دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حضرت فاطمه معصومه (س)؛ نماد صبر، استقامت و پاکدامنی

حیات طیبه‌ی حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) شامل دوران بسیار پر فراز و نشیبی بوده است که در آن شناخت مسلمان و شیعه‌ی حقیقی از دشمنان بسیار سخت و دشوار بود.
کد خبر: ۶۲۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۴ - 26October 2023

حضرت فاطمه معصومه (س)؛ نماد صبر، استقامت و پاکدامنیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: زندگی و سیره‌ی حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) سراسر درس عبرت و پندی برای قرن‌ها و هزاره‌هاست. آن حضرت در اول ذی القعده‌ی سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشودند. پدر بزرگوار ایشان حضرت امام موسی کاظم (علیه‌السلام) و مادر ایشان نجمه‌خاتون(س) اصالتی اندلسی داشت.

«نجمه خاتون» تحت تربیت حمیده خاتون(س) مادر امام موسی کاظم (ع) بود و بعدا با ایشان ازدواج کرد و ثمره‌ی این ازدواج امام رضا (علیه‌السلام)، حضرت فاطمه‌ی معصومه، فضل ابن موسی، سید جلال الدین اشرف، حمیده و سید جعفر ثمره‌ی این ازدواج بودند.

حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) در خاندان اهل عصمت رشد یافتند. پدر، پدربزرگ، برادر و اجداد ایشان همگی در زمره‌ی معصومین بودند. دوران حیات آن حضرت مقارن با خلافت هارون الرشید، امین و مامون عباسی بود. در این دوران پر فراز و نشیب شناخت مسلمان و شیعه‌ی حقیقی از دشمنانی که به ظاهر ارادت به خاندان اهل بیت داشتند، اما در واقع کینه‌توزی می‌کردند، بسیار سخت و دشوار بود. دستگاه عباسیان جاسوسان بسیاری را برای کنترل شیعیان روانه‌ی جوامع اسلامی کرده بود. بسیاری از مسلمانان و شیعیان سست ایمان نیز در جوامع اسلامی حضور داشتند که با بی‌تفاوتی خود عملا به دستگاه خلافت جائرانه‌ی عباسی کمک می‌کردند. در چنین شرایطی شناخت و تمیز سره از ناسره امری دشوار بود.

با بذل عنایت به شرایط وقت جامعه‌ی اسلامی، حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) هرگز ازدواج نکردند و راه عصمت و طهارت را در پیش گرفتند. بسیاری از افراد به ظاهر دوست، اما در باطن دشمن بودند که به بهانه‌ی ازدواج قصد نفوذ به اهل بیت (علیهم‌السلام) را در سر داشتند، اما حضرت فاطمه‌ی معصومه (سلام‌الله‌علیها) هرگز ازدواج نکردند و عملا نقشه‌های دشمنان اسلام و شیعه را نقش بر آب کردند.

سیده، معصومه، راضیه، مرضیه، تقیه و نقیه از مشهورترین القاب ایشان هستند که همگی نشان دهنده‌ی ایمان، تقوا و پرهیزکاری ایشان هستند. امام رضا (ع) یک سال پس از پذیرش ولایتعهدی مامون طی نامه‌ای از خواهر بزرگوارشان خواستند تا به مرو بروند. ایشان نیز پذیرفتند. کاروان ۲۳ نفره‌ی ایشان در ساوه مورد حمله‌ی برخی محاربین قرار گرفت. ایشان پس از این واقعه قصد قم کردند و پس از ۱۷ روز در همین شهر دیده از دنیا فرو بستند.

حرم ایشان همواره مامن و تسلی‌دهنده دل‌های عاشق اهل بیت (علیهم‌السلام)  است. قم به عنوان شهری در ایران شناخته می‌شود که میزبانی خواهر امام هشتم، حضرت فاطمه‌ی معصومه (س) را می‌کند.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار