پژوهشگر دفاع مقدس مطرح کرد؛

مظلومیت «ژاندارمری» و «جهاد سازندگی» در تاریخ‌نگاری دفاع مقدس

نیازی با تأکید بر این‌که رزمندگان ژاندارمری و جهاد سازندگی خدمات بسیار شایسته‌ای را در دفاع مقدس انجام دادند؛ اما مظلوم واقع شدند، گفت: بعد از دوران دفاع مقدس به‌دلیل تغییرات ساختاری، به‌نوعی می‌توان گفت این نهاد‌ها در حاشیه قرار گرفتند.
کد خبر: ۶۲۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴ - 01October 2023

مظلومیت «ژاندارمری» و «جهاد سازندگی» در تاریخ‌نگاری دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «یحیی نیازی» پژوهشگر دفاع مقدس در مراسم رونمایی از کتاب «ضلع یکم» روایت‌گر تاریخ شفاهی رزمندگان ژاندارمری در دفاع مقدس که صبح امروز (یک‌شنبه) با حضور سردار «محمدقاسم ناظر» مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، امیر «محمد صانعی» راوی کتاب، مسئولین ایثارگران و بازنشستگان فراجا و فرماندهان و پیشکسوتان ژاندارمری، در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با تأکید بر این‌که جنگ برای رزمندگان ژاندارمری، مدت‌ها قبل از آغاز رسمی جنگ آغاز شده بود، اظهار داشت: در طول جنگ تحمیلی امنیت جاده‌ها در کردستان که عمدتاً نیرو‌های مسلح باید از آن‌ها عبور و مرور می‌کردند، بیشتر برعهده ژاندارمری بود که در این راستا، گاهی آن‌ها روی مین رفته و یا گاهی به کمین می‌خوردند.

«نیازی» با بیان این‌که حماسه‌های رزمندگان ژاندارمری در دوران دفاع مقدس، در کنار رزمندگان ارتش، سپاه و بسیج، ماندگار است، گفت: چنانچه بخواهیم سلحشوری‌های این مردان را روایت کنیم، باید در مورد آن هزاران جلد کتاب بنویسیم.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر این‌که تولیدات صورت‌گرفته در حوزه دفاع مقدس در برابر عظمت آن، ناچیز است، بیان داشت: ایشان اخیراً نیز تأکید فرمودند که ۱۰۰ برابر کار‌هایی که در حوزه دفاع مقدس صورت گرفته است، باید انجام شود.

این پژوهشگر دفاع مقدس با تأکید بر این‌که رزمندگان ژاندارمری و جهاد سازندگی خدمات بسیار شایسته‌ای را در دفاع مقدس انجام دادند؛ اما مظلوم واقع شدند، تصریح کرد: بعد از دوران دفاع مقدس به‌دلیل تغییرات ساختاری، به‌نوعی می‌توان گفت این نهاد‌ها در حاشیه قرار گرفتند، درحالی که آن‌ها نقش مهمی در دفاع مقدس داشتند.

«نیازی» با اشاره به رونمایی از کتاب «ضلع یکم» سهم ژاندارمری در تاریخ مشعشع دوران دفاع مقدس را بیشتر از چاپ این کتاب دانست و تصریح کرد: چاپ این کتاب، حرکتی آغازین برای پرداختن بیشتر به نقش ژاندارمری در دفاع مقدس است و روایت این نقش مهم را باید به سرانجام رساند.

وی با اشاره به مطرح شدن شبهه‌هایی درباره این‌که امام خمینی (ره) را به آغازگری جنگ متهم می‌کنند، گفت: در مجموعه‌هایی که خود را منصوب به امام خمینی (ره) می‌دانند، ایشان را متهم به آغازگری جنگ می‌کنند که این موضوع جای تأسف دارد و تهمت قطعی است به بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و کسی که بیش از ۱۰ سال رهبری امت اسلامی را برعهده داشته است.

این پژوهشگر دفاع مقدس ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) در منشور روحانیت با قاطعیت فرموده‌اند که ما در جنگ لحظه‌ای نادم و پشیمان نیستیم. ایشان تهدید جنگ را به فرصتی برای خودباوری و میدان دادن به جوانان تبدیل کردند.

«نیازی» مطالبی که در کتاب «ضلع یکم» مطرح شده را بسیار قابل فهم و با نثر روان دانست و افزود: از تاریخ شفاهی چندین‌گونه سند تولید می‌شود که در تاریخ ماندگار می‌شود؛ اول تصویری است که گرفته می‌شود. دوم، صوتی است که باقی می‌ماند و قابلیت پیاده‌سازی دارد. سوم، اسناد مکتوب عینی است. چهارم، سند مکتوب ویرایش‌ شده است. پنجم، سند مکتوب ویرایش‌شده گویاسازی‌شده است و ششم، اسناد اقتباسی است.

وی بر ضرورت جمع‌آوری روایت افراد محتلف درباره ژاندارمری نیز تأکید کرد و گفت: باید به فرماندهان لشکر‌ها و فرماندهان سپاه و استانداران و... مراجعه کرد تا ژاندارمری یک‌بار هم از نظر آن‌ها روایت شود.

انتهای پیام/ ۱۱۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار