«خرمشهر ۴»، سایه وحشت موشکی بر سر واشنگتن و تل آویو

مهم‌ترین ویژگی موشک «خرمشهر ۴» را باید رادارگریزی و مقاومت در برابر جنگ الکترونیک مشخصه‌ای که برای اولین‌بار است در چنین موشکی تعبیه شده است. البته رادارگریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن نیز جزو ویژگی‌های بارز این موشک است.
کد خبر: ۵۹۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱ - 02June 2023

«خرمشهر ۴»، سایه وحشت موشکی بر سر واشنگتن و تل آویوبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، مهدی اصغری؛ پیشرفت و تلاش برای توسعه توانایی‌های تسلیحاتی و دفاعی یکی از مهمترین نیازمندی‌ها و فاکتور‌های مهم کشور‌ها در جهان امروز است. این پیشرفت‌ها اگر به صورت بومی و با توسعه صنایع داخلی انجام شود، بالاترین سطوح امنیت داخلی را از نظر عدم وابستگی به خارج تامین خواهد کرد. به نظر می‌رسد که این هدف همواره مورد توجه مقامات جمهوری اسلامی ایران بوده و طی چند دهه گذشته گام‌های قابل توجهی در این راستا برداشته شده است.

به تازگی نیز «سردار امیرعلی حاجی‌زاده»، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت از رونمایی از موشکی با نام موشک «خرمشهر ۴» خبر داده و گفته است که این موشک می‌تواند در منطقه هدف به ۸۰ هدف اصابت می‌کند و اگر ۱۰۰ فروند موشک شلیک شود در سرزمین دشمن به ۸ هزار راکت تبدیل می‌شود و به اهداف اصابت می‌کند.

این مقام ارشد نظامی ایران همچنین افزود: «امروز توانمندی در حوزه صنعت دفاعی در شرایط تحریم در حوزه‌های مختلف پهپادی، موشکی، پدافندی، دریایی و زمینی رسیده ایم، و در حوزه صنعت دفاعی به لطف الهی به هیچ کشوری محتاج نیستیم. در دوران جنگ، صدای موشک، صدای گلوله‌های توپ، صدای هواپیماها، صدای آژیر و حمله هوایی و تکه تکه شدن بچه‌ها را می‌دیدیم و می‌شنیدیم، ولی امروز در عرصه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی هیچ‌کدام از این موارد را مشاهده نمی‌کنیم.»

«خرمشهر ۴»، رادارگریز راهبردی

نسل چهارم موشک خرمشهر که از آن با نام «خیبر» نیز نام برده می‌شود، جزو موشک‌های بالستیک برد بلند و نقطه‌زن است که ۲ هزار کیلومتر برد دارد. سرجنگی این موشک با وزن یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم و طول ۴ متر از انواع سرجنگی‌های شدیدالانفجار است.

تامین دقت نقطه‌زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو) این موشک در سرعت بالای ۱۶ ماخ انجام شده و سرجنگی با سرعت حدود ۸ ماخ به هدف اصابت می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این موشک راهبردی، تاکتیکی بودن است که به کاربر کمک می‌کند تا به سرعت «خرمشهر ۴» را جابجا کرده و آن را در کمترین زمان ممکن عملیاتی کند.

مهم‌ترین ویژگی موشک «خرمشهر ۴» را باید رادارگریزی و مقاومت در برابر جنگ الکترونیک مشخصه‌ای که برای اولین‌بار است در چنین موشکی تعبیه شده است. البته رادارگریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن نیز جزو ویژگی‌های بارز این موشک است.

طبق اعلام وزارت دفاع، سرجنگی موشک «خرمشهر ۴» می‌تواند بیش از یک تن مواد انفجاری حمل کند و به همین دلیل، یکی از بزرگ‌ترین و اثربخش‌ترین سرجنگی‌های تولید شده به شمار می‌رود. حدود ۵۰۰ کیلوگرم از وزن سرجنگی این موشک به سازه، سامانه‌های هدایت کنترل در فاز میانی و سایر زیر سامانه‌ها اختصاص پیداکرده است.

هدایت سرجنگی این موشک از طریق موتور‌های هدایتی و کنترلی نصب شده در بخش انتهایی سرجنگی انجام می‌شود. مهم‌ترین ویژگی سرجنگی موشک، سرعت بالا در هنگام اصابت به هدف است که موجب می‌شود دشمن در تشخیص، رهگیری و انهدام آن ناتوان باشد.

مدت زمان لازم برای شلیک «خرمشهر ۴» به دلیل استفاده از سوخت هایپرگولیک (خودمشتعل)، عدم نیاز به تزریق سوخت راه‌انداز، هوا و نشانه‌روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از ۱۲ دقیقه است. همچنین؛ به دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ، نگهداری کرد.

این موشک با دارابودن موتور بسیار قدرتمند از ایمپالس (ضربه ویژه) مورد نیاز برای بلند شدن موشک از سکوی بسیار بالا برخوردار است که مقدار آن بر روی زمین ۲۸۰ و در شرایط خلأ ۳۰۰ ثانیه است.

استحکام بیشتر سازه موشک در نسل جدید خرمشهر نسبت به سه نسل قبل دیگر ویژگی این موشک است که باعث شده تا پرتابگر بتواند آن را با سرعت بیشتری جابجا کند.

وحشت آمریکا و اسرائیل از قدرت موشکی ایران

ایران در سال‌های اخیر به‌طور پیوسته در حال افزایش قابلیت‌های موشکی دوربرد خود بوده است و اسرائیل آن را یک تهدید برای خود می‌داند و سال‌ها در یک جنگ سایه با ایران گرفتار شده است. اما حملات مکرر که برنامه هسته‌ای و اهداف نظامی را هدف قرار می‌دهد نتوانسته است پیشروی‌های مداوم ایران را در هر دو جبهه متوقف کند.

پیشتر، ژنرال کنت مک کنزی، فرماندهی پیشین نیرو‌های مرکزی آمریکا ضمن اذعان به قدرت نظامی ایران، در خصوص برنامه موشک‌های بالستیک ایران هشدار دارد و گفت: «از نگاه من برنامه موشک‌های بالستیک ایران از برنامه هسته‌ای این کشور خطرناک‌تر است.»

همچنین به گفته مارک فیتزپاتریک، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه منع اشاعه که اکنون در مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک حضور دارد، موشک‌های بالستیک مدت هاست که به عنوان یک سیستم حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند برای یک سلاح هسته‌ای بالقوه مورد استفاده قرار گیرد.

از سوی دیگر مقامات نظامی و محافل پیگیر پرونده موشکی ایران در واشنگتن، اتفاق نظر دارند که موشک‌های ایران می‌توانند شمار زیادی از پایگاه‌های نظامی در منطقه عملیاتی فرماندهی مرکزی آمریکا را تهدید کنند. آنتونی کوردسمان، از «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» می‌گوید: «علیرغم اینکه ایران فاقد موشک‌های قاره پیما برای تهدید خاک آمریکا است، اما پایگاه‌های آمریکا در منطقه و پایگاه‌های مشترک و سربازان و پیمانکاران غیرنظامی مستقر در منطقه در معرض تهدید است، و ایران می‌تواند به کشتی‌ها و هواپیما‌ها حمله کند.»

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار