دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی کرمان

عملیات تروریستی در سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان که منجر به شهادت ۸۴ نفر از هموطنان شد، ضمن اینکه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت با موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها هم روبرو شده است.
کد خبر: ۶۴۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰ - 04January 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: روز گذشته چهارمین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی بود که به دست نیرو‌های تروریست آمریکایی و به فرمان شرورترین رئیس جمهور آمریکا در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. طبق سه سال گذشته مردم خون‌گرم و انقلابی ایران به خصوص مردم باصفا و بامعرفت کرمان راهپیمایی را به سمت گلزار شهدای کرمان که آرامگاه این سردار رشید اسلام بود را آغاز کرده بودند. اما هنوز ساعت خیلی از ساعت ۱۵ ظهر نگذشته بود که دو انفجار به فاصله ۲۰ دقیقه شهر کرمان و تن مردم ایران را لرزاند.

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

از همان لحظات نخست احتمال وجود اقدام تروریستی دور از ذهن نبود و هرچه زمان بیشتری از این حادثه گذشت بر تعداد شهدا و مجروحان آن افزوده شد تا همه از تروریستی بودن این انفجار‌ها اطمینان پیدا کنند. متاسفانه تا لحظه تنظیم این خبر به دلیل دو انفجار روی داده در راهپیمایی عظیم و دشمن‌شکن مردم کرمان، رسانه‌ها در آمارهای غیر رسمی اعلام کردند بیش از ۱۰۰ نفر به شهادت رسیده و بیش از ۲۰۰ نفر هم مجروح شدند.

متاسفانه وسعت و ابعاد این انفجار‌های تروریستی به قدری بزرگ و تکان‌دهنده بود که خیلی سریع در رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب پیدا کرد و به دنبال آن شاهد وقوع موج گسترده‌ای از محکومیت‌های بین‌المللی علیه این اقدام کور تروریستی بر علیه مردم مظلوم و بی‌گناه کرمان بودیم. بر همین اساس، شاهد بودیم که نه تنها رسانه‌های منطقه‌ای بلکه رسانه‌های بین المللی و همچنین مقامات منطقه‌ای و جهانی نسبت به این واقعه تروریستی واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای با صدور پیامی این حادثه تروریستی را تسلیت گفتند. در این پیام آمده است: دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران، بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند. ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند.

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دست‌های آلوده به خون بیگناهان و چه مغز‌های مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله. اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل و همراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام‌الله‌علی‌ها است. با مجروحان حادثه همدردی می‌کنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.

پس از رهبر معظم انقلاب اسلامی، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه و شهید ابومهدی المهندس نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق سخنرانی کرد. او سخنرانی خود را با تسلیت و تبریک شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهان آن‌ها آغاز کرد. دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به خانواده‌های کسانی که دیروز در نزدیکی آرامگاه شهید سلیمانی در کرمان به شهادت رسیدند، تسلیت گفت و بیان کرد که آن‌ها در همان راهی به شهادت رسیدند که سردار سلیمانی آن را طی کرد.

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

آیت‌الله سید علی سیستانی، شامگاه چهارشنبه پیام تسلیتی برای حادثه تروریستی کرمان صادر کرد. این مرجع عالیقدر در پیام خود فرمودند که حادثه تروریستی دیروز در استان کرمان که صد‌ها انسان بی گناه را به خاک و خون کشید موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. این مصیبت جانکاه را به خانواده‌های داغ دار وعموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌نماییم؛ و از خداوند متعال برای شهدای گرامی رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسألت داریم.

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق اقدام تروریستی در شهر کرمان ایران را به‌شدت محکوم و تقبیح کرد. او از خداوند متعال برای شهدا رحمت و مغفرت و برای مجروحان طلب شفا و سلامت کرد. حکیم بار دیگر از جامعه جهانی به‌خصوص کشور‌های آسیب‌دیده از آفت تروریسم خواست که برای خشک کردن منابع تأمین مالی تروریسم و کاستن از پیامد‌های منفی آن بر ثبات و امنیت ملت‌ها، دست به دست هم دهند و همکاری کنند.

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

ولادمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه حمله تروریستی در کرمان را که به شهادت شماری از مردم ایران منجر شد، به رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت. در پیام خطاب به رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران آمده است: «کشتار غیرنظامیانی که از آرامگاه (شهید سلیمانی) بازدید می‌کردند، از نظر ظلم و شقاوت بسیار تکان‌دهنده است. ما تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم». رئیس‌جمهور روسیه همچنین «تسلیت عمیق خود را به بازماندگان» این حمله تروریستی ابراز کرد.

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیروز چهارشنبه سیزدهم دی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس حادثه تروریستی در استان کرمان را تسلیت گفت و نوشت: «ما از حادثه تروریستی و منزجرکننده در استان کرمان ایران بسیار متاسفیم. خداوند کسانی را که در این حملات جان خود را از دست دادند رحمت کند و برای مجروحان نیز شفای عاجل آرزومندم. من به مردم دوست و برادر ایران تسلیت می‌گویم.»

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

شبکه خبری المیادین نخستین رسانه‌ای بود که با قرار دادن خبر این انفجار در خبر اصلی خود اعلام کرد که وقوع ۲ انفجار در استان کرمان در مسیر گلزار محل دفن سردار قاسم سلیمانی منجر به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر شد. این رسانه عربی در ادامه گزارش داد که این ۲ انفجار در راهپیمایی بزرگی که امروز در شهر کرمان به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس برگزار شد، روی داده است.

شبکه الجزیره دیگر رسانه منطقه‌ای بود که با بازتاب این خبر اعلام کرد، استان کرمان شاهد برگزاری مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ترور سردار سلیمانی است مردم از تمامی استان‌های ایران برای حضور در این مراسم به کرمان آمده‌اند. الجزیره با انتشار تصاویری از این راهپیمایی اعلام کرد که ۲ انفجار تروریستی در مسیر مرقد سردار سلیمانی رخ داد که بیش از ۱۰۰ شهید بر جای گذاشته است.

روزنامه العربی الجدید نیز با قرار دادن خبر انفجار تروریستی کرمان در صفحه اصلی خود به نقل از یک شاهد عینی نوشت، «اولین انفجار حوالی ساعت سه بعد از ظهر در ورودی گلزار شهدای کرمان رخ داد. انفجار دوم ۲۰ دقیقه بعد در ۵۰۰ متری محل انفجار اول رخ داد.» این روزنامه به نقل از منبع خود گزارش داد که «صدای انفجار دومی که از دور شنیدم تقریباً شدیدتر بود، در محل انفجار اول، پیکر حدود ۳۰ شهید را روی زمین دیدم.»

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

سایت النشره لبنان دیگر سایت خبری منطقه‌ای بود که با بازتاب این خبر به آخرین آمار شهدا و مجروحان انفجار تروریستی کرمان پرداخت. النشره همچنین با بازتاب اظهارات حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره این حادثه تروریستی به نقل از وی نوشت، «انتقام از کسانی که پشت حمله تروریستی کرمان هستند حتمی و قطعی است.»

سایت شبکه روسیا الیوم نیز نخستین رسانه روسی بود که خبر حمله تروریستی کرمان را در تاپ اصلی خود قرار داد و این اتفاق را یک اقدام تروریستی توصیف کرد. این رسانه همچنین با پرداختن به شماره شهدا و مجروحان این اقدام تروریستی چند ویدئو و تصویر از محل ۲ انفجار را منتشر کرد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز انفجار تروریستی در میان مشارکت کنندگان در آیین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در کرمان را به شدت محکوم کرد. جنبش جهاد اسلامی تأکید کرد: تجاوز ظالمانه در کرمان باعث افزایش همبستگی امت اسلامی پیرامون مقاومت خواهد شد که شهید سلیمانی یکی از نماد‌های آن باقی خواهد ماند.

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این انفجار تروریستی چنین اتفاق تلخی را به ملت و رهبری ایران تسلیت گفت. جنبش انصارالله یمن همچنین این اقدام تروریستی را در چهارچوب اقدامات غرب برای ضربه زدن به نقش جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با استکبار ارزیابی کرد.

الجزیره قطر هم دیگر رسانه منطقه‌ای بود که در گزارشی نوشت، انفجار‌های مرگبار سالگرد شهادت سلیمانی را هدف قرار دادند. حداقل ۱۰۳ نفر در چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس جان باختند.

اما جا دارد تا به سراغ رسانه‌های غربی هم برویم و بازتاب حادثه تروریستی کرمان را در این رسانه‌ها هم مورد بررسی قرار بدهیم. نخستین رسانه غربی روزنامه گاردین انگلیس بود که در گزارش خود نوشت، بیش از ۱۰۰ نفر در حادثه انفجار یادبود ترور فرمانده ایرانی جان باختند. این روزنامه نوشت، تعداد ۲ انفجار در مراسم چهارمین سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده ارشد نظامی رخ داد و یک مقام ارشد ایران بدون اشاره به عوامل پشت صحنه این حادثه، این حمله را تروریستی عنوان کرد.

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

رسانه دیگر خبرگزاری بی‌بی‌سی بود که در گزارش خود نوشت، حداقل ۱۰۳ نفر در حادثه بمب‌گذاری نزدیک مقبره سردار قاسم سلیمانی جان باختند. مشخص نشده است که چه کسانی پشت سر این حادثه بوده‌اند و هیچ گروهی این بمب‌گذاری را بر عهده نگرفته است.

البته این پایان ماجرا نبود و شبکه خبری سی ان ان آمریکا هم گزارش داد به حادثه تروریستی کرمان پرداخت و نوشت تعداد ۱۰۳ نفر در حادثه تروریستی کرمان در شرایطی جان باختند که سرعت تنش‌ها در منطقه خاورمیانه از زمان جنگ اسرائیل و حماس رو به افزایش است.

خبرگزاری رویترز نیز روز گذشته درمورد حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان گزارش داد، یک مقام ناشناس به خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) اعلام کرد که ۲ بمب جاسازی شده در جاده منتهی به مقبره شهدای کرمان از راه دور توسط تروریست‌ها منفجر شد. در بخشی از این گزارش هم آمده است: تنش بین ایران و اسرائیل به‌علت جنگ اسرائیل علیه شبه‌نظامیان حماس تحت حمایت ایران در غزه به اوج رسیده است. ایران در گذشته اسرائیل را مسئول حملات به افراد یا مکان‌هایی در داخل مرز‌های خود می‌دانست - ادعا‌هایی که اسرائیل نه تایید و نه رد کرده است -، اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر دخالت خارجی در انفجار‌های مراسم چهارشنبه وجود نداشت.

از طرف دیگر، نیویورک‌تایمز آمریکا هم در گزارشی سوگیرانه نوشت، به گفته مقامات ایرانی، ۲ انفجار روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد سپاه ایران، دست کم ۱۰۳ کشته و ۱۷۱ زخمی بر جای گذاشت. این انفجار‌ها یک روز پس از انفجاری که تعدادی از مقامات حماس در حومه بیروت لبنان کشته شدند، ترس و اندوه را در ایران کاشته و تنش‌ها را در منطقه گسترده‌تر افزایش داد. مقام‌های ایرانی به رسانه‌های دولتی گفتند که ۲بمب که در کیف‌هایی در کنار جاده به سمت مقبره کرمان گذاشته شده بود.

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم شب گذشته (چهارشنبه) ۱۳ دی ماه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان اقدام تروریستی در شهر کرمان را به شدت محکوم کرد. بورل در این تماس، ضمن تسلیت به خانواده قربانیان و همچنین دولت و ملت ایران، شفای مجروحان را آرزو کرد.

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دیشب در بیانیه‌ای به اقدام تروریستی دیروز کرمان واکنش نشان داد و اعلام کرد: «اتحادیه اروپا با شدیدترین لحن بمب‌گذاری دیروز در شهر کرمان در ایران را محکوم و همبستگی خود را با مردم ایران ابراز می‌کند. این اقدام تروریستی باعث مرگ و زخمی شدن شوک‌آور غیرنظامیان شده است. دل‌های ما اکنون با قربانیان و خانواده‌های آن‌ها است. مرتکبان بایستی پاسخگو شوند».

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انفجار تروریستی امروز در کرمان اعلام کرد که واشنگتن به هیچ وجه در انفجار‌های دیروز کرمان نقش نداشته است و دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم کار «اسرائیل» است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه سخنانش اضافه کرد، «واشنگتن همچنان به شدت نگران خطر توسعه درگیری غزه به دیگر جبهات است». وی گفت که «بار دیگر بر عدم تمایلمان برای توسعه درگیری‌ها تاکید می‌کنیم و این محور تلاش‌های وزیر خارجه است».

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

اما از طرف دیگر شاهد بودیم که «دانیال هانگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به انفجار‌های دیروز در کرمان گفت که «در مورد انفجار‌های دیروز در ایران اظهار نظر نمی‌کنیم».

موج گسترده محکومیت جهانی حادثه تروریستی علیه مردم کرمان

طبق آخرین آمار از سوی رئیس سازمان اورژانس کشور عصر دیروز و همزمان با چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و هم‌رزمانش، در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان تاکنون ۸۴ نفر شهید و ۲۸۴ نفر نیز مجروح شدند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار