نقش‌آفرینی ۳ گردان از لشکر ۱۷ قم در عملیات آزادسازی مهران

سه گردان از رزمندگان لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب (ع) از شهر‌های قم و اراک در عملیات کربلای یک و آزادسازی مهران در تیرماه سال ۱۳۶۵، نقش آفرینی کردند.
کد خبر: ۶۰۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴ - 01July 2023

نقش آفرینی ۳ گردان از لشکر ۱۷ قم در عملیات آزادسازی مهران

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، دشمن بعثی در زمان اشغال شهر مهران با ایجاد میادین مین، سیم خاردار و کانال در دامنه شمالی ارتفاعات قلاویزان شرایط سختی را در نفوذ به مواضع خود به وجود آورده بود.

در عملیات والفجر سه، این محدوده در محور عملیاتی قرارگاه فتح دو قرار داشت و نیرو‌های لشکر ۴۱ ثارالله (ع) برای نفوذ به مواضع دشمن و دستیابی به قلاویزان تلاش گسترد‌های انجام دادند، اما به دلیل عمق و پیچیدگی موانع، این امکان فراهم نشد و پیکر‌های بسیاری از شهداء تا زمان عملیات کربلای یک در این محور باقی ماند.

«سید عباس حسینی» رزمنده پیشکسوت و جانشین فرماندهی گردان امام سجاد (ع) از لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب (ع)، در خاطرات خود از این عملیات چنین می‌گوید:

«عراق شرایط جدیدی را به نام دفاع متحرک ایجاد کرده و برای سومین بار مهران را به تصرف خود در آورده بود، در عین حال، اشغال مهران توسط عراق در مقابل شکست در فاو در عملیات والفجر هشت بود و حضرت امام (ره) نیز مدام پیگیر آزاد سازی شهر مهران بودند.

دو گردان از رزمندگان قمی و یک گردان از رزمندگان استان مرکزی، جمعا سه گردان از لشکر ۱۷ امام علی بن ابیطالب (ع) در عملیات ظفرمند کربلای یک و آزاد سازی شهر مهران، در ارتفاعات قلاویزان نقش آفرینی کردند.

این دو گردان علیرغم گرمای شدید هوا، از شب هشتم تیرماه سال ۱۳۶۵ یعنی ۲۴ ساعت زودتر از آغاز عملیات، در پشت مواضع دشمن مستقر شدند.

به محض آغاز عملیات کربلای یک با رمز یا ابوالفضل العباس (ع) در نهم تیرماه، گردان‌های مذکور به همراه دیگر یگان‌های عمل کننده، به دشمن بعثی یورش بردند و با آزاد سازی ارتفاعات قلاویزان و شهر مهران، قلب امام را شاد کردند»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار