در نشستی؛

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی: تشییع شهدای گمنام جزو برنامه‌های اثرگذار فرهنگی است

سردار یوسفعلی‌زاده گفت: هر سال برنامه‌های با عظمتی در سراسر کشور برای تشییع شهدای گمنام پیگیری و اجرا می‌شود که طبق ارزیابی‌ها اثربخش و مهم بوده و در فهرست برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۳۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰ - 15November 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست ستاد اجرایی تشییع و تدفین شهدای گمنام استان خراسان رضوی به ریاست سرهنگ پاسدار «ابراهیم اصلی» معاون هماهنگ‌کننده سپاه امام رضا (ع) و با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و سایر اعضا در پادگان شهید برونسی مشهد برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این نشست اظهار داشت: بحمدالله با نامگذاری سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) به نام روز شهدای گمنام، طی دو سال گذشته بر تشییع و تدفین شهدای گمنام در این مناسبت تمرکز شده است.

وی افزود: هر سال برنامه‌های با عظمتی در سراسر کشور برای تشییع شهدای گمنام پیگیری و اجرا می‌شود که طبق ارزیابی‌ها اثربخش و مهم بوده و در فهرست برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار قرار گرفته است.

این مسئول یادآور شد: استان خراسان رضوی سال گذشته میزبان پیکر ۱۲ شهید گمنام بود که با برگزاری برنامه‌های مختلف استقبال، تشییع، وداع و تدفین در جای جای استان، تاثیرات اغتشاشات سال گذشته را که بر کشور سایه انداخته بود از ساحت جامعه پاک کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: امسال نیز استان خراسان رضوی میزبان شهدای گمنام است. پیگیری‌های لازم برای مکان‌یابی و احداث ۷۰ درصد یادمان‌های شهدا انجام شده و عملیات عمرانی احداث پیشرفت خوبی داشته است.

یوسفعلی‌زاده گفت: در ۱۲۹ نقطه از استان خراسان رضوی؛ شهدای گمنام در سال‌های مختلف تدفین شده‌اند و نقاطی که دارای یادمان هستند محور حرکت‌های فرهنگی و اجتماعی همسو با اهداف انقلاب اسلامی شده‌اند؛ بر همین اساس نقاطی که در سال جاری همزمان با ایام فاطمیه میزبان شهدا گمنام خواهند بود در آینده ظرفیت توسعه بنا، زیارتگاه شدن برای رجوع مومنین و تبدیل به قطب فرهنگی را دارند که با محوریت هیئت امنای شهدای گمنام این مهم باید تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل ابلاغی برای تشییع و تدفین شهدای گمنام دو ساختار ستاد هماهنگی تشییع و تدفین در مرکز استان با محوریت استاندار خراسان رضوی و در شهرستان‌ها با محوریت فرمانداران پیش‌بینی شده که نقش هماهنگ‌کنندگی دستگاه‌ها را در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم بر عهده دارند. دومین ساختار، ستاد اجرایی تشییع و تدفین شهدای گمنام است که مسئولیت آن را به سپاه‌های استان‌ها واگذار کرده‌اند. در استان خراسان رضوی با هماهنگی که با فرمانده سپاه امام رضا (ع) صورت گرفته، این ماموریت به سپاه استان واگذار شده است.

این مسئول ادامه داد: ذیل ستاد اجرایی تشییع و تدفین شهدای گمنام استان خراسان رضوی باید کمیته‌های تخصصی استقبال، روابط عمومی، فرهنگی و تبلیغات، اجرایی، پشتیبانی، انتظامی و امنیتی، یادمان‌ها و هماهنگی امور شهرستان‌ها تشکیل شود و با حضور سایر ساختار‌ها پیگیر ماموریت باشند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: سال گذشته سپاه امام رضا (ع) در استقبال، تشییع و تدفین ۱۲ شهید گمنام کار بسیار بزرگی را انجام داد. در جمعبندی که صورت گرفت خراسان رضوی با برگزاری هزار و ۲۰۰ برنامه بیشترین مراسم را در بین استان‌ها داشته است. امسال نیز با اهتمامی که در سپاه امام رضا (ع) نسبت به این ماموریت وجود دارد امت حزب‌الله از فیض حضور شهدای گمنام در جای جای استان بهره‌مند می‌شوند و به شهدای گمنام عرض ادب می‌کنند.

یوسفعلی‌زاده گفت: طی دو سال گذشته حضور تعدادی از پیکرهای شهدای گمنام در مشهدالرضا جهت بهره‌مندی مردم پایتخت معنوی ایران اسلامی و حضور سایر پیکر‌ها در دیگر شهرستان‌های استان براساس محور‌هایی که توسط سپاه استان مشخص شده بود تجربه موفقی بود، امسال هم باید ضمن آسیب‌شناسی و رفع نواقص از این تجربه استفاده کرد با این تفاوت که در مشهد بایستی از ظرفیت نواحی بسیج بهره برد.

وی تاکید کرد: هرچه برنامه‌هایی که برای شهدای گمنام تدارک دیده شده عظیم‌تر و دقیق‌تر باشد آن برنامه، عزت و احترامی است که بر شان شهیدان می‌افزاید چراکه هر کجا شهدا تدفین شوند آنجا حامل فیض و بشارت است، همچنین نقش‌آفرینی خادم‌الشهدا که در تشییع و تدفین شهدای گمنام خدمتگزاری می‌کنند حسنه به همراه دارد.

این مسئول بهره‌گیری از ظرفیت یگان‌های نیرو‌های مسلح و تشکل‌های مردم‌نهاد را در رونق‌بخشی به تشییع و تدفین شهدای گمنام ضروری دانست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار