دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جلوه‌ای از جایگاه عزتمندانه ایران در مرکز اسلامی «جاکارتا»/ حضور رئیسی در مسجد استقلال اندونزی نمادی از همبستگی اسلامی را به رخ کشید

رئیس جمهور کشورمان طی سفری که به اندونزی داشت با حضور در مسجد استقلال اندونزی و مرکز اسلامی جاکارتا جلوه‌ای از همبستگی اسلامی میان کشورهای اسلامی را به رخ کشید.
کد خبر: ۵۹۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۷ - 28May 2023

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، فرودگاه بین‌المللی «جاکارتا» آخرین مقصد سفر حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» بود که دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی زیادی به همراه داشت.

طبق آنچه برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنند، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت دولت تغییر رویکرد سیاست خارجی از غرب به کشورهای همسایه و مسلمان است که البته آمارها نشان می‌دهد دستاوردهای اقتصادی بسیار خوبی هم برای ایران به همراه داشته است.

دو استقبال گرم که پیام همدلی و برادری به هیأت ایرانی منتقل کرد

در این سفر پُربار «ذولکیفلی حسن» وزیر تجارت اندونزی که برای استقبال از رئیس جمهوری کشورمان در فرودگاه مستقر شده بود، به گرمی از حجت‌الاسلام رئیسی و هیأت همراه عالی رتبه ایشان استقبال کرد، تا پیام برادری و همدلی کشورش را به مقامات جمهوری اسلامی ایران منتقل کند.

گزارش سفر رئیس جمهوری

رئیسی در اولین برنامه خود به کاخ ریاست جمهوری اندونزی رفت تا مورد استقبال «جوکو ویدودو» رئیس جمهور اندونزی قرار بگیرد، در ابتدای ورود رئیس جمهوری کشورمان ۲۱ گلوله توپ به افتخار ایشان شلیک شد. همچنین در این مراسم بعد از اینکه عکس یادگاری گرفته شد، مقامات هیأت همراه دو کشور معرفی شدند، تا بلافاصله شرایط دیپلماتیک گفت‌وگو رسمی دو رئیس جمهوری آغاز شود.

گزارش سفر رئیس جمهوری

محصول سفر به جاکارتا امضای ۱۱ سند همکاری بود

بعد از گفت‌وگوی رسمی حجت‌الاسلام رئیسی و «جوکو ویدودو» مقامات هیأت همراه رئیس جمهوری ۱۱ سند همکاری در بخش‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با مقامات اندونزیایی منعقد کردند.

تفاهمنامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌ای دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دوجانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده میان وزرای امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی بود.

گزارش سفر رئیس جمهوری

حجت‌الاسلام رئیسی: امضای اسناد متعدد همکاری میان ایران و اندونزی گواه اراده دو کشور برای ارتقای روابط است

گام بعدی آقای رئیسی در این سفر دیپلماتیک حضور در نشست خبری مشترک با «جوکو ویدودو» بود که مبتنی بر آن باید مواضع رسمی دو کشور از زبان دو رئیس جمهوری در دیدگان رسانی‌های داخلی و خارجی منعکس می‌شد.

حجت‌الاسلام رئیسی در ابتدای این نشست با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در این سفر گام‌های بلندی در جهت توسعه روابط با اندونزی برداشته شود، گفت: دو کشور در 70 سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک، همواره تعاملات خوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌اند.

گزارش سفر رئیس جمهوری

اما مهم‌ترین بخش سخنان آقای رئیس جمهور به اراده دو کشور در خصوص تقویت و گسترش روابطشان برمی‌گردد، حجت‌الاسلام رئیسی در مهم‌ترین بخش سخنان خود با ابراز  اینکه ایران و اندونزی زمینه‌ها و ظرفیت‌های متنوعی برای ارتقای سطح روابط دارند، اظهار امیدواری کرد که این سفر بتواند در جهت گسترش تعاملات فیمابین دو کشور قدرتمند اسلامی در منطقه و جهان تاثیرات سازنده‌ای داشته باشد و آثار آن با سفر متقابل رئیس جمهور اندونزی به تهران کامل شود.

جشنواره دیدارهای دیپلماتیک در یک سفر مهم

در ادامه آقای رئیسی با «بامبانگ سوساتیو» رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی، خانم «پوآن ماهارانی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور، «کائو کیم هورن» دبیرکل اتحادیه «آ‌سه‌آن» و روسای سازمان‌های اسلامی اندونزی از جمله نهضت العلما، محمدیه و مجلس العلمای اندونزی دیدارهایی داشت.

حضور حجت‌الاسلام رئیسی در اجتماع پرشور مسلمانان اندونزیایی

آخرین برنامه آقای رئیسی حضور در مرکز اسلامی اندونزی بود که تصاویری بسیار زیبایی از شور و علاقه مردم مسلمان این کشور از دیدار با حجت‌الاسلام رئیسی مخابره شد، که حکایت از علاقه و ارادت مردم اندونزی نسبت به ایران و فرهنگ اصیل کشورمان دارد.

عشق به خاندان نبوت و رسالت از جمله ویژگی‌های ممتاز مردم اندونزی است

رئیس جمهوری کشورمان در ابتدای سخنرانی در مرکز اسلامی جاکارتا، عشق به خاندان نبوت و رسالت را از جمله ویژگی‌های ممتاز مردم اندونزی توصیف کرد و با تاکید بر ضرورت وحدت و انسجام در جهان اسلام برای ناکام ماندن توطئه دشمنان، تکفیر و تفرقه میان مسلمانان را نتیجه انحراف از مسیر خاندان نبوت دانست.

ایشان همچنین دلیل مخالفت‌های امروز نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران را تسلیم‌ناپذیری در برابر سلطه‌طلبی عنوان کرد و اظهار داشت: سیاست قطعی ما توسعه و تعمیق روابط با کشورهای اسلامی است و اگر دشمنان امت اسلامی از حسن روابط میان مسلمانان عصبانی و ناراحتند، باید از این عصبانیت بمیرند چرا که روز به روز روابط میان ما صمیمانه‌تر، نزدیک‌تر و مستحکم تر خواهد شد.

گزارش سفر رئیس جمهوری

گزارش سفر رئیس جمهوری

گزارش سفر رئیس جمهوری

گزارش سفر رئیس جمهوری

مهم‌ترین دستاورهای سفر رئیس جمهوری به اندونزی

این سفر بنظر می‌رسد بیش از دستاوردهای اقتصادی که البته بسیار حائز اهمیت و مهم است، دستاوردهای سیاسی و فرهنگی به همراه داشته است، در حوزه اقتصادی وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت، ارتباطات و معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری اسناد همکاری بسیار خوبی را به امضاء رسانده‌اند که در بهبود وضعیت تجاری دو کشور در آینده نزدیک بسیار می‌تواند مثمر ثمر باشد. اما بنظر می‌رسد پیام‌های دیدار پر شور مسلمانان اندونزیایی با رئیس جمهوری کشورمان محور همه دستاوردهای این سفر دیپلماتیک باشد.

در این دیدار که شاید قریب به ۵۰ هزار نفر در مرکز اسلامی جاکارتا حضور پیدا کردند، به قدری مردم اندونزی شور و اشتیاق از خود نشان دادند که بسیاری از رسانه‌های مهم و اصلی غرب مجبور به واکنش شدند، این وضعیت پیام‌های زیادی داشت، اولین و مهم‌ترین پیام آن عزیز بودن مردم ایران و جایگاه ارزشمند ایران در بین کشور‌های مسلمان جنوب شرق آسیا بود و دومین پیامش اعلام اتحاد و همبستگی مردم مسلمان جنوب شرق آسیا با آرمان‌هایی است جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌الملل دنیال می‌کند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها