انگلیسی‌ها در تهران به دنبال چه کسی بودند؟

مردی که انگلیسی‌ها بیش از هر کس در زمان اشغال ایران در تهران درجستجویش بودند حاج امین الحسینی مفتی اعظم فلسطین بود. رشید عالی گیلانی معاون الحسینی قبلا از ایران به ترکیه رفته بود، اما مفتی و همکاران عراقی‌اش در یک هتل در دربند و مشرف به تهران باقی بودند.
کد خبر: ۶۱۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰ - 20September 2023

انگلیسی‌ها در تهران به دنبال چه کسی بودند؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، روز ۱۴ سپتامبر۲۳ شهریور رئیس ستاد ارتش انگلیس به ژنرال ویول فرمانده کل نیرو‌های انگلیسی در خاورمیانه مقیم قاهره اطلاع داد که به محض اینکه هماهنگی با شوروی‌ها تکمیل شود، پیشروی همزمان قوای انگلیسی روسی برای اشغال تهران آغاز خواهد شد. لندن نقشه‌هایش را به مسکو اطلاع داد و تقاضا کرد که روس‌ها دستورات مشابهی به فرمانده قوایشان در ایران بدهند.

هر دو دولت موافقت کردند که در ساعت سه بعد از ظهر روز ۱۷ سپتامبر ۲۶ شهریور همزمان وارد تهران شوند. در تهران سر ریدر بولارد به دولت ایران اطلاع داد که به محض اینکه جزئیات امر فراهم شود، به زودی پایتخت به وسیلهٔ قوای انگلیسی و روسی مشترکاً اشغال خواهد شد.

در سفارت انگلیس یهودیان آلمانی با نگرانی به ساختمان سفارت هجوم بردند، زیرا می‌خواستند از دست پلیس ایران که با حرارت به شکار آلمانی‌ها پرداخته بود بگریزند.

علاوه بر آلمانی‌ها، مردی که انگلیسی‌ها بیش از هر کس در تهران در جستجویش بودند حاج امین الحسینی مفتی اعظم فلسطین بود. رشید عالی گیلانی معاون الحسینی قبلاً از ایران گریخته و به ترکیه رفته بود، اما مفتی و همکاران عراقی‌اش در یک هتل بسیار لوکس کوهستانی در کوه‌های دربند مشرف به تهران باقی بودند. هنگامی که پلیس ایران برای بازداشت این گروه حرکت کرد، طبق گزارش‌ها مفتی در سفارت ژاپن تحصن گزید و بعدتر به کمک سفارت ایتالیا از ایران خارج شد.

- در آخرین روز‌های رضاشاه / ریچارد ا. استوارت / صفحه ۳۳۵

- روزنامه نیویورک تایمز شماره ۱۷ سپتامبر ۱۹۴۱

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار