امضای یادداشت تفاهم میان وزارتخانه‌های دادگستری ایران و سوریه

وزرای دادگستری جمهوری اسلامی ایران و سوریه یادداشت تفاهمی را با هدف تبادل تجربیات امضا کردند.
کد خبر: ۶۰۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹ - 20July 2023

امضای یادداشت تفاهم میان وزارتخانه‌های دادگستری ایران و سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزرای دادگستری جمهوری اسلامی ایران و سوریه امروز (پنج‌شنبه) یادداشت تفاهمی را با هدف تبادل تجربیات در زمینه تهیه قوانین ملی و تشریفات قانونی، نظارتی و توسعه جنبه‌های علمی و تخصصی در ساختمان مؤسسه عالی قضائی امضا کردند.

«امین‌حسین رحیمی» وزیر دادگستری دولت سیزدهم به دعوت «احمد عوض السید» همتای سوری خود در راستای تحکیم و توسعه مناسبات دو کشور به‌خصوص در حوزه حقوقی و قضایی به این کشور سفر کرد.

دیدار با رئیس مجلس سوریه، وزرای دادگستری و امور خارجه سوریه، امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی و ملاقات با ایرانیان مقیم سوریه از جمله برنامه‌های وزیر دادگستری ایران در سفر به سوریه بود.

در این تفاهم‌نامه، ضرورت تبادل کارشناس بین دو طرف در امور مربوط به قوه قضائیه و اطلاع‌رسانی بین دستگاه‌های قضایی و هیأت‌های دولتی برای آشنایی با تشکیلات و فعالیت‌های هر یک از سوی دو طرف پیش بینی شده است.

در این تفاهم‌نامه، بر ضرورت توسعه جنبه علمی و تخصصی از طریق سازماندهی و برگزاری سمینارها، سخنرانی‌ها، مطالعات موردی و سایر فعالیت‌های مشابه برای ارتقاء آموزش حرفه‌ای، تربیت کارکنان و کارشناسان حوزه عدالت، حمایت متقابل از مؤسسات آموزشی تاکید شده است.

دو طرف، برگزاری دوره‌های حقوقی بین‌المللی و اجرای برنامه‌های تحصیلات تکمیلی و آموزش حرفه‌ای برای کارکنان اشخاص حقوقی مد نظر دارند.

بر اساس این تفاهم‌نامه، دو طرف در توسعه سیستم خدمات حقوقی برای استیفای حقوق، آزادی‌ها و منافع قانونی شهروندان و در زمینه تبادل تخصص در زمینه حقوق بشری، مبارزه با فساد، حقوق کودکان و سایر موضوعات اساسی همکاری خواهند کرد.

«امین‌حسین رحیمی» وزیر دادگستری کشورمان، در جمع خبرنگاران پس از امضای این تفاهم‌نامه، امضای تفاهم‌نامه امروز را تسهیل در اجرای توافقات منعقده قبلی بین دو طرف و اجرای آن‌ها در صحنه به‌ویژه در زمینه اقدامات قضایی در امور مدنی و همچنین تسهیل در اجرای این تفاهم نامه دانست.

وی بر بررسی امکان تشکیل کمیته حقوقی مشترک پس از هماهنگی با مراجع ذیربط در دو کشور تاکید کرد.

قاضی «احمد السید» وزیر دادگستری سوریه نیز بر اهمیت این تفاهم‌نامه که شامل تبادل اطلاعات و تخصص، دسترسی به هر آنچه که در زمینه‌های حقوقی و قضایی جدید است، انجام می‌شود، تأکید کرد.

وی گفت‌وگو‌های دو کشور، علاوه بر تسهیل مبادلات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تبادل هیئت‌های رسمی را ضروری دانست.

در امضای این تفاهم‌نامه، «حسین اکبری» سفیر ایران در دمشق، حسین اکبری، جلالیان معاون وزیر دادگستری در امور بین‌الملل، کلانتری نماینده وزارت امور خارجه، مهدی‌پور مدیرکل حوزه وزارت دادگستری کشورمان و قاضی حسن رئیس دادگاه تجدید نظر سوریه و معاون وزیر دادگستری، قاضی نزار صدقنی و تعدادی از قضات سوری نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار