در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس مطرح شد؛

پیشتازی تایباد در تکمیل و بهره‌برداری از یادمان‌های شهدای گمنام شهرستان/ تجلیل از ۲۹۰ جهادگر پیشکسوت الگویی برای سایر شهرستان‌ها

«حسین‌زاده» گفت: شهرستان تایباد سال گذشته در زمینه تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام قوی وارد شد؛ به طوری که هر ۹ یادمان این شهرستان، تکمیل و به بهره‌برداری رسید؛ بر همین اساس شهرستان تابیاد در این حوزه نسبت به سایر شهرستان‌های تابعه استان خراسان رضوی پیشگام است.
کد خبر: ۶۰۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳ - 07August 2023

مسئول دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان تایباد: پیشتازی تایباد در تکمیل و بهره‌برداری از یادمان‌های شهدای گمنام شهرستان/ تجلیل از ۲۹۰ جهادگر پیشکسوت الگویی برای سایر شهرستان‌هاگروه استان‌های دفاع‌پرس: شهرستان تایباد، با مساحت سه هزار و ۳۲ كيلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر، در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهرستان به طول ۷۵ کیلومتر با کشور افغانستان هم‌مرز است و در فاصله ۲۰ کیلومتری آن قرار دارد. شهرستان تایباد به لحاظ مذهبی معروف است به شهر وحدت؛ چراکه در این منطقه هموطنان شیعی و اهل سنت در کنار یکدیگر زندگی و معاشرت دارند و در مقابل دشمنان کشور ایران یک ید واحده هستند به طوری که تایباد تاکنون ۱۱۴ شهید، شیعه و اهل سنت، تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است.

بر اساس آنچه که ذکرش رفت؛ انجام فعالیت‌های فرهنگی با محوریت دفاع مقدس در چنین منطقه‌ای از اهمیت مضاعفی است. برای آگاهی از اقدامات انجام شده در این زمینه با «رمضان حسین‌زاده برآبادی» مسئول دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان تایباد مصاحبه‌ای داریم که در ادامه می‌خوانید.

دفاع‌پرس: دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان تایباد در حوزه یادمان‌های شهدای گمنام در جغرافیای شهرستان در سال گذشته؛ چه عملکردی داشته است؟

دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان تایباد در سال گذشته در زمینه تکمیل یادمان شهدای گمنام قوی وارد شد؛ به طوری که هر ۹ یادمان این شهرستان، تکمیل شد، به همین جهت شهرستان تابیاد در حوزه تکمیل و بهره‌برداری از یادمان‌های شهدای گمنام نسبت به سایر شهرستان‌های تابعه استان خراسان رضوی پیشگام است.

در سال ۱۴۰۱ طی مناسبت‌های مختلف قریب به ۱۹ نوبت مراسم عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدای گمنام انجام گرفت. برابر ابلاغیه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در دهه فاطمیه سال گذشته هیئات عزاداری تایباد، مشهدریزه و کاریز چهار نوبت در این یادمان‌ها حضور یافته و به اقامه عزای حضرت صدیقه طاهره (س) پرداختند، علاوه بر این؛ در ایام اربعین حسینی نیز هیئات عزادار از مسجد صاحب‌‌الزمان (عج‌الله) تایباد به سمت یادمان شهدای گمنام این شهر حرکت کرده و عزادارن سید و سالار شهیدان به سوگواری پرداختند. این روند هر سال انجام می‌شود.

علاوه بر موارد مورد اشاره نیز باید یادآور شوم که تا به حال سه مرتبه مراسم عقد برخی از جوانان تایبادی در کنار مزار شهدای گمنام این شهرستان برگزار شده است که محفل بسیار معنوی در نوع خود بودند. دفاع‌پرس: به لحاظ رفاهی برای زائران یادمان‌های شهدای گمنام در سطح شهرستان تایباد چه اقداماتی صورت گرفته است؟ طی هماهنگی‌های انجام گرفته با شهرداری تایباد؛ مقرر شده تا بودجه‌ای در سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ برای بهسازی مزار شهدای گمنام و محیط پیرامونی آن و همچنین تعبیه آلاچیق و وسایل بازی کودکان اختصاص یابد که تاکنون خیابان‌های اطراف بوستان شهدای گمنام تایباد آسفالت شده و چهار درب ورودی و خروجی نیز تعبیه شده است.

دفاع‌پرس: شهرستان تایباد سال گذشته در گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت چه نقشی داشته است؟

پس از اخذ دستورالعمل گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت از سوی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و بومی‌سازی آن، به کلیه دستگاه‌ها، ادارات و یگان‌های نظامی و انتظامی شهرستان تایباد ابلاغ شدند.

به دنبال این ابلاغیه؛ ستاد گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت با حضور نمایندگان دستگاه‌های محلی به ریاست فرماندار در شهرستان تشکیل شد. پس از این اقدامات، برابر ارزیابی صورت گرفته قریب به ۸۰ درصد از برنامه‌ها اجرا شد.

برای نمونه سال گذشته با همت و پیگیری‌های اداره جهاد کشاورزی شهرستان تایباد مراسم تجلیل از ۲۹۰ نفر از جهادگران پیشکسوت دفاع مقدس در یادمان شهدای گمنام شهرستان برگزار شد. این برنامه برای سایر شهرستان‌ها نیز الگو شد. به دنبال برگزاری این بزرگداشت؛ مشخصات جهادگران پیشکسوت در دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس شهرستان تایباد ثبت شد.

دفاع‌پرس: در زمینه تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس؛ شهرستان تایباد چه فعالیتی داشته است؟

در طول سال گذشته سه همایش بزرگداشت و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت در شهرهای تایباد و مشهدریزه به مناسبت هفته دفاع مقدس و در شهر کاریز در هفته بسیج؛ برگزار شد. در این همایش‌ها پیشکسوتان دفاع مقدس با عضویت بسیجی، جهادگر، نیروی انتظامی، ارتشی و سپاهی و کسانی که در سطح شهرستان، مسئول یا بانی جمع‌آوری کمک‌های مردمی به جبهه‌ها بودند مورد تکریم و تجلیل قرار گرفتند.

علاوه بر این به مناسبت‌های مختلف دفاع مقدس و مقاومت همچون سالروز فتح خرمشهر و یا هفته بسیج مسئولان شهرستان با حضور در منزل پیشکسوتان دفاع مقدس که به دلیل کهولت سن از کار افتادن شدند و یا دارفانی را وداع گفتند با آن‌ها و خانواده‌هایشان دیدار کردند.

دفاع‌پرس: تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌های شهرستان تایباد چطور چگونه است؟

در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد به صورت مستمر و منسجم تدریس این درس را دنبال می‌کند. طبق هماهنگی‌های انجام شده؛ در این دانشگاه دانشجویان ۱۰ نمره کلاسی و ۱۰ نمره کار عملی دارند.

در کار عملی؛ دانشجویان باید زندگی‌نامه یکی از شهدای شهرستان تایباد را مورد تحقیق قرار دهند که این حرکت فرهنگی آموزشی کمک بسیار بزرگی به تألیف کتاب با موضوع شهدای شهرستان داشته است.

بر اساس اطلاعات دریافتی تاکنون نزدیک به ۲۸ پژوهش با محوریت شهدای شهرستان از سوی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد انجام شده است. متأسفانه به رغم پیگیری‌های زیادی که در زمینه تدریس این درس در دانشگاه پیام نور تایباد داشتیم اما تاکنون از سوی مسئولان و متولیان امر اقدامی در این راستا انجام نگرفته است.

دفاع‌پرس: در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس ویژه رده سنی کودک، نوجوان، جوان چه اقداماتی در شهرستان تایباد صورت گرفته است؟

نزدیک به ۵ گروه سرود دانش‌آموزی با محوریت شهدا و دفاع مقدس در شهرستان فعالیت دارند که اشعار سرودها قوی بوده و گروه‌های سرود نیز اجراهای خوبی داشته‌اند که مورد تشویق نیز قرار گرفتند.

دفاع‌پرس: دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان تایباد در سال جاری چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد؟

برابر پیگیری‌های دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان تایباد و هماهنگی‌های انجام شده با فرمانداری، بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت فرهنگی سپاه ناحیه تایباد؛ تصاویر شهدای این شهرستان به صورت حجله‌ای طراحی و در ادارات دولتی نصب می‌شود.

در این طرح تصویر یکی از شهدای شاخص کشوری یا استانی در مرکزیت طرح و تصویر سایر شهدای شهر تایباد گرداگرد تصویر شهدای شاخص جانمایی می‌شوند. برابر برنامه‌ریزی انجام شده قرار است این طرح در هفته دولت در ادارات و شرکت‌های دولتی مستقر در تایباد رونمایی شود.

همچنین در سال جاری دو عنوان کتاب که به زندگی‌نامه شهدای و معرفی رزمندگان و ایثارگران شهرستان تایباد پرداخته است چاپ و منتشر خواهد شد.

دفاع‌پرس: در پایان اگر بیان نکته‌ای را لازم و ضروری می‌دانید، بفرمایید.

ساختار دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مردمی و متشکل از پیشکسوتان دفاع مقدس و جوانان آتش به اختیار است از طرفی همه دستگاه‌ها و ساختارها موظف هستند نسبت به حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در جغرافیای شهرستان اهتمام داشته باشند؛ بر همین اساس برای برافراشته ماندن پرچم جهاد، مقاومت و شهادت که ضامن تداوم حرکت توفنده انقلاب اسلامی است باید همه دستگاه‌ها و تشکل‌ها در این حوزه نقش‌آفرینی کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار