فتح خرمشهر؛ فتح خون/ مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

اجرای ۱۴۳۰ برنامه به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در چهارمحال و بختیاری

سرهنگ «ذوالفقاری» با اشاره به ثبت ۷۳ فعالیت محوری به مناسبت سوم و چهارم خرداد در سامانه سادم، گفت: این ۷۳ فعالیت محوری در قالب ۱۴۳۰ برنامه و در گروه‌های مختلف هنری، شعر و خاطره، همایش و یادواره، کتاب و... اجرا خواهند شد.
کد خبر: ۵۹۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹ - 23May 2023

اجرای ۱۴۳۰ برنامه به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در چهارمحال و بختیاریبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شهرکرد، سرهنگ پاسدار «منوچهر ذوالفقاری» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری ‌امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای انقلاب، دفاع مقدس، امنیت، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای عملیات بیت‌المقدس، اظهار داشت: با مقایسه تاریخ ۲۰۰ سال گذشته ایران می‌توان دریافت در هر جنگی که در کشور رخ داده بخشی از ایران جدا شده است، اما در دوران دفاع مقدس نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه ایران بیش از پیش مقتدر شد.

وی با تاکید بر اینکه فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، افزود: این پیروزی با ارزش در عملیات بیت‌المقدس که یکی از عظیم‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است حاصل و روز سوم خرداد به یکی از ماندگارترین روز‌ها در تاریخ کشور تبدیل شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پس از آزادسازی خرمشهر، امام خمینی (ره) پیامی صادر و به نکات بسیار مهمی اشاره کردند برای مثال ایشان فرمودند «فتح خرمشهر فتح خاک نیست فتح ارزش‌ها است» و یا به این نکته اشاره داشتند که «خرمشهر را خدا آزاد کرد» این بیانات درواقع نشان از این دارد که در کسب این پیروزی عظیم توسط رزمندگان اسلام یک قدرت الهی و ماورایی نقش داشته است.

ذوالفقاری عنوان کرد: عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس در منطقه‌ای به وسعت ۵۴۰۰ کیلومتر مربع انجام شد که در اطراف آن موانع طبیعی بسیاری وجود داشت که درحقیقت این موانع برای دشمن نوعی امتیاز محسوب می‌شد، اما با این وجود در این عملیات ۱۹ هزار از نیرو‌های رژیم بعث عراق به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند همچنین ۳۰ هزار نفر از نیرو‌های عراقی مجروح و یا کشته شدند.

وی اضافه کرد: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی عملیات‌های غرورآفرین بسیاری توسط رزمندگان ایرانی انجام شد، اما عملیات بیت‌المقدس ویژگی‌های منحصربفردی دارد که موجب شده هرساله این عملیات و سالروز آزادسازی خرمشهر در تمامی کشور گرامی داشته شود، یکی از ویژگی‌های عملیات بیت‌المقدس این بود که موجب شد حامیان کشور عراق دچار ترس و وحشت شده و باور جهانیان نسبت به توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران تغییر کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری با اشاره به عواملی که موجب شد رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس به پیروزی دست یافته و خرمشهر را آزاد کنند، تصریح کرد: رهبری مقتدرانه امام خمینی (ره) یکی از این عوامل است، ایشان در تمامی بخش‌های جنگ تحمیلی با رهبری حکیمانه خود نقش اساسی در کسب پیروزی‌ها داشتند.

ذوالفقاری یادآور شد: وحدت و همکاری میان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز یکی دیگر از عوامل موثر در کسب پیروزی‌های دوران جنگ تحمیلی و به ویژه در عملیات آزادسازی خرمشهر به شمار می‌آید البته باید توجه داشت وحدت برای دستیابی به پیروزی در تمامی زمینه‌ها لازم و ضروری است.

وی عنوان کرد: صبر، ایمان، استقامت همچنین حضور داوطلبانه و پرشور آحاد مردم در جبهه‌های حق علیه باطل و شرکت در عملیات‌هایی همچون بیت‌المقدس نیز سایر عواملی هستند که در کسب پیروزی‌های بزرگ نقش داشته‌اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: ایام‌الله به روز‌هایی گفته می‌شود که خداوند کشور و یا جامعه‌ای را مورد لطف و عنایت خود قرار داده باشد بنابراین می‌توان گفت سوم خرداد نیز در کشور ما یکی از ایام‌الله است به همین جهت شکرگزاری از خداوند متعال یکی از راه‌های گرامیداشت این روز به شمار می‌آید همچنین در سالروز آزادسازی خرمشهر باید یادآوری خاطرات عملیات بیت‌المقدس و تجلیل از نقش‌آفرینان این عملیات در دستور کار قرار بگیرد.

ذوالفقاری با بیان اینکه عوامل موثر در آزادسازی خرمشهر باید به عنوان چراغ راهی برای ادامه مسیر معرفی شوند، ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود فرمودند «ما خرمشهر‌ها در پیش داریم» و پس از آن شاهد بودیم که دشمنان با به کارگیری یک جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند جامعه را ناامید و حقایق کشور را تحریف کنند، نکته مهم این است که تنها راه مقابله با این توطئه‌ها استفاده از تجارب دفاع مقدس و شنیدن پیام شهدا است.

وی عنوان کرد: یکی از راه‌های مقابله با دشمنان انقلاب اسلامی بیان عوامل موثر در پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس است که این وظیفه نیز برعهده رسانه‌ها قرار دارد درواقع رسانه‌ها می‌توانند نقش کلیدی در جهادتبیین داشته باشند و باید کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و دستاورد‌های انقلاب اسلامی را برای افراد جامعه و به ویژه نسل جوان بیان کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی جوانان ایثارگر و افتخارآفرین بسیاری در جمهوری اسلامی ایران وجود داشتند که می‌توانند برای نسل جوان امروز بهترین الگو و سرمشق باشند بنابراین باید معرفی آن‌ها به خوبی انجام شود تا جوانان نیز با این انسان‌های ارزشمند آشنایی پیدا کنند.

ذوالفقاری با اشاره به ثبت ۷۳ فعالیت محوری به مناسبت سوم و چهارم خردادماه در سامانه سادم، تصریح کرد: این ۷۳ فعالیت محوری در قالب ۱۴۳۰ برنامه اجرا خواهند شد که برنامه‌ها نیز در بخش‌های مختلف مانند برگزاری نشست‌های تخصصی، عمرانی، فیلم و تئاتر، برگزاری همایش و یادواره، شعر و خاطره، رسانه و اطلاع‌رسانی، هنری و کتاب تقسیم شده‌اند.

وی یادآور شد: برگزاری صبحگاه مشترک با محوریت سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع)، عطرافشانی قبور شهدا، تجلیل از نقش‌آفرینان عملیات بیت‌المقدس، تجلیل از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران، برگزاری یادواره شهدا به صورت شهرستانی و محله‌محور، رونمایی از ۱۱ عنوان کتاب دفاع مقدس، تشکیل حلقه‌های صالحین بسیج، پخش فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس به صورت نیم‌بها، تولید و پخش نماهنگ دفاع مقدس و حضور پیشکسوتان دفاع مقدس در رسانه‌های ملی بخشی از ویژه‌برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برگزاری رزمایش و اردو‌های جهادی، برگزاری مراسمات شب خاطره و روایت‌گری دوران دفاع مقدس، اجرای تبلیغات محیطی و شهری، اجرای تئاتر دفاع مقدس، تولید و انتشار محتوای دفاع مقدس در فضای مجازی، اعلام فراخوان جشنواره هنری فانوس، تجلیل از نویسندگان و ناشران دفاع مقدس، برگزاری نشست‌های نقد آثار ادبی دفاع مقدس و افتتاح یادمان شهدای گمنام دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز از دیگر برنامه‌هایی است که به مناسبت فرارسیدن سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر در استان برگزار می‌شود.

در پایان این نشست از کتاب «نقش زنان چهارمحال و بختیاری در هشت سال دفاع مقدس» رونمایی شد، این کتاب که نوشته «نرگس آل‌مومن» است به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری جمع‌آوری و منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار