در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد:

رزمنده هشت سال دفاع‌ مقدس: لشکر ۱۹ فجر فارس یگان پیروز در عملیات کربلای ۴

«سید رضا متولی» رزمنده لشکر ۱۹ فجر فارس در دفاع مقدس با اشاره به نقش یگان‌های استان فارس در عملیات کربلای ۴ گفت: پس از پیکار با نیرو‌های بعثی، رزمندگان استان فارسی لشکر ۱۹ فجر توانستند با فتح پنج ضلعی به سرحدات نهایی مشخص شده و نقطه الحاق مابقی نیرو‌ها برسند از این رو این لشکر تنها یگان بوده که توانست به پیروزی دست پیدا کند.
کد خبر: ۶۴۰۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵ - 26December 2023

«سید رضا متولی» رزمنده لشکر ۱۹ فجر فارس در دفاع مقدس در گفت‌‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، به تشریح نقش این یگان در این دفاع مقدس پرداخت و اظهار داشت: در ابتدای طرح ریزی عملیات کربلای ۴ بنا بود نام عملیات را والفجر بگذارند، اما بعد‌ها به نام کربلای ۴ نام‌گذاری شد.

وی افزود: عملیات کربلای ۴ یکی از بزرگ‌ترین طرح ریزی‌های عملیاتی بود که در طول دفاع مقدس بنا بود انجام شود؛ همیشه عملیات‌های ایران در طول دفاع مقدس شرقی به غربی انجام می‌شد، اما طرح عملیات کربلای ۴ شمال به جنوب بود که از سمت پنج ضلعی تا منطقه شلمچه آغاز شده و تا جزیره مینو ادامه داشت که یک زاویه قائمه از میانه شلمچه فعلی تا کناره اروند و تا جزیره مینو را تشکیل می‌داد.

مسئول انجمن راویان سپاه فجر استان فارس با بیان اینکه در عملیات کربلای ۴ فعالیت گسترده پشتیبانی، اطلاعاتی، ترابری و مخابراتی شکل گرفت، گفت: سپاهیان حضرت محمد (ص) از سراسر کشور با ۱۰۰ هزار نیرو در قالب یگان‌ها و لشکر‌های سپاه قرار گرفتند که تنها پنج هزار و ۶۰۰ نفر برای این عملیات به لشکر ۱۹ فجر فارس اضافه شد.

متولی با اشاره به دو لشکر ۳۳ المهدی جهرم و ۱۹ فجر فارس در عملیات کربلای ۴ شرکت کردند، تاکید کرد: احداث باند‌های خاکی پرواز برای جنگنده‌ها، افزایش نیرو در منطقه عملیات کربلای ۴ و تشدید موانع از اقدامات عراقی‌ها بود که آمادگی آن‌ها را برای مقابله با رزمندگان ایرانی چند برابر می‌کرد؛ بزرگترین موانع دفاعی دنیا همچون پنج ضلعی در منطقه شلمچه احداث شد که ترکیبی از شیوه شوروی سابق و رژیم صهیونیستی بود همچنین دفاع نونی شکل و ب شکل شرقی یوگسلاوی برای عراق ایجاد شد تا ایرانی‌ها در دشت نتوانند عبور کنند از این رو درگیری با عراقی‌ها بسیار مشکل بود.

لشکر ۱۹ فجر فارس؛ تنها یگان پیروز در عملیات کربلای ۴

وی با بیان اینکه عراقی‌ها آب را بر روی دشت رها کرده بودند، اضافه کرد: نوع غواصی مخصوصی در این منطقه به دلیل عمق کمتر از یک متر باید به کار می‌رفت و سطح زیر آب با مین، سیم خاردار و خورشیدی پوشیده شده بود؛ برای تحویل خط از دیگر لشکرها، منطقه به صورت پاسگاه در اختیار ارتش بود و در پوشش نیرو‌های ارتش نیرو‌های اطلاعاتی وارد منطقه شدند که باعث انجام یکی از کار‌های اطلاعاتی و شناسایی بسیار قوی توسط نیرو‌های لشکر ۱۹ فجر شد.

بنابه گفته مسئول انجمن راویان سپاه فجر فارس، طرح مانور‌های بسیار جدی توسط شهید محمد اسلامی نسب در پادگان آموزشی شهید دست بالا برای گردان‌ها اجرا می‌کرد بنابراین هر رزمنده می‌دانست که در چه مکانی نقش آفرینی کند.

متولی تصریح کرد: ساعت ۲۲:۴۰ دقیقه رمز عملیات کربلای ۴ اعلام شد و نیرو‌های لشکر ۱۹ فجر در سه محور «آبی»، «خاکی» و «سوار زره در آب» حرکت کردند و خط اصلی را شکستند؛ پنج ضلعی با اضلاع طویل و ارتقاعی همانند ساختمان ۴ طبقه بود که باید رزمندگان پس از بالا رفتن از دیوار وارد یک گود می‌شدند که از پنج طرف تحت آتش دشمن قرار می‌گرفتند.

این رزمنده دفاع مقدس در خصوص رشادت‌های نیرو‌های لشکر ۱۹ فجر فارس در عملیات کربلا ۴ اظهار داشت: با دفاع سخت عراقی‌ها در پنج ضلعی، اما سرانجام نیرو‌های لشکر ۱۹ فجر به همراه تیپ حضرت ابوالفضل عباس (ع) لرستان توانستند این محور را بشکنند همچنین دفاع پنج ضلعی جزو یکی از سخت‌ترین دفاع در منطقه عملیاتی کربلای ۴ به شمار می‌رفت و وارد این دژ شدن کار سختی بود که پس از پیکار با نیرو‌های بعثی، رزمندگان استان فارس لشکر ۱۹ فجر توانستند با فتح پنج ضلعی به سرحدات نهایی مشخص شده و نقطه الحاق مابقی نیرو‌ها برسند.

وی عملکرد مابقی یگان‌های عمل کننده در عملیات کربلای ۴ را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ساعت ۱۶ روز ۴ دی ماه خبر رسید که مابقی یگان‌ها در طول خط عملیاتی نتوانستند پیشرفت کنند بنابراین لشکر ۱۹ فجر و تیپ حضرت ابوالفضل (ع) جلوتر رفته بود و امکان محاصره وجود داشت که همون موقع دستور عقب نشینی به دلاورمردان خطه فارس داده شد.

لشکر ۱۹ فجر فارس؛ تنها یگان پیروز در عملیات کربلای ۴

مسئول انجمن راویان سپاه فجر فارس تاکید کرد: پس از صدور دستور عقب نشینی، لشکر ۱۹ فجر به پشت دیواره برنگشت و بر روی یال پنج ضلعی ماند و موضع خود را تثبیت کرد تا دشمن نتواند نیرو‌ها را محاصره کند؛ از لشکر ۱۹ فجر فرمانده گردان خط شکن غواص امام علی (ع) شهید عباس حق پرست به شهادت رسید و این شهید گرانقدر از اهالی شهرستان فراشبند استان فارس بود که از اول جنگ تحمیلی تا سال ۱۳۶۵ فرمانده گردان حضرت زینب (س) لشکر ۴۱ ثارالله (ع) تحت فرمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود که تنها برای انجام عملیات کربلای ۴ از کرمان مامور به لشکر ۱۹ فجر برای تشکیل گردان غواصی شد و این عملیات به شهادت رسید.

متولی با بیان اینکه شهید حق پرست فاتح عملیات والفجر ۸ و خط شکن لشکر ۴۱ ثارالله (ع) کرمان بود، یادآور شد: حاج مهدی زارع فرمانده گردان امام حسین (ع) و حاج محمد اسلامی نسب فرمانده گردان امام رضا (ع) لشکر ۱۹ فجر نیز در این عملیات به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر ادامه عملیات رزمندگان در شلمچه، تاکید کرد: محل دژ پنج ضلعی که توسط رزمندگان لشکر ۱۹ فجر در عملیات کربلای ۴ فتح شده بود، به آغاز عملیات پیروزمندانه کربلای ۵ تبدیل شد از این رو لشکر ۱۹ فجر مطلع الفجر عملیات پیروز کربلای ۵ بودند.

مسئول انجمن راویان سپاه فجر فارس با بیان اینکه فداکاری و رشادت رزمندگان لشکر ۱۹ فجر در دفاع مقدس بی‌سابقه است، اظهار داشت: حدود یک ساعت پس از شروع عملیات کربلای ۴ من در پاکسازی یکی از سنگر‌های عراقی با یک نیروی بعثی درگیر شدم که با خنجر به پای من زد و بی‌هوش شدم، اما او با نارنجک من به هلاکت رسید و چهارم دی ماه حوالی ساعت ۱۷ در یال اصلی پنج ضلعی به هوش آمدم.

متولی درخصوص نقش لشکر ۳۳ المهدی (عج) جهرم فارس در عملیات کربلای ۴ نیز گفت: این لشکر در محور خرمشهر و جبهه میانی کربلای چهار با هدف زدن شرق ام‌الرصاص عملیات داشت که رزمندگان این لشکر از آب عبور کردند و به منطقه هدف رسیدند که پس از کنار زدن موانع با دشمن درگیر شدند؛ یکی از کار‌های هوشمند این لشکر جلوگیری از ورود نیرو‌ها و ادامه درگیری به دلیل شدت زیاد آتش بود که در صورت ادامه باعث تلفات بسیاری از نیرو‌های ایرانی می‌شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها