در نشست با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف؛

سخنگوی شورای نگهبان: دانشجو فرمانده جنگ شناختی است/ مطالبات صحیح دانشجویان می‌تواند هدایتگر جریانات سیاسی باشد

طحان نظیف با بیان اینکه مطالبات صحیح جریان دانشجو می‌تواند اساسا هدایتگر جریانات سیاسی باشد و آنها را مجبور کند که در مسیری که او تعریف می‌کند، حرکت کنند، گفت: در اصلاحیه اخیر قانون انتخابات برخی موارد نظیر دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانون، جرم شمرده شده است.
کد خبر: ۶۵۳۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱ - 26February 2024

سخنگوی شورای نگهبان: دانشجو فرمانده جنگ شناختی است/ مطالبات صحیح دانشجویان می‌تواند هدایتگر جریانات سیاسی باشدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان امروز (دوشنبه) در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه شریف در سخنانی درخصوص انتخابات اظهار داشت: حق تعیین سرنوشت در قانون اساسی و در اصل ششم قانون اساسی آمده است و این هفته شاهد برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری خواهیم بود.

طحان نظیف افزود: مجلس خبرگان، ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا توسط مردم انتخاب می‌شوند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در ۴۵ سال گذشته به طور متوسط هر سال یک انتخابات را داشتیم. در عین حال که رهبر انقلاب اسلامی تکلیف همه را برای مشارکت در انتخابات مشخص کردند، لذا رفتار افراد را بر اساس دغدغه‌هایی که دارند می‌توان در مشارکت بررسی کرد و دلسوزی آنان که در انتخابات مشارکت نداشته باشند، زیر سوال می‌رود، چون دلسوزی افراد با مشارکت آن‌ها در انتخابات مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: دشمنان ما که از ابتدای انقلاب هر کاری کردند که مانع پیشرفت ایران اسلامی شوند، نمی‌خواهند مردم در انتخابات شرکت کنند، اما ما هستیم که برای مسائل کلان خودمان می‌خواهیم، تصمیم بگیریم و قرار نیست از خارج برای ما تصمیم بگیرند.

این مقام مسئول با بیان اینکه «مطالبات صحیح جریان دانشجو می‌تواند اساسا هدایتگر جریانات سیاسی باشد و آنها را مجبور کند که در مسیری که او تعریف می‌کند، حرکت کنند»، تاکید کرد: در اصلاحیه اخیر قانون انتخابات برخی موارد نظیر دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانون جرم شمرده شده است؛ آنچه مهم است این است که اگر مردم نقش دستگاهها و قوای مختلف را بشناسند، اصلا اجازه نمی‌دهند که فردی وعده‌های خارج از اختیارات قانونی بدهد. دانشجویان می‌توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند و نگذارند حرفی که پایه و مبنایی ندارد، اساسا در جامعه شنیده شود.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر  اینکه دانشجو در رویدادهایی نظیر انتخابات حتماً بی طرف نیست اما سیاهی لشکر هیچ جریانی هم نیست، گفت: دانشجو فرمانده جنگ شناختی است و جنبش دانشجویی نردبان تشنگان قدرت نیست اما حتما همراه شیفتگان خدمت هست و آنها را پیدا می‌کند و به مردم معرفی می‌کند.

طحان نظیف در بخش دیگری از این نشست دانشجویی با بیان اینکه «نظام انتخاباتی ما با موضوعات مختلفی مواجهند که دانشجویان می‌توانند در این زمینه نقش‌هایی ایفا کنند»، اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که حتما نیاز به پرداخت بیشتر دارد فرهنگ انتخاباتی است؛ این فرهنگ حتما با قانون اصلاح نمی‌شود بلکه در کنار قانون حتما نهادهای مرجع و فرهنگ‌سازی نظیر جامعه دانشجویی باید در آن نقش‌آفرینی کند.

وی همچنین گفت: یکی از اصلاحاتی که رهبری وارد ادبیات سیاسی ما کردند موضوع «حق‌الناس» بودن رای مردم است؛ این موضوع می‌تواند دارای ابعاد گسترده‌ای داشته باشد؛ حق‌الناس در تایید صلاحیت داوطلبان، دارا بودن شرایط رقابت، معرفی افراد شایسته توسط جریانات سیاسی و همچنین تبلیغات و رفتارهای داوطلبان انتخابات همه حق‌الناس است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست در پاسخ به ادعای دانشجویی درباره تایید صلاحیت افراد از یک طیف سیاسی و رد صلاحیت افراد یک طیف سیاسی دیگر گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که در شورای نگهبان نگاه حزبی و جناحی نداریم و قانون ملاک عمل ماست. همچنین فهرست‌هایی که امروز از سوی جریانات سیاسی منتشر می‌شود حاکی از وجود تنوع در میان داوطلبان انتخابات است.

طحان نظیف در ادامه در پاسخ به اظهارات دانشجویی درباره عدم اعلام دلایل رد صلاحیت داوطلبان انتخابات‌ها گفت: این موارد مکرراً اعلام شده است و در همین دوره با بیش از ۸ هزار نفر از داوطلبان گفت‌وگو کردیم؛  از میان نمایندگان مجلس که صلاحیت آنها احراز نشده است نیز هیچ نماینده‌ای نیست که دلایل این عدم احراز برای او گفته نشده باشد.

وی ادامه داد: ادعاها نسبت به شورای نگهبان کم نیست اما وقتی قانون کار را منع کرده است و به ما مجوز اعلام عمومی رد صلاحیت‌ها نداده است، ما نمی‌توانیم در این زمینه اطلاع‌رسانی عمومی داشته باشیم. در شورای نگهبان نسبت به اطلاع‌رسانی درباره طرح‌ها و لوایح منعی وجود ندارد و نظرات این شورا در سامانه نظرات شورای نگهبان  وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به اظهارات دانشجویی درباره رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۹۲ و اظهار نظر وزیر وقت اطلاعات درباره هشدار به شورای نگهبان نسبت به احتمال پیروزی آقای هاشمی در این انتخابات گفت: من در آن مقطع عضو شورای نگهبان نبودم اما مکرراً بعد از اظهار نظری که از سوی وزیر وقت اطلاعات مطرح شد، اعضایی که در آن جلسه حضور داشتند اعلام کردند که حضور ایشان تاثیری در روند بررسی صلاحیت نداشته است.

طحان نظیف در پاسخ به دانشجویی درباره دلایل رد صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و علت عدم اعلام دلایل این رد صلاحیت با وجود درخواست چندباره او گفت: بارها اعلام کردم که در هر دوره‌ای صلاحیت هر داوطلبی را بررسی می‌کنیم و دلیل آن نیز تفاوت قوانین و شرایط انتخابات‌های مختلف است بر همین اساس ممکن است فردی در یک انتخابات تأیید و در انتخابات دیگری تایید نشود.

وی اظهار کرد: ما خود را پایبند قانون می‌دانیم و باید بر اساس آن عمل کنیم؛ در اصلاحیه اخیر قانون انتخابات آمده است که شورای نگهبان در شرایطی که فردی حرف خلاف واقع و کذبی زد، از خود دفاع کند؛ ما دلایل رد صلاحیت افراد را با خود او مطرح می‌کنیم و او می‌تواند با مردم در میان بگذارد. ما در چارچوب قانون باید عمل کنیم بر همین اساس نیز از ما نخواهید که بر خلاف قانون کاری را انجام دهیم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار