یادداشت اختصاصی/ حجت‌الاسلام ذوالنور

فرهنگ بسیجی؛ حافظ آرمان‌های انقلاب

با توجه به پشت سر گذاشتن دشواری‌های بسیار تا امروز و برای حفظ اهداف بلند جمهوری اسلامی باید وحدت و یکپارچگی مردم و نهادها در جامعه حفظ شود و این مهم تنها با حفظ تفکر و روحیه بسیجی امکان پذیر خواهد بود.
کد خبر: ۵۹۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳ - 25November 2015

فرهنگ بسیجی؛ حافظ آرمان‌های انقلاب

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، حجت الاسلام ذوالنور، در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری دفاع مقدس نوشت :اگر امور در مجرای طبیعی خود جریان داشته باشد، دستگاههای ذیربط هم جامعیت لازم را داشته باشد، خطر و تهدیدی خارج از توان طبیعی دستگاهها و فراتر از روال جاری نباشد نیاز به بسیج آحاد مردم نیست و همه مسائل به صورت طبیعی انجام خواهد شد.

بسیج زمانی معنا پیدا میکند که خطر و تهدیدی جدی شکل گرفته و یا امور در شکل طبیعی خود قابل بهره برداری نیست یا دستگاههای ذیربط توان و کفایت تامین اهداف را ندارند لذا در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن هم دشمن هیچگاه از تهدید، چه از طریق عوامل داخلی و چه از طریق استکبار خارجی دست برنداشت؛ همین امر باعث شد تا بسیج آحاد مردم در این کشور همواره منسجم و ریشه دار باشد.

امام(ره) برای بیمه انقلاب و تحقق اهداف جمهوری اسلامی و ترس از خطراتی که  آرمانهای مردم را تهدید میکرد "بسیج مستضعفین" را پایه گذاری کردند و بعد از هشت سال دفاع مقدس، زمانی که جامعه به سمت آرامش گرایش پیدا میکرد، امام(ره) در آخرین سال عمر بابرکت خود با تعابیری از بسیج استفاده یاد کردند که در زمان جنگ هم از آنها استفاده نکرده بودند.

ایشان پس از پایان جنگ نوع جدیدی از خطرات جدید به تناسب خطرات پیش رو در کشور را مطرح کردند و فرمودند امروز ضروری ترین تشکلها ایجاد بسیج دانشجویی و طلاب است. همچنین به تولید علم و جنبش نرم افزاری که مقام معظم رهبری نیز امروز بر آن تاکید دارند اشاره کردند.

اکنون بعد از گذشت چند دهه از تشکیل بسیج و اهداف این نهاد مقدس که مد نظر بنیان گذار کبیر انقلاب بود به خوبی شاهدیم این ارگان ارزشمند توانست در تمامی سطوح علمی، مذهبی، دفاعی و.... همچون سدی کشور را در بابر بیگانگان محافظت کند این است که بسیج در ظرف خاصی نمیگنجد و مختص به زمان خاصی نیست بلکه به همه ابعاد و شئون جامعه تعلق دارد.

تفکر و فرهنگ بسیجی مانند رود جاری در دل جامعه است که آثار حیات و زندگی را به تمامی بخشهای کشور روان میکند چرا که این نهاد از دل فرد فرد مردم است و تمامی بخشهای جامعه خود را در آن سهیم میدانند اینگونه است که بسیج یک نهاد مردمی شده است.

در پیروزی انقلاب اسلامی، اگرچه سازمان و ارگانی رسمی به نام بسیج وجود نداشت ولی روحیه و تفکر بسیجی (اجماع مردم به طور خود انگیخته)، از خودگذشتگی، ایثارو مجاهدت باعث شد خون را در ریشه انقلاب جاری کند و همه برای یک هدف قدم بگذارند. در سرکوب جریانات انحرافی و پیشبرد چرخ انقلاب و نظام اسلامی و انجام کارهای بزرگی همچون جهاد سازندگی، پیشرفتهای هستهای و سلولهای بنیادی و.... همواره فرهنگ بسیجی در کشورمان پیشقدم بوده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به پشت سر گذاشتن دشواریهای بسیار تا امروز و برای حفظ اهداف بلند جمهوری اسلامی باید وحدت و یکپارچگی مردم و نهادها ئر جامعه حفظ شود و تنها با حفظ تفکر و روحیه بسیجی امکان پذیر خواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها