت آن عده از نامزد‌هایی که دارای مشکلات عمده امنیتی، قضایی و اجتماعی نیستند، اقدام نماید؛ تا با ایجاد فضای سالم حاکم بر انتخاباتی، شاهد رقابت سالم و به دور از دغدغه باشیم؛ لذا مشارکت حداکثری مد نظر مقام معظم رهبری که همیشه مورد تاکید ایشان بوده است؛ در گروه ایجاد فصای مناسب، سالم و رقابتی از ناحیه هیئت‌های اجرایی و نظارتی خواهد بود. اکثریت مردم کسانی هستند که انقلاب را درک می‌کنند و دارای بصیرت واقعی هستند، این ملت دوست و دشمن را می‌شناسد و مشارکت خوبی در انتخابات پیش رو خواهند داشت. با وجود مشکلات زیاد، جنگ تحمیلی، تحریم‌ها و فشار‌های دشمن که هیچ وقت تعطیل نشده، همیشگی بوده و الان هم است، مردم پای صندوق‌های رای حضور داشته و خواهند داشت. عده زیادی از مردم نسبت به انتخابات و آینده کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران احساس مسئولیت کرده و از دل و جان آن را پاس داشته اند. این حساسیت یک امر احساسی موقت نبوده بلکه بنیان آن برخاسته از عقیده‌ای ثابت در مبادی فکری آن‌ها است. مردم فهیم و بصیر ایران خود انقلاب کرده و از جان و مال خود در راهش مایه گذاشته اند و این انقلاب اسلامی را از خودشان می‌دانند. در بین این قشر مشتاق به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، برخی هم بی تفاوت هستند. این دسته افراد ممکن است به مناسبتی شرکت کنند و گاه ممکن است نسبت به انتخابات بی تفاوت باشند، ولی باید بدانند که یک رای آن‌ها و حضور صادقانه گاه خیر امتی را رقم خواهد زد.

در پایان گفتنی است انتخابات یازدهم اسفند ۱۴۰۲ سرنوشت قانونگذاری کشور در چهار سال آینده را رقم خواهد زد و خود مردم نیز باید بدانند که تحقق خواسته هایشان تنها با حضور نمایندگانی که حاصل رای آنهاست، میسر خواهد شد؛ بنابراین در کنار مسئولیت همه مسئولان برای تحقق زمینه‌های مشارکت حداکثری خود مردم هم در رقم زدن نتیجه مطلوب انتخاباتی نقشی بسیار مهم دارند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار