نگاهی به زندگی شهید «یونس پرهیزگار»

«یونس پرهیزگار» در سال ۱۳۴۳ در شهرستان ارومیه به دنیا آمد و سرانجام در سال ۱۳۶۱ در درگیری با ضد انقلابیون در منطقه سرو شهید می‌شود.
کد خبر: ۶۰۲۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۲ - 14July 2023

نگاهی به زندگی شهید «یونس پرهیزکار»

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ارومیه، «یونس پرهیزگار» در ۲۲ فروردین ۱۳۴۳ متولد شد. 

وی با شروع انقلاب اسلامی یونس در تمام راهپیمائی‌ها شرکت می‌کرد. فعالیتش در انقلاب به قدری زیاد بود که حتی از طرف ساواک نیز شناسائی شد.

پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای پاسداری از انقلاب که با خون هزاران شهید و جانباز به ثمر رسیده بود به عنوان ذخیره ثبت نام کرد.

ولی چون برای ثبت نام در سپاه به عنوان عضو فعال احتیاج به مدرک پایان تحصیل داشت ناچار به ادامه تحصیل شد و سال چهارم دبیرستان را در دبیرستان فردوسی تبریز به پایان رسانید.

وی پس از اخذ دیپلم به ارومیه بازگشت و با شور و شوق فراوان در سپاه ارومیه ثبت نام کرد، چهار ماه از خدمتش در سپاه می‌گذشت که در بهمن ۱۳۶۱ برای یادگیری دوره فرماندهی به پادگان امام علی (ع) تهران اعزام شد. پس از اتمام دوره از همانجا به جبهه جنوب اعزام شد. در مرحله دوم و سوم عملیات پیروزمندانه بیت المقدس شرکت کرد و پس از فتح خرمشهر توسط رزمندگان پرتوان اسلام به ارومیه باز گشت و در اینجا، چون به وجود افرادی مانند یونس نیاز داشتند نگذاشتند که به جبهه برگردد و از طرف سپاه به سمت فرماندهی پایگاه سرو انتخاب شد.

بالاخره در شهریور ۱۳۶۱ نقشه فتح و پاکسازی روستای خانیک را که از روستا‌های اشتراتژیک و مهم حزب منحله دمکرات بود، کشید.

طبق روایت همرزمانش صبح روز ۸ شهریور ۱۳۶۱ با یارانش برای پاکسازی عازم خانیک می‌شوند، در طی عملیات یک تن از همرزمانش به نام احمد خلیل پور شهید می‌شود. یونس چون می‌بیند که رفته رفته به تعداد دشمن اضافه می‌شود به افرادش فرمان برگشت می‌دهد و خود را قهرمانانه به قلب دشمن می‌زند و در همان حال چند تن از آنان را به رگبار مسلسل می‌بندد و در جا به هلاکت می‌رساند و با شجاعتش دشمن را به خود مشغول می‌دارد. تا افرادش بر گردند و به آنان آسیبی نرسد.

سرانجام پس از مدتی از ناحیه سینه و پهلو تیر می‌خورد و به آرزوی دیرینه اش نائل می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار