هزاران نفر از حامیان فلسطین خواستار آتش‌بس در غزه شدند

هم‌زمان با برگزاری نشست اعضای مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در آمریکا، هزاران نفر از حامیان فلسطین با حضور در خیابان‌های سان‌فرانسیسکو خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند.
کد خبر: ۶۳۰۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵ - 13November 2023

هزاران نفر از حامیان فلسطین خواستار آتش‌بس در غزه شدندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از الجزیره، در آستانه برگزاری نشست سران کشور‌های عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اَپِک) در سان‌فرانسیسکو آمریکا هزاران نفر از حامیان فلسطین با تجمع در خیابان‌های این شهر ضمن محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوارغزه، خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند.

معترضان با شعار‌هایی همچون «اپک نه به‌نسل‌کشی»، «غزه» را آزاد کنید» خواستار توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌گناه در غزه شدند.

۲۱ عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه بین ۱۱ تا ۱۷ نوامبر (۲۰ تا ۲۶ آبان) در سانفرانسیسکو برای سی‌اُمین اجلاس اپک دیدار می‌کنند. از ۱۱ تا ۱۴ نوامبر رؤسای اقتصادی کشور‌ها و از ۱۵ تا ۱۷ نوامبر سران کشور‌های عضو در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

اپک در سال ۱۹۸۹ در کانبرا، پایتخت استرالیا به‌عنوان یک انجمن گفت‌وگوی غیررسمی برای ترویج یکپارچگی اقتصادی منطقه‌‎ای تأسیس شد. این مجمع در ابتدا ۱۲ عضو داشت. اعضای اپک اکنون ۳۸ درصد از جمعیت جهان، یا نزدیک به سه میلیارد نفر، حدود ۶۲ درصد تولید ناخالص داخلی و تقریباً نیمی از تجارت جهانی را پوشش می‌دهند.

اعضای این مجمع عبارتند از استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، چین، هنگ‌کنگ، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پاپوآ گینه‎نو، پرو، فیلیپین، روسیه، سنگاپور، تایوان، تایلند، آمریکا و ویتنام. هند، پرجمعیت‌ترین کشور جهان عضو مجمع اپک نیست. تلاش‌های هند برای پیوستن به اپک برای چندین دهه متوقف شده است.

کاخ سفید روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و «شیء جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین برای نخستین بار در یک سال اخیر چهارشنبه باهم دیدار و گفتگو خواهند کرد.

دیدار سران آمریکا و چین در حاشیه نشست همکاری اقتصادی و اقیانوسیه (اَپِک) در سان‌فرانسیسکو برگزار می‌شود و احتمالاً ساعت‌ها طول خواهد کشید و تیم‌هایی از مقامات واشنگتن و پکن نیز درگیر این دیدار خواهند بود.

به گفته مقامات ارشد دولت بایدن پیش‌بینی می‌شود در این دیدار موضوعات جهانی از جنگ اسرائیل علیه فلسطین تا جنگ اوکراین و روسیه، روابط کره شمالی با روسیه، تایوان، منطقه ایندوپاسفیک، حقوق بشر، هوش مصنوعی و همچنین روابط تجاری و اقتصادی «عادلانه» بحث و بررسی شود.

اعلام دیدار سران آمریکا و چین در حالی انجام می‌شود که «وو کیان»، سخنگوی وزارت دفاع چین اخیراً آمریکا را به اقدامات تحریک آمیز در دریای چین جنوبی متهم و بر انجام تمام اقدامات لازم برای حفاظت از حاکمیت ملی، امنیت و همچنین حقوق و منافع دریایی چین تاکید کرد.

پکن و واشنگتن تلاش می‌کنند اختلاف‌ها را مدیریت کنند و با هم و به صورت مشترک به چالش‌های جهانی پاسخ دهند، رسانه‌های دولتی چین چهارشنبه گذشته اعلام کردند رئیس‌جمهور این کشور با ارسال نامه‌ای به مناسبت ضیافت شام سالانه کمیته ملی روابط آمریکا و چین مستقر در نیویورک گفته چین خواهان همکاری با آمریکاست. رئیس‌جمهور چین همچنین تأکید کرد که اینکه آیا آمریکا و چین می‌توانند «راه درست» را خلق کنند یا نه، برای جهان بسیار مهم است.

به نوشته رویترز اولویت اصلی واشنگتن این است که اطمینان حاصل کند که رقابت شدید بین دو اقتصاد بزرگ جهان و اختلافات آن‌ها بر سر موضوعات زیادی از تجارت گرفته تا تایوان و دریای جنوبی چین به درگیری و جنگ ختم نخواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار