نقش ماندگار شهید فخری زاده در مقابله با کرونا؛ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل راهگشا شد

دستیار رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: بعد از 20 سال پس از تاسیس سازمان پدافند غیرعامل، تصویب قانون آن در مجلس راهگشای مدیران برای اجرای این امر مهم در دفاع غیر نظامی کشور شد.
کد خبر: ۶۲۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱ - 31October 2023

نقش ماندگار شهید فخری زاده در مقابله با کرونا؛ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل راهگشا شدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، دکتر محمد کریمی‌نیا؛ دستیار رئیس سازمان پدافند غیرعامل و کارشناس حوزه زیستی در گفت‌وگویی با برنامه «گردونه‌» با اشاره به تصویب قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در مجلس یازدهم، آنرا اقدامی راهگشا برای مدیران به ویژه مسئولان این سازمان در اعمال حاکمیت در حوزه دفاع غیرنظامی خوانده و اظهار داشت: پس از بیست سال که از تاسیس سازمان پدافند غیرعامل می گذرد، گرچه اساسنامه این سازمان به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و وظایفی برای آن ترسیم گردید لیکن به دلیل نبود چهارچوب های قانونی به هنگام اجرای سیاست های این حوزه به مشکل بر میخوردیم و بعضی از مدیران به دلیل مشکلات مالی و نبود حساسیت و اشراف لازم به تهدیدات غیرنظامی واکنش مناسب را در مواقع مورد نیاز نداشتند.

این کارشناس حوزه زیستی همه‌گیری کرونا را یکی از موارد روشن در این مورد عنوان کرده و افزود: علی رغم آنکه سازمان پدافند غیرعامل بیش از یک دهه در زمینه زیستی فعالیت های فراوانی همچون برگزاری رزمایش های گوناگون یا تهیه اسناد متقن را در کارنامه داشت، اما در زمان همه گیری کرونا سازمان پدافند غیرعامل عملا از چرخه تصمیم گیری و تصمیم سازی برای این موضوع کنار گذاشته شد.

عضو گروه سازنده واکسن فخرا، نقش شهید فخری زاده را در مقابله با کرونا یادآور شد و ادامه داد: در زمینه مقابله با کرونا باید یاد شهید فخری زاده و گروهشان به عنوان یکی از پیشگامان حوزه پدافند زیستی گرامی بداریم. آن شهید بزرگوار در ارتقای دفاع زیستی کشورهای کارهای بزرگی انجام دادند که از تجارب او وگروه تحت مدیریتش در این زمینه نیز استفاده شد. با این همه اما همانگونه که اشاره گردید در نهایت سازمان پدافند غیرعامل از چرخه مدیریت کرونا کنار گذاشته شد.

دکتر کریمی‌نیا با برشمردن برخی از دستاوردهای مثبت تصویب قانون سازمان پدافند غیرعامل عنوان کرد: تعین بالاترین مقام هر نهاد به عنوان مسئول اجرای قانون پدافند غیرعامل متناسب با هر موضوع در سطح ملی؛ تعیین کمیته دائمی پدافند غیرعامل به عنوان سیاستگذار این حوزه و تعیین سازمان پدافند غیرعامل به عنوان تصمیم ساز؛ تدوین کننده راهبردها و در نهایت ناظر و ارزیاب کیفیت اجرای راهبردها و مقررات پدافند غیرعامل از مهمترین آورده های این قانون است.

دستیار ویژه رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پایان یادآور شد: لازم است مسئولین در بدو هر کار و فرآیندی به اصول پدافند غیرعامل توجه کنند. چه اینکه در بسیاری از موارد به دلیل بی توجهی به این این اصول مهم مورد حملاتی از جنس غیرعامل شدند که اگر بدان توجه می شد، چالش های به وجود آمده از ناحیه آن تهدیدات خیلی کمتر می شد.

منبع: رادیو جوان

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار