در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

کارشناس مسائل بین‌الملل: طوفان‌الاقصی ضربه‌ای غیرقابل ترمیم بر هویت دروغین رژیم صهیونیستی بود/ عادی‌سازی روابط با «اسرائیل» خیانت به آرمان فلسطین است

صادقیان با بیان اینکه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت به آرمان فلسطین است، گفت: عملیات طوفان‌الاقصی ضربه‌ای مهلک و غیرقابل ترمیم بر هویت دروغین رژیم صهیونیستی بود.
کد خبر: ۶۲۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۹ - 16October 2023

کارشناس مسائل بین‌الملل: عملیات طوفان‌الاقصی ضربه‌ای غیرقابل ترمیم بر هویت دروغین رژیم صهیونیستی بود/ عادی‌سازی روابط با «اسرائیل» خیانت به آرمان فلسطین است«حسن صادقیان» تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس در تشریح عملیات طوفان‌الاقصی که توسط گروه‌های مقاومت اسلامی علیه رژیم صهیونیستی هفته گذشته در پی تداوم جنایات این رژیم علیه ملت مظلوم فلسطین انجام شد، اظهار داشت: ضعف شعور سیاسی- ملی و درک تمدن، همیشه خاورمیانه با اکثریت مسلمان را به زمین بازی برای استعمارگران تبدیل کرده و باعث شده است که مردم ساکن در این منطقه، هوای جهنمی را که ناشی از مرگ و جنگ مداوم است تنفس کنند. در این میان، ناتوانی در فرار از بندگی و انقیاد و فقدان احساس استقلال در جغرافیای جهان عرب مزید بر علت شده است؛ چرا که تبعات منفی آن برخی هویت‌های دینی و تاریخی را که خواستار رهایی از این وضعیت مستعمره‏ای هستند، تحت تأثیر قرار داده است. به عنوان مثال، سکوت و همکاری در قبال سیاست‌های امپریالیستی نظیر «طرح خاورمیانه بزرگ» و اجرای برخی پروژه‏های خیانت آمیز نظیر «عادی‌سازی» که از سوی برخی کشور‌های مسلمان منطقه دنبال می‌شد، در این راستا قابل تأمل و در عین حال تأسف‌آور است.

صادقیان در ادامه با بیان اینکه اساساً پیروزی اسرائیل در جنگ‌های عربی - اسرائیلی بیش از آنکه نتیجه قدرت استثنایی اسرائیل باشد، نتیجه ضعف مفرط ارتش‌ها و وابستگی دولت‌های عربی و اشتباه‌های جبران ناپذیر و خیانت‌های سیاستمداران عرب و غیر عرب جهان اسلام بوده است، گفت: به نظر می‌رسد این موضوع ریشه و دلایل تاریخی هم دارد. به‌عنوان مثال، سلطان عبدالحمید عثمانی که مورد تمجید و ستایش هواداران «اخوان المسلمین» نیز هست، یکی از کسانی است که در دوران حاکمیتش چشم خود را بر فروش زمین‌های فلسطین بسته است.

وی بیان داشت: مطالعات دقیق بر روی اسناد عثمانی نشان داده است که سلطان عبدالحمید از خانواده ثروتمند یهودی «روتشیلد» مشهور جهان پول قرض کرده است. بلافاصله پس از این بدهی، خانواده روتشیلد شروع به خرید زمین‌های وسیعی در فلسطین، که قلمرو عثمانی بود، برای ایجاد مستعمرات برای یهودیان روسیه کردند. این مناطق که صد‌ها هزار هکتار مساحت تعیین شده بود، بخش قابل توجهی از خاک فلسطین را در بر می‌گرفت.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تصریح کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که «مردمی که به سرزمین خود، سرمایه فرهنگی و اقتصادی، ارزش‌های ملی و از همه مهم‌تر استقلال اهمیت نمی‌دهند، باید از وضعیت کنونی فلسطین عبرت بگیرند و اجازه ندهند حاکمان و سیاستمدارانشان مرز‌های خود را به روی مهاجرت‌های ناشی از جنگ‌های ایجاد شده توسط استعمارگران، باز کنند و با ارزش‌ترین بخش‌های کشورشان به ویژه جنگل‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، کارخانه‌ها و بانک‌های خود را در اختیار بیگانگان قرار دهند.»

وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که پشت پرده هر رخدادی، سیاست‌ها و استراتژی‌هایی پنهان است و نظام امپریالیستی همواره تلاش می‌کند هویت‌های سیاسی و اجتماعی را که برخلاف جریان نظام بین‌الملل حرکت می‌کنند، از صحنه روزگار محو کند؛ لذا تنها هویتی‌هایی باقی خواهند ماند که «شعور سیاسی- ملی و درک تمدن و احساس استقلال و آزادگی» هم در سوژه‌های انسانی و هم در حاکمان سیاسی وجود داشته باشد.

صادقیان با بیان اینکه جریان‌هایی نظیر حماس و حزب الله و ... هوشمند و مطمئن هستند که تا حقوق ملت فلسطین تأمین نشود، همچنان بازی داده خواهند شد و از امتیاز استقلال محروم خواهند ماند، گفت: در همین راستا بود که نتانیاهو در آخرین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تحقیر فلسطینی‌ها و اعلام اینکه آن‌ها تنها ۲ درصد مردمان عرب هستند، در پی تثبیت تصور غیرواقعی رهبری رژیم صهیونیستی بود که صلح و عادی سازی روابط میان اسرائیل و ۹۸ درصد دیگر اعراب، آن‌ها را نیز به تسلیم واخواهد داشت.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: رهبران حماس و دیگر جریان‌های سیاسی به این جمع‌بندی رسیدند که «امروز باید کاری کرد... باید این تصویر موهوم را بهم ریخت... باید تاریخی جدید تقریر کرد وقس علی هذا. اتفاقاً همین هم شد. عملیات طوفان الاقصی ضربه‌ای مهلک و غیرقابل ترمیم برهویت دروغین رژیم صهیونیستی بود؛ لذا فلسطین و جهان اسلام هنوز یک مرحله و قدم نهایی برای رهایی و نجات کامل لازم دارند و آن «حمایت همه‌جانبه ملت‌ها و دولت‌های جهان اسلام از فلسطین است». اینک نوبت جهان اسلام است که از این اقدام تاریخ‌ساز حمایت لازم را بعمل آورد و اجازه ندهد این اقدام و این مقاومت بار دیگر ماهیت «شکنندگی» به خود گیرد. مسئله‌ای که بیش از یک قرن است جهان اسلام به آن مبتلا است و توان رهایی از آن را ندارد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها