یادداشت/ حجت الاسلام «سیدامیرابراهیمی»

واقعه مسجد گوهر شاد نقطه عطفی در تاریخ قیام‌های اسلامی است

نقطه عطفی در تاریخ قیام‌های اسلامی است که می‌تواند ظرفیتی نهفته و بالقوه برای ماندگاری حجاب در جامعه کنونی باشد.
کد خبر: ۶۰۳۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۷ - 14July 2023

واقعه مسجد گوهر شاد نقطه عطفی در تاریخ قیام های اسلامی استگروه استان‌های دفاع‌پرس - حجت الاسلام «سیدامیر ابراهیمی» مسئول مشارکت روحانیت در دفاع مقدس لرستان؛ قیام خونین 21 تیر 1314 مسجد گوهرشاد، یادآور خروش مردم برای پاسداشت و صیانت از تاریخ و هویت ملی بود، هویتی كه به بهانه تجدد و نوگرایی زیرپای استعمار انگلیس و زور و شكنجه پهلوی لگدمال می‌شد.

واقعه مسجد گوهرشاد از رخدادهای مهم دوران حكومت رضاخان است كه در واقع خیزش مردم در اعتراض به اجباری شدن سرنهادن كلاه پهلوی توسط حكومت مركزی و زمینه ساز صدور فرمان كشف حجاب رضاخانی در دی ماه سال 1314 است.

88 سال از واقعه گوهرشاد می‌گذرد رویدادی كه دینداران خراسان در برابر تحقق اهداف سلطه جویانه زورگویان قد علم كردند، امروز با گذشت سال ها همچنان از قیام خراسانی ها در این مسجد به عنوان حركتی برای صیانت از حجاب و عفاف یاد می‌شود و در واقع این رخداد از دیدگاه مورخان و كارشناسان نقطه عطفی در تاریخ قیام های اسلامی است كه می‌تواند ظرفیتی نهفته و بالقوه برای ماندگاری حجاب در جامعه كنونی باشد.

در هیچ دوره از تاریخ ایران، اقدامی مانند كشف حجاب رضاخانی صورت نگرفته بود، در آن مقطع زمانی غرب به این باور رسیده بود كه اگر بخواهد ایران را با آن تمدن غنی و شرایط موثر جغرافیایی شكست دهد، باید آنچه كه با فرهنگ این جامعه آمیخته شده است را تغییر دهد.

مردم ایران مانند بسیاری از دیگر ملت‌های كهن در ادوار تاریخ و قبل از اسلام به نوع پوشش خود اهمیت می‌دادند و اگر نگاهی به آثاری كه از گذشته ایران به‌ویژه از دوران هخامنشیان باقی مانده، بیندازیم، حجاب بانوان ایرانی كاملا محرز است.

لباس‌های بومی زنان عرب، عشایر، قشقایی، كرد، لر، ترك، تركمن، تالش، مازنی و گیلكی ؛ همه و همه نشان دهنده حجاب و پوششی است كه ایرانی از قرنها قبل به آن باور داشته است.در واقع دین اسلام هر چه كه حق است را قبول دارد و از آنجا كه حجاب بر مدار حق استوار است، اسلام آن را می پذیرد و به آن سفارش می‌كند.

یکی از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردی، ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه است که یکی از عوامل ایجاد آن عدم تهییج و تحریک جنسی است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادی معاشرت‎های بی‎بندوبار میان زن و مرد، هیجان‎ها و التهاب‎های جنسی را فزونی می‎بخشد

اسلام می‎خواهد با رعایت حجاب و پوشش، محیط اجتماع از این‎گونه لذت‎ها پاک شده، و لذت‎های جنسی، فقط با ازدواج مشروع انجام شود که برای  حفظ بنیان خانواده چاره ای جز رعایت حجاب و عفاف نیست.

امروزه در میان عواملی که جوامع انسانی را به تغییر ارزش ها و فرهنگ ها می‌کشاند، رسانه ها مهم ترین و تأثیرگذارترین عامل هستند. در این میان، رسانه های ارتباط جمعی، به وی‍‍‍‍ژه رسانه های تصویری مانند سینما و تلویزیون به سبب تأثیر بیشتر تصاویر روی مخاطبان از اهمیت خاصی برخوردار هستند. تلویزیون به دلیل حجم بالای تماشاگران و راه یابی آسان آن به دورترین و محروم ترین مناطق و تنوع برنامه ها، بیشتر مورد تأکید قرار می گیرد؛ زیرا اثرپذیری افکار عمومی از پیام های مستقیم و غیر مستقیم آن در مقایسه با سایر وسایل ارتباط جمعی، مانند رادیو و روزنامه ها بیشتر است؛ بنابراین به جرأت می‌توان اذعان کرد که وسایل ارتباط جمعی به ویژه رسانه‌های دیداری و شنیداری در ترویج و نهادینه ساختن فرهنگ حجاب و یا تضعیف آن نقش انکار ناپذیری در جامعه دارند.

انتهای  پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار