سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

رای دولت آمریکا به استمرار بربریت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها/ ماشین آدم‌کشی رژیم صهیونیستی بیش از ۱۷ هزار قربانی گرفت

کنعانی گفت: ما شاهد ۶۷ روز تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه بودیم و محصول ماشین آدم‌کشی این رژیم تاکنون ۱۷ هزار و ۹۰۰ شهید بوده است که شامل کودکان هم می‌شود.
کد خبر: ۶۳۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸ - 11December 2023

کنعانبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به جنایت‌های گسترده رژیم صهیونیستی در غزه، اظهار داشت: آمار تکان‌دهنده حائز اهمیت است؛ ما شاهد ۶۷ روز تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه بودیم و محصول ماشین آدم‌کشی این رژیم تاکنون ۱۷ هزار و ۹۰۰ شهید بوده است که شامل کودکان هم می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع آینده فلسطین و غزه، تصریح کرد: ملت فلسطین تنها طرفی هستند که حق دارند و می‌توانند درباره سرنوشت خود و سرزمینشان و حکومتی که در سرزمین فلسطین باشد، تصمیم بگیرند؛ اینکه عده‌ای در خارج از منطقه به دنبال طراحی‌های سیاسی هستند و برای آن یارگیری می‌کنند تا طرح‌های خود را بر فلسطین تحمیل کنند، از سوی ملت فلسطین پذیرفته نخواهد شد.

کنعانی با اشاره به اینکه ما ایده‌ای را برای ملت فلسطین مطرح نمی‌کنیم، اظهار کرد: ما راهکار دموکراتیک را مطرح کردیم و این راهکار در سازمان ملل به ثبت رسیده است و اگر طرف‌های مدعی به دنبال راهکار دموکراتیک می‌گردند، راهکار و طرح ایران می‌تواند پاسخگوی آن‌ها باشد.

کنعانی گفت: کشورها در نشست‌ها دیدگاه‌های خود را درباره موضوع‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بیان می‌کنند؛ موضوع مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران موضوعی مشخص و روشن است و در سازوکارهای روشن فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه دارد.

وی تاکید کرد: ایران همواره در چارچوب همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود را اثبات کرده و پس از برجام هم در ۱۵ گزارش آژانس این موضوع تایید شده است؛ فعالیت‌های موشکی ایران، تهدید علیه هیچ طرفی در منطقه نیست، بلکه برای بازدارندگی در برابر تهدیدهای فرضی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بحث اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت سال‌ها است که مطرح است؛ بن‌بست اخیر در شورای امنیت در بحث غزه یک‌بار دیگر نشان داد که وضعیت این شورا نگران‌کننده است و در مقاطع حساس نمی‌تواند از پس وظایف خودش بربیاید.

کنعانی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره برجام ۲، تصریح کرد: ایده‌های برجام ۲ از سوی افرادی مطرح می‌شود که از انجام تعهداتشان استنکاف کردند و تعهدات پذیرفته شده خود را در چارچوب توافق انجام ندادند.

وی در مورد موضع ایران در خصوص عادی‌سازی روابط ایروان و باکو، گفت: جمهوری اسلامی ایران از بیانیه مشترک آذربایجان و ارمنستان برای اقدامات متقابل برای اعتمادسازی جهت آزادسازی زندانیان استقبال می‌کند و آن را گامی جهت دستیابی صلح برای توافق دو کشور تلقی می‌کند. دستیابی به صلح پایدار، نیازمند تقویت زبان صلح و فضای اعتمادساز بین طرف‌های منطقه‌ای است؛ به عنوان جمهوری اسلامی ایران از این روند استقبال می‌کنیم.

کنعانی درباره همکاری ایران و روسیه درباره راکتور تحقیقاتی هسته‌ای و رأی مجلس به همکاری امنیتی ایران و روسیه، تصریح کرد: وزارت امور خارجه کشورمان در محوریت کار قرار دارد؛ این موافقت‌نامه از قبل امضا شده بود و در مجلس تصویب شد و روند قانونی خود را برای تکامل طی کرد؛ در حوزه تحقیقاتی، همکاری‌های صلح‌آمیز و تأمین انرژی در مسیر انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تنها بخشی از همکاری‌های دو کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره برگزاری دادگاه تبعه سوئدی در ایران گفت: اطلاعی از رایزنی سوئد و اتحادیه اروپا درباره این فرد ندارم؛ جرایم این فرد روشن است و توسط قوه قضائیه این جرایم روشن و اعلام شده و جزئیات به دولت متبوع شهروند، منتقل شده است و روند قضائی را طی می‌کند؛ قوه قضائیه وظایف و مسئولیت خود را انجام می‌دهد. کنعانی درباره راه‌اندازی پرواز ایران و عربستان، بیان کرد: وقتی وزارت راه تأیید کرده، من تکذیب کنم؟

وی درخصوص دومین نشست بین هیات ایرانی و عراقی گفت: همکاری‌های قضایی ایران و عراق یکی از زمینه‌های خوب و مهم همکاری‌های میان دو کشور است. ما موضوعات مختلف قضایی داریم که نیازمند همکاری‌های دو کشور برای پیگیری و حل و فصل آنان و پیگیری اتباع دو کشور است. خوشبختانه در سایه وجود روابط همسایگی و خوب دو کشور رفت و امدهای شهروندان به طور مستمر انجام می‌شود. این موضوعات قابل توجه است.

کنعانی افزود: ما پیگیر قضایی جنایتکارانی که مرتکب ترور حاج قاسم سلیمانی در خاک عراق شدند هستیم که این موضوع، نیازمند مشورت است. سخنگوی وزازت امور خارجه کشورمان با اشاره به لغو سفر رییسی به ترکیه، گفت: این سفر با توافق دو کشور و در چارچوب گفت‌وگوی تلفنی دو رییس‌جمهور در چارچوب وضعیت در فلسطین قرار بود بعد از دیدار وزرای خارجه دو کشور در سازمان ملل هماهنگی صورت بگیرد اما به دلیل عدم صدور به موقع روادید سفر آقای امیرعبداللهیان، انجام نشد؛ لذا سفر به یک بازه زمانی دیگر موکول شد و گمانه‌زنی‌ها مؤثر نیست.

وی در مورد سفر سرلشکر باقری به عراق و تاکید بر روند اجرایی‌کردن توافق امنیتی ایران و عراق گفت: انتظار ایران روشن است؛ آنچه سازوکارها و نهادهای نظامی انجام می‌دهند، در چارچوب وظایف محوله است و تلاش‌ها ادامه دارد و امیدواریم به سطح مورد انتظار برسیم. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و آلمان درباره فلسطین گفت: گفت‌وگوهای دیپلماتیک ما با کشورهای مختلف از جمله اروپا جاری است و ما از انجام این گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم؛ در موضوع فلسطین دیدگاه متفاوتی با طرف‌های اروپایی خاصه آلمان داریم.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها، مواضع خود را مطرح می‌کند؛ به رغم اختلاف دیدگاه اگر اشتراک نظری برای صلح و امنیت وجود داشته باشد، ما با صدای بلند اعلام می‌کنیم و تاکید می‌کنیم همه کشورها اقدامات جدی برای توقف جنگ انجام دهند؛ موضع جمهوری اسلامی ایران روشن است و آقای وزیر در گفت‌وگو با «بورل» هم این را مطرح کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد بازگرداندن بنزین صادراتی ایران توسط طالبان، گفت: هیچ تخصصی در موضوع بنزین ندارم؛ در موضوعات تجاری همواره موضوعات فنی وجود دارد؛ روابط دو کشور رو به جلو است و منافع دو کشور هم اقتضا می‌کند که این روابط گسترش پیدا کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار