رئیس مرکز شعر و موسیقی صداوسیما مطرح کرد؛

شعرخوانی شاعران بین‌المللی در جشنواره‌ «صلح و دریا»/ ایران کشور صلح است

قزوه از شعرخوانی شاعران بین‌المللی در رویداد «صلح و دریا» خبر داد و گفت: هدف ما از دعوت شاعران بین‌المللی شعرخوانی از «دریا و صلح» بوده است تا کیش و خلیج فارس را برجسته کنیم چراکه از جنبه توریستی برای منطقه کیش و از حیث ملی و میهنی برای ما در خلیج فارس این اتفاق مهم خواهد بود و اهمیت دارد.
کد خبر: ۶۱۹۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱ - 27September 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری جشنواره بین‌المللی شعر آفتاب پنهان با حضور علیرضا قزوه، رئیس مرکز شعر و موسیقی صداوسیما؛ مجید مصلحی، قائم‌مقام مرکز و غلامرضا ملکوتی، دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

مصلحی: پاسداشت شهدای صنعت هسته‌ای

در ابتدا، مجید مصلحی، مدیر جشنواره درباره اهداف جشنواره و ارتباط شعر و ادبیات، گفت: اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر «آفتاب پنهان‌» با همکاری مرکز شعر و موسیقی صداوسیما نهم مهرماه در سالن همایش‌های صداوسیما مراسم اختتامیه و اهدا جوایز آن را برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: هدف برگزاری این جشنواره ایجاد جریان هدایت‌گر و موج‌آفرین در جهت تولید آثار کمی و کیفی ادبی متناسب با نیازهای سازمان انرژی اتمی به عنوان یک انرژی صلح آمیز است که دستاوردهای علمی و صلح آمیز آن در عرصه‌های مختلف اجتماعی برجسته‌تر از عنوانی است که در ذهن افراد جاری است.

مدیر جشنواره پاسداشت شهدای صنعت هسته‌ای کشورمان و خانواده‌هایشان را از دیگر اهداف این جشنواره دانست با بیان اینکه مظلومیت این خانواده‌ها مشهود است، ادامه داد: زمینه حضور هنرمندان و شاعران و تاکید بر موضوع صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از اهداف برجسته جشنواره است که با زبان ادبیات به این موضوع پرداخته می‌شود.

قزوه: شاعرخوانی شاعران در جشنواره‌های «صلح و دریا» و «خلیج فارس و کیش»

در ادامه، علیرضا قزوه با بیان اینکه نزدیک به یک‌سال و ۹ ماه است که مسوولیت دفتر شعر، سرود و موسیقی صداوسیما را برعهد گرفته‌ام، گفت: در حکمی که جناب آقای جبلی برای من نوشته‌اند، مسوولیت شعر به این دفتر اضافه شده است یعنی مسئولیت شعر، سرود و موسیقی به ما داده‌ شده است درحالی که درگذشته مدیران مسوولین موسیقی و سرود بودند. وقتی مسوولیت شعر به این دفتر واگذار شد، شعر هم جدی گرفته شد و تاکنون ما چندین جشنواره ملی شعر برگزار کرده‌ایم و جشنواره‌های شعر و موسیقی را طراحی کردیم؛ این روند با هویت شعر چند جشنواره برگزار شد. سال گذشته جشنواره بزرگی را در زیباکنار گیلان برگزار کردیم که  حدود ۵۰۰ تن از اهالی شعر و موسیقی شرکت کردند.

وی افزود: در زمینه شعر ملی در چندین جشنواره کار و فعالیت داشته‌ایم که نمونه آخر آن ساخت چندین برنامه ادبی بود که نمونه آن تولید یک برنامه به مناسبت حصر آبادان بود که صورت گرفت و به زودی از تلویزیون پخش می‌شود، افزود: اما اینکه یک جشنواره جهانی باشد، این جشنواره اولین‌کاری است که انجام می‌دهیم. شنبه غروب افتتامیه این مراسم در خانه کتاب با همراهی وزارت ارشاد داریم. یک‌شنبه نهم از ساعت ۱۹ تا ۲۱ این رویداد در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌کنیم و روز یازدهم و دوازدهم این رویداد با نام جشنواره «دریا و صلح» به کیش می‌رود و اجرا می‌شود و روز چهارشنبه در حوزه هنری اختتامیه برنامه را برگزار خواهیم کرد.

رئیس مرکز شعر و موسیقی صداوسیما با اشاره به حضور شاعرانی از ۱۵ کشور جهان در این رویداد گفت: از کشورهای فارسی‌زبان و اروپا در اروپای شرقی، اسپانیا، آلمان و آرژانتین، کوزوو، صربستان، لهستان، بوسنی، لبنان، عراق، هلند، هندوستان، تاجیکستان و افغانستان که حدود ۳۰ شاعر می‌باشند، دعوت‌هایی صورت گرفته است و جمعاً حدود سی شاعر، شعرخوانی خواهند کرد. 

قزوه مهندس محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور را حامی این جشنواره معرفی کرد و گفت: ۲۲ شاعر ایرانی در جشنواره آفتاب نهان جایزه دریافت می‌کنند و آثار ۳۲ شاعر در بولتن جشنواره چاپ خواهد شد. ایران یک کشور صلح‌طلب است و انرژی آن، انرژی پاک است. تلاش کرده‌ایم چهره‌ای متفاوتی در شعر شاعران بین‌المللی از ایران منعکس شود.

وی با بیان اینکه مرتضی امیری اسفندقه، ایرج قنیری و شخص بنده داوران بخش نهایی جشنواره هستیم، افزود:

هدف از دعوت از شاعران بین‌المللی شعرخوانی از «دریا و صلح» بوده است تا کیش و خلیج فارس را برجسته کنیم که از جنبه توریستی برای منطقه کیش و از حیث ملی و میهنی برای ما در خلیج فارس این اتفاق مهم خواهد بود و اهمیت دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار