اولین شهید دانش‌آموز چهارمحال و بختیاری را بشناسیم

‌«عباس صالحی» اولین شهید دانش‌آموز چهارمحال و بختیاری در مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی است.
کد خبر: ۶۲۶۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲ - 30October 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شهرکرد، جوانان و نوجوانان دانش‌آموز در تمامی دوران‌های حساس تاریخ اعم از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش برجسته‌ای داشته و رشادت‌های بسیاری از خود به نمایش گذاشته‌اند.

۱۳ آبان ماه ۱۳۵۷ یکی از صحنه‌های رشادت دانش‌آموزان جمهوری اسلامی ایران است؛ در این روز که جمعی از دانش‌آموزان تهرانی برای اعلام انزجار از رژیم دست نشانده پهلوی به صحنه آمده بودند توسط نیرو‌های امنیتی مورد تهاجم قرار گرفته و به خاک و خون کشیده شدند.

در دوران دفاع مقدس نیز بیش از ۳۶ هزار شهید، هزاران جانباز و آزاده از دانش‌آموزان تقدیم انقلاب اسلامی شدند که نشان از نقش برجسته این قشر در پیروزی جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم بعث عراق است.

شهید محمدحسین فهمیده‌ نوجوان ۱۳ ساله ایرانی و یکی از قهرمان‌های دوران دفاع مقدس از دیگر جلوه‌های رشادت‌های دانش‌آموزان است که آوازه شجاعت و دلیری او حین انجام عملیات انتحاری علیه تانک‌های دشمن بعثی به گوش جهانیان رسیده است، این نوجوان فداکار در زمان مبارزه با رژیم پهلوی نیز نقش ارزنده‌ای ایفا کرده و حتی به دیدار امام خمینی (ره) نیز نائل شده بود.

نوجوان فرخشهری؛ اولین شهید دانش‌آموز چهارمحال و بختیاری

شهید «عباس صالحی» اولین شهید چهارمحال و بختیاری در مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی است که از قشر دانش‌آموزان بود، این شهید گرانقدر در سال ۱۳۳۷ در فرخشهر متولد شد و دوران تحصیل خود را در همین شهر سپری کرد.

مدرسه دانش که شهید صالحی مقطع دبیرستان خود را در آن به تحصیل مشغول بود امروز به نام این شهید والامقام مزین شده است.

شهید صالحی به صورت مستمر در جلسات خانگی قرائت قرآن کریم و آشنایی با مسائل سیاسی شرکت داشت و در مسجد جامع فرخشهر یکی از عضو‌های فعال محسوب می‌شد که در تمامی جلسات و مجالس حضور مستمر داشت.

سال آخر تحصیل شهید صالحی در دبیرستان همزمان با حرکت مردمی انقلاب بود، در سال ۱۳۵۶ و پس از شهادت حاج مصطفی خمینی حرکت انقلاب اسلامی علنی‌تر شد و شهید صالحی نیز در تمامی جلسات نیرو‌های انقلابی که در مسجد شکل می‌گرفت حضور داشت.

در مهرماه سال ۱۳۵۷ راهپیمایی‌های مردم فرخشهر علیه حکومت پهلوی آغاز شد و شهید عباس صالحی از همان ابتدا یکی از عضو‌های ثابت این راهپیمایی‌ها بود و حتی گاهی در ساماندهی تظاهرات‌های مردمی نقش موثری داشت.

در آذرماه سال ۱۳۵۷ و همزمان با مراسمات عزاداری ماه محرم تظاهرات مردم فرخشهر علیه رژیم پهلوی به اوج خود رسید، در تاریخ ۲۰ آذر این سال که مصادف با عاشورای حسینی بود مردم شهر تظاهرات عظیمی شکل داده و از مسجد جامه به سمت میدان بسیج حرکت کردند، اما در مسیر نیرو‌های امنیتی راه مردم را سد کرده و به سمت آن‌ها حمله‌ور شدند.

با حمله نیرو‌های امنیتی به مردم حاضر در تظاهرات سر دادن شعار توسط معترضان نیز افزایش پیدا کرد که در همین حین نیرو‌ها شروع به تیراندازی به سمت مردم کردند و شهید عباس صالحی نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پیش از رسیدن به بیمارستان به فیض رفیع شهادت نائل آمد.

البته وقایع ذکر شده تنها بخش کوچکی از رشادت‌های دانش‌آموزان در جهت رسیدن به اهداف و آرمان‌های انقلاب هستند، با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و پس از اتمام جنگ تحمیلی نیز فعالیت‌های دانش‌آموزان به پایان نرسید و نوجوانان و جوانان این مرز و بوم در قالب بسیج دانش‌آموزی تا به امروز خدمات ارزنده‌ای به میهن اسلامی خود ارائه کرده‌اند که این خدمات همچنان نیز ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار