دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ولایتمداری؛ درس بزرگ حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها

حضرت فاطمه زهرا (س) محکم‌ترین پشتیبان ولایت بودند و لحظه‌ای از دفاع از حق خلافت حضرت علی (ع) از پای ننشستند تا اینکه در فاصله بسیار کوتاهی از وفات پیامبر اکرم (ص) به دست غاصبان خلافت به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۶۳۸۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵ - 17December 2023

حضرت فاطمه زهرا (س) محکم‌ترین پشتیبان ولایت بودگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، از رویداد‌های حتمی و قطعی تاریخی است که منابع معتبر شیعه و حتی اهل‌ سنت بر درستی آن گواهی می‌دهند و برای هیچ شیعه و سنی منصف و غیرمتعصبی هم قابل انکار نیست. بر همین اساس هم بر اساس مستندات تاریخی حضرت زهرا (س) اندکی پس از رحلت پیامبر (ص) و در جریان هجوم عده‌ای از صحابه به خانه حضرت و آتش زدن خانه و... آسیب دیده در بستر بیماری افتاد و پس از مدت کوتاهی در مدینه به شهادت رسید.

پیکر دختر پیامبر (ص) به وصیت خود او شبانه و مخفیانه دفن شد و قبرش هیچ‌گاه مشخص نشد. ضمن اینکه تاریخ شهادت ایشان هم به صورت دقیق مشخص نیست و در روایات و منابع تاریخی، نقل‌های مختلفی را ذکر کرده‌اند، عده‌ای آن را ۴۰ روز، برخی ۷۲ روز، گروهی ۷۵ روز، عده‌ای ۹۵ روز، گروهی سه ماه، و پاره‌ای دیگر شش ماه پس از رحلت رسول خدا (ص) دانسته‌اند، اما بنا بر قول مشهور نزد شیعه، سوم جمادی الثانی سال ۱۱ هجری قمری بوده است.

بر همین اساس، شیعیان برای شهادت حضرت زهرا (س) به مواردی استناد کرده‌اند که از جمله آن، این است که بنابر روایتی از امام کاظم (ع)، عنوان صِدّیقه شهیده برای فاطمه (س) به‌کار رفته است. همچنین محمد بن جریر طبری، متکلم امامی قرن سوم هجری، در کتاب دلائل الامامه، روایتی از امام صادق (ع) نقل کرده که در آن، علت شهادت فاطمه (س)، سقط جنین او در اثر ضربه دانسته شده است.

از طرف دیگر، منابع شیعه و اهل‌ سنت در موارد مهم و قابل توجهی باهم به جزئیاتی از وقایع منتهی به درگذشت حضرت فاطمه (س) اشاره کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به هجوم به خانه فاطمه و امام علی (ع)، سقط شدن جنین (محسن) و همچنین سیلی‌زدن و تازیانه‌زدن به وی اشاره کرد.

همچنین کهن‌ترین منبعی که در این باره مورد استناد شیعیان قرار گرفته، کتاب سُلَیْم بن قیس هِلالی است که در قرن اول هجری قمری نوشته شده است. شیعیان همچنین شهادت فاطمه (س) را مستند به روایاتی می‌دانند که در منابع اهل‌ سنت نیز وجود دارد. برای نمونه می‌توان به کتاب «الهجوم علی بیت فاطمه» در این زمینه که روایاتی از ۸۴ راوی را در منابع اهل‌ سنت نقل کرده است اشاره کرد.

موضوع دیگری در این باره باید به آن پرداخت این است که منظور از شهادت فاطمه زهرا (س)، درگذشت فاطمه دختر پیامبر اسلام (ص) نه به مرگ طبیعی، بلکه در اثر آسیب‌های وارد شده از سوی برخی صحابه پیامبر (ص) است. بر همین اساس هم باید گفت که موضوع شهادت یا مرگ طبیعی فاطمه (س) جزو موضوعات اختلافی بین شیعه و اهل‌سنت است.

از طرف دیگر، شیعیان با وجود برخی اختلافاتی که در نقل حوادث پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) دارند، غالباً معتقدند فاطمه زهرا (س) به شهادت رسیده و این رخداد را ناشی از ضربه به پهلو و سقط جنین او می‌دانند. در مقابل، اهل‌ سنت معتقدند که وی به مرگ طبیعی و در اثر بیماری و ناراحتی از رحلت رسول خدا (ص) درگذشته است.

بر همین اساس هم شیعیان همه ساله در روز‌هایی موسوم به ایام فاطمیه، برای شهادت حضرت زهرا (س) عزاداری می‌کنند. به همین مناسبت هم روز سوم جمادی‌الثانی که بنا به نقل مشهورتر روز شهادت فاطمه بوده در ایران تعطیل رسمی است و هیئت‌های عزاداری در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند.

موضوع مهم دیگر پیرامون شهادت حضرت زهرا (س) این است که از آنجایی که شیعیان، عامل اصلی شهادت فاطمه (س) را عمر بن خطاب می‌دانند، در بسیاری از مجالس عزاداری سخنانی در مذمت او گفته می‌شود و عده‌ای نیز او را لعن می‌کنند. همین نکته یکی از زمینه‌های اختلاف بین شیعیان و اهل‌سنت است. ضمن اینکه، موضوع شهادت فاطمه (س) حتی باعث شده است که برخی از شیعیان، روز نهم ربیع‌الاول را که بنابر نقلی روز کشته شدن عمر بن خطاب شمرده شده، عید الزهرا (س) بخوانند و در آن شادی کنند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که حضرت زهرا (س) برترین بانوی دو عالم، تنها با ۱۹ سال سن در حالی به شهادت رسیدند که همسر حضرت علی (ع) بودند و دو فرزند پسر به نام‌های حسن و حسین علیهم السلام و همچنین دو فرزند دختر به نام‌های زینب و کلثوم سلام الله علی‌ها حاصل عمر کوتاه ایشان بود.
انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها