در حاشیه نمایشگاه روایت پیشرفت؛

وزیر نفت: ایران رتبه نخست تحریم‌ها را در دنیا دارد/ به دنبال پویایی صنعت هستیم

«اوجی» گفت: جمهوری اسلامی ایران با احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی در حال پویایی صنعت نفت و گاز است.
کد خبر: ۶۳۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹ - 18November 2023

ایران با احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی به دنبال پویایی صعت نفت و گاز است

به گزارش دفاع‌پرس از قم، «جواد اوجی» وزیر نفت طی سخنانی در همایش روایت پیشرفت در سالن اجتماعات ایثار مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان قم، اظهار داشت: ۱۸۲ طرح نیمه‌تمام و کلیدی به ارزش ۷۶ میلیارد دلار در حوزه صنعت نفت و گاز از ابتدای دولت سیزدهم نهایی شده است.

وی تصریح کرد: از این بین ۱۳۲ طرح به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران رتبه نخست تحریم‌ها را در دنیا دارد، افزود: با این حال در صادرات خدمات فنی و مهندسی وارد شدیم و هر کجا که تحریم هستند برای بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های آن کشور ورود کرده و برای نفت خام ایران نیز بازارهای جدید ایجاد کرده‌ایم.

اوجی تصریح کرد: در همین مدت تکمیل و بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با اعتباری افزون بر ۵.۳ میلیارد دلار نهایی شد و ۷۰ درصد گاز ایران معادل ۴۳ میلیون مترمکعب در میدان مشترک پارس جنوبی تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک ایران ۱۵ میلیون مترمکعب گاز توسط شرکت‌های داخلی از میدان مشترک پارس جنوبی استخراج می‌کند و تا پایان امسال ۲۸ میلیون مترمکعب از گاز‌های مشتعل جمع‌آوری و صرف استفاده در صنایع خواهد شد.

اوجی با بیان اینکه از بین ۱۸ میدان نفتی و گازی مشترک هیچکدام بلاتکلیف نیست، گفت: ۵۰۰ هزار بشکه از نفت تولیدی روزانه کشور از میادین مشترک تامین می‌شود؛ با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری ۵ میلیون تن به ظرفیت تولیدات محصولات پتروشیمی افزوده شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه رشد اقتصادی صنعت نفت و گاز ایران در ۶ ماهه امسال ۱۹.۸ درصد بوده است، تصریح کرد: روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب بنزین یورو ۵ در سطح کشور تولید و وارد مدار مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مجموع ذخایر نفت و گاز ایران با برآورد حدودی بیش از ۲۰ هزار میلیارد بشکه در رتبه اول است، ادامه داد: صنعت نفت و گاز ایران بعد از انقلاب اسلامی کاملا بومی شده و در این صنعت حتی یک مستشار خارجی وجود ندارد.

اوجی گفت: قبل از انقلاب فقط ۲ پالایشگاه و پتروشیمی در ایران وجود داشت در حالی که هم‌اکنون حدود ۱۰۰ پالایشگاه گازی و پتروشیمی داخل مدار است.

وزیر نفت با بیان اینکه امروز ۹۸ درصد شهر‌ها و ۸۲ درصد روستا‌ها از شبکه گاز برخوردار هستند، یادآور شد: توسعه و ویژگی‌های شبکه گازرسانی در ایران در کمتر کشوری وجود ندارد.

اوجی با تاکید بر اینکه امروز عمده صنایع بزرگ کشور به شبکه گازرسانی متصل است، گفت: حفاری میادین گاز و نفت ایران افزون بر ۶ هزار متر مربع است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد تجهیزات پتروشیمی ایران ساخت داخل است، تصریح کرد: صادرات محصولات پتروشیمی ایران طی سال گذشته افزون بر ۱۴ میلیارد دلار بوده است.

وزیر نفت گفت: ایران با احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی و بازسازی و نوسازی آن‌ها در حال پویایی صنعت نفت و گاز ایران و همچنین کشور‌های هدف و تحریم شده است.

وی با بیان اینکه در زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم بیش از ۸۷ میلیون بشکه از میعانات گازی ایران و ۲۵ میلیون بشکه نفت بر روی دریا معطل مانده بود، گفت: هم اکنون روزانه ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در کشور تولید می‌شود و تولید نفت خام در دولت سیزدهم نسبت به سال ۱۴۰۰ افزون بر ۵۵ درصد رشد کرده است.

وزیر نفت ادامه داد: حتی یک بشکه نفت و میعانات گازی بلاتکلیف در روی آب وجود ندارد و برای هر مقدار تولید، مشتری داخلی و خارجی وجود دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار